ربات مجهز به هوش مصنوعی Open AI

سازمان تحقیقاتی هوش مصنوعی OpenAI در تلاش خود برای ساخت ربات های خودآموز با هدف کلی ، به یک نقطه عطف جدید دست یافته است. بخش رباتیک این گروه می گوید Dactyl ، دست رباتیک انسان نما آن که اولین بار سال گذشته ساخته شد ، حل مکعب روبیک را با یک دست یاد گرفته است. OpenAI این شاهکار را یک جهش رو به جلو برای مهارت در زائده های رباتیک و نرم افزار AI خود می داند ، که به داکتیل اجازه می دهد قبل از اینکه با یک چالش واقعی و فیزیکی برای غلبه بر آن روبرو شود ، کارهای جدید را با استفاده از شبیه سازی های مجازی فرا بگیرد.

در یک فیلم نمایشی که استعداد جدید داکتیل را به نمایش می گذارد ، می توانیم ببینیم که دست رباتیک با مانورهای ناشیانه و در عین حال دقیق ، راه خود را به سمت حل مکعب کامل رد می کند. دقایق زیادی طول می کشد اما داکتیل سرانجام می تواند معما را حل کند. دیدن آن در عمل تا حدی ناراحت کننده است ، فقط به این دلیل که حرکات به طور قابل ملاحظه ای کمتر از حرکات انسانی سیال به نظر می رسند.
اما برای OpenAI ، دستاورد Dactyl آن را یک قدم به هدف جستجوی صنایع AI و رباتیک نزدیک می کند: رباتی که می تواند انجام وظایف مختلف در دنیای واقعی را بیاموزد ، بدون اینکه ماهها تا سالها آموزش ببیند.

“بسیاری از ربات ها می توانند مکعب Rubik را خیلی سریع حل کنند. تفاوت مهم بین آنچه آنها انجام داده اند و آنچه كه ما در اینجا انجام می دهیم این است كه این ربات ها بسیار هدفمند ساخته شده اند. “بدیهی است که به هیچ وجه نمی توانید از همان ربات یا همان روش برای انجام یک کار دیگر استفاده کنید. تیم رباتیک در OpenAI هدف های بسیار متفاوتی دارند. آن ها در حال تلاش برای ساخت یک ربات عمومی هستند. رباتی که مانند انسان بتواند چندین کار را انجام دهد نه فقط یک کار خاص، درواقع آن ها در تلاش هستند چیزی را بسازند که دامنه آن بسیار کلی تر باشد. ”

Welinder در طی چند سال اخیر به یک سری از ربات ها اشاره کرده است که حل مکعب Rubik را بسیار فراتر از محدودیت های ذهن و دست انسان حل کرده اند. در سال 2016 ، سازنده نیمه هادی Infineon رباتی را به طور خاص برای حل مکعب Rubik با سرعت فوق العاده انسانی توسعه داد و ربات توانست در کمتر از یک ثانیه این کار را انجام دهد. که رکورد جهانی زیر پنج ثانیه انسان را در آن زمان شکست. دو سال بعد ، ماشینی که توسط MIT ساخته شد ، مکعبی را در کمتر از 0.4 ثانیه حل کرد. در اواخر سال 2018 ، یک کانال یوتیوب ژاپنی به نام Human Controller حتی مکعب Rubik’s’s self -olution خود را با استفاده از یک هسته چاپ سه بعدی متصل به موتورهای قابل برنامه ریزی توسعه داد.

به عبارت دیگر حل مکعب Rubik چیزی است که نرم افزار مدت ها قبل بر آن تسلط داشته است. بنابراین توسعه یک ربات برای حل مکعب ، حتی یک نوع انسان نما ، به تنهایی قابل توجه نیست و در سرعت کم کار Dactyl کار می کند.
اما ربات OpenAI’s Dactyl و نرم افزاری که به آن قدرت می دهد از لحاظ طراحی و هدف بسیار متفاوت از یک دستگاه حل مکعب اختصاصی است. همانطور که Welinder می گوید ، کار رباتیک OpenAI در حال انجام برای دستیابی به نتایج برتر در کارهای باریک نیست ، زیرا این امر فقط به شما نیاز دارد که یک ربات بهتر بسازید و متناسب با آن برنامه ریزی کنید.
بلکه ،داکتیل از پایه به عنوان دستی رباتیک خودآموز توسعه یافته است که دقیقاً مانند کارهای انسان به کارهای جدید نزدیک می شود. OpenAI امیدوار است که روزی بتواند به بشریت کمک کند تا انواع ربات های انسان نما را که ما فقط از داستان های علمی می شناسیم ، توسعه دهد ، ربات هایی که می توانند با خیال راحت در جامعه فعالیت کنند بدون اینکه ما را به خطر بیندازند و کارهای مختلفی را در محیط های آشفته مانند خیابان های شهر و کف کارخانه انجام دهند.

آخرین مقالات

مقالات مرتبط