رباتیک و تقویت رشد ذهنی در سنین پایین

“بازی” به عنوان یک مرحله لذت بخش در زندگی هر فرد شناخته می شود ، جایی که هیچ دستورالعمل مستقیمی لازم نیست و کودک می تواند به تنهایی شکوفا شود. کار کودکان در سنین پایین بازی است و با خطای روزانه و یادگیری آزمایشی ، مراحل مختلف رشد را طی می کنند. با گسترش ظرفیت های جسمی و ذهنی ، رویکردهای مختلف بازی براساس سطح رشد ظاهر می شوند مانند:
نوزادان بیشتر درگیر یادگیری “علت و معلول” می شوند
کودکان نوپا درگیر اثرات حسی می شوند
و کودکان در سنین بالاتر به مراحل ساخت ، برنامه ریزی و سایر مراحل شناختی بالاتر می روند
هر کودکی متفاوت است و ممکن است انتخاب و ترجیح او متفاوت باشد. بیایید ببینیم چگونه رویکرد بازی با رباتیک ارتباط برقرار می کند.

وقتی اصطلاح “رباتیک” را می شنویم ، عموماً به یاد ابزارهای الکترونیکی می افتیم که چیزی کمتر از ساخته های جادویی نیستند. اما امروزه ، نیاز به رباتیک ، به این دلیل است که دانش آموزان را به روش های نوین و تجربی فرا می گیرد. هر چیزی که تجربی باشد ، بیشتر از مشاهده سطحی آن ، در حافظه ثبت می شود. یادگیری زمانی مثمر ثمر می شود که کودک بتواند تجربه کند ، بیشتر سرگرم شود و کاری را انجام دهد که لذت بخش باشد.

ربات ها روشی جذاب و عملی برای آموزش مفاهیم مهم مانند ریاضیات و علوم به کودکان هستند. رباتیک همچنین می تواند یک قدم سرگرم کننده برای علاقه مند شدن کودک به موضوعات STEM (علوم ، فناوری ، مهندسی و ریاضیات) باشد که می تواند منجر به مشاغل شگفت انگیز در آینده شود.

رباتیک به رشد ذهنی کمک می کند:
– این یک تجربه است
وقتی یک فرد به صورت تجربی شروع به کار می کند ، برای حافظه اتفاق های خوبی می افتد.
نظریه یادگیری تجربی کلب (کلب ، 1984) یادگیری تجربی را چنین تعریف می کند: “فرایندی که دانش از طریق تحول در تجربه و یا از ترکیب درک و تغییر تجربه حاصل می شود.”
یادگیری تجربی ، دانش آموزان را درگیر تفکر انتقادی ، حل مسئله و تصمیم گیری در زمینه هایی می کند که شخصاً مربوط به آنها باشد. انتقال دانش نیاز به درک عمیق دارد.مطالبی که به صورت تئوری در کلاس تدریس می شود ، زود فراموش می شوند و نمی توان آن ها را انتقال داد. در حالی که دانش باید در شرایطی بدست آید که قابل استفاده باشد. در غیر این صورت ، از تجربه جدا شده و بعید است که به خاطر سپرده شود و یا به تجربیات جدید منتقل شود.
– حافظه بصری و حرکتی را بهبود می بخشد
70٪ گیرنده های حسی کودکان در چشم آنها است. حافظه تصویری کودکان، هر چیزی که آن ها با رباتیک ایجاد می کنند را در خود نگه می دارد و به کودکان کمک می کند مطالب را با وضوح بیشتری حفظ و درک کنند و شانس یادآوری این مفهوم بسیار زیاد می شود.

حافظه حرکتی فرایندی است که طی آن انسان می تواند رفتارهای حرکتی مداوم و انعطاف پذیر را در پیش بگیرد. وقتی فعالیتی با یک شی با استفاده از اعمال متنوع انجام می شود ، تأثیر متفاوتی بر مغز می گذارد و یادگیری سریع می شود. بچه ها اعتماد به نفس و مهارت بالاتری دارند ، زیرا احساس می کنند می توانند با موفقیت کاری را انجام دهند. هرچه شخص بیشتر درگیر اعمال حرکتی مختلف باشد ، مهارتهای اجرایی و عملکردی او نیز افزایش پیدا می کند.

– سرگرم کننده است
هر چیزی که “سرگرم کننده” باشد ، یادگیری را روان می کند و احتمال درک ، بازیابی و یادآوری آن بالاتر می رود. رباتیک برای بچه ها سرگرمی ایجاد می کند. از طرفی پروژه های رباتیک متنوع هستند و همیشه بچه ها را علاقه مند کرده و بلافاصله وارد چالش های تفکر و حل مسئله می کنند. در نتیجه رباتیک برای بچه ها فرصت های بی نظیری را برای توسعه مهارت های مفهوم سازی ، ساخت و رمزگذاری ایجاد می کند. به علاوه آنها را برای کار در پروژه های بیشتر تشویق می کند و انگیزه آنها را حفظ می کند.

به طور خلاصه رباتیک برای کودکان اهمیت بسیاری دارد و به شیوه های مختلف در سنین پایین به آنها کمک می کند. از طرفی به کودکان کمک می کند تا با سرگرمی و هیجان بیشتری درگیر پروژه های مختلف با موضوعات مختلف شوند.

آخرین مقالات

مقالات مرتبط