6ربات انسان نما برای کاوش در فضا

ناسا و دیگر آژانس های فضایی از ربات های انسان نما برای کمک به کار در فضا استفاده می کنند. در این مقاله می خواهیم با چند نمونه از ربات های انسان نما که در فضا کار می کنند آشنا شویم. پس با توسکانیک همراه باشید تا با قابلیت های این ربات های انسان نمای فضانورد بیشتر آشنا شوید.

ربات های انسان نمای فضانورد

Robonaut (NASA)

با اینکه ناسا قصد آزمایش Robonaut 1 را در فضا نداشت. اما این فناوری را قبل از راه اندازی جانشین آن، Robonaut 2 در سال 2021 آزمایش کرد. Robonaut با همکاری آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاع (DARPA) ، ایجاد شده است.

Robonaut 2 از سال 2011 در ایستگاه فضایی بین المللی قرار دارد. هدف آن انجام برخی از کارهای خسته کننده ای است که فضانوردان در ایستگاه انجام می دهند ، مانند سوئیچ زدن و اهرم چرخش. حتی انجام کارهایی از راه دور مانند پزشکی از راه دور و مراقبت های بهداشتی بالینی. نسخه ارتقا یافته این ربات همچنین می تواند در آینده برای راهپیمایی فضایی استفاده شود. Robonaut 2 که در حال حاضر در ایستگاه فضایی قرار دارد ، قابلیت های مخصوص کوهنوردی برای چسبیدن به سطوح را دارد و با پردازنده ها و سنسورهای بهتری نسبت به Robonaut 1 به روز شده است.

Robonaut

Valkyrie (NASA)

Valkyrie که با نام R5 نیز شناخته می شود یکی از ربات های انسان نمای فضانورد می باشد که فقط در عرض 9 ماه ساخته شده است. در اصل در سال 2011 رقیب رباتیک DARPA بود. این ربات باید عملکردهایی مانند برداشتن آوار ، کار با وسیله نقلیه یا برش دیوار را انجام دهد. هدف اولیه این پروژه کمک به اقدامات مقابله با حوادث و جستجو و نجات بود.
این ربات همچنان به زمین متصل است اما مهارت و انعطاف پذیری شگفت انگیزی از خود نشان داده است. در سال 2015 ، از والکیری در حال رقص با موسیقی تکنو فیلمبرداری شده است. حرکات آن شامل ایستادن روی یک پا در حالی که به جهات مختلف خم شده بود و حرکت از یک پا به پای دیگر بود. می توان روزی از فناوری آن برای مأموریت های مریخ استفاده کرد.

Valkyrie (NASA)

RoboSimian

RoboSimian بیشتر به یک میمون شباهت دارد تا به یک انسان ، اما یک ماشین قدرتمند است. این ربات می تواند با استفاده از فناوری لیدار ، محیط خود را به صورت سه بعدی نقشه برداری کند. این ربات بسیار انعطاف پذیر است ، و می تواند زمین های سخت را پشت سر بگذارد و وظایفی را که نیاز به مهارت دارد انجام دهد. RoboSimian در سال 2015 در فینال مسابقات DARPA Robotics Challenge شرکت کرد.
ناسا در آن زمان گفت: مهارت فوق العاده RoboSimian همچنین می تواند برای بازیابی فاجعه مفید باشد. این ربات با چهار دست و پا می تواند به راحتی خود را در سطوح ناهموار نگه دارد و از نردبان ها ، پله ها یا نرده ها بالا رود. توانایی ربات در دیدن سه بعدی ، همراه با افزایش تحرک ، خطر سقوط آن را کاهش می دهد.

RoboSimian

Kirobo

Kirobo از ربات های کوچک فضانورد قابل تقدیر بود که در سال 2013 با کشتی باری HTV-4 به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد. این ربات که فقط 13 اینچ (34 سانتی متر) قد داشت ، به عنوان بخشی از پروژه ربات کیبو برای آزمایش تعامل انسان و ربات در فضا مورد استفاده قرار گرفت. در 6 دسامبر 2013 ، Kirobo اولین مکالمه خود را در فضا با کویچی واکاتا ، فضانورد ژاپنی انجام داد. این ربات فقط به ژاپنی صحبت می کند.
Kirobo و دوقلوی متصل به زمین آن ، Mirata ، در مرکز تحقیقات پیشرفته علوم و فناوری دانشگاه توکیو ساخته شدند. علاوه بر صحبت کردن ، آنها می توانند صدا ، چهره و احساسات را تشخیص دهند.

ربات های انسان نمای فضانورد Kirobo

Dextre

Dextre شبیه به همه انسان ها نیست. اما این ربات کارهای بسیار ترزشمندی انجام می دهد. از زمان راه اندازی در سال 2008 ، Dextre در آزمایش های سوخت گیری ماهواره ای رباتیک شرکت کرده است ، که می تواند به افزایش طول عمر ماهواره ها در آینده کمک کند.
هدف بلند مدت Dextre کاهش نیاز فضانوردان به انجام راهپیمایی های فضایی است که از خطرناک ترین فعالیت هایی است که فضانوردان انجام می دهند. وجود Dextre همچنین می تواند زمان فضانوردان را برای تعمیرات کاهش دهد ، زیرا اپراتورهای روی زمین می توانند از راه دور آن را کنترل کنند.

ربات های انسان نمای فضانورد Dextre

AILA

ربات Aila آلمان برای بهبود هوش مصنوعی در فضا در نظر گرفته شده است. کنترل کننده ها می توانند Aila را با استفاده از یک ماوس سفارشی یا فناوری Microsoft Kinect (که برای کنسول های بازی ویدیویی Xbox 360 و Xbox One استفاده شده است) حرکت دهند. این ربات می تواند با ثبت آنچه انسان انجام می دهد ، تجزیه و تحلیل حرکات در بخشهای کوچک و سپس ساختن کتابخانه اطلاعات برای حرکتهای جدید ، حرکتهای انسان را تقلید کند. این نوع یادگیری ممکن است برای کارهای رباتیک آینده در داخل و خارج ایستگاه فضایی ، ماه و حتی مریخ مفید باشد. Aila در سال 2010 رونمایی شد و از آن زمان تاکنون از طریق چندین پروژه بودجه دریافت کرده است.

ربات های انسان نمای فضانورد AILA

آخرین مقالات

مقالات مرتبط