آموزش تحلیل مدارات الکترونیکی با پی اسپایس PSpice

در این ویدیو از توسکانیک نحوه نصب نرم افزار پی اسپایس و هم چنین آموزش شبیه سازی مدارهای الکترونیکی با آن را خواهید دید.

پی اسپایس PSpice

امروزه برای کار کردن با مدارات الکتریکی لازمه که ابتدا این مدارات رو در فضایی شبیه سازی و نتیجه آزمایش رو مشاهده کنیم. در این صورت از خطاهای احتمالی و همچنین سوختن و خراب شدن المان ها جلوگیری خواهد شد.
برنامه پی اسپایس pspice یکی از نرم افزار هایی هست که در یک فضای گرافیکی امکان ترسیم و شبیه سازی مدارات الکتریکی رو به ما می‌دهد .

 

نصب نرم افزار پی اسپایس

در این قسمت از سری آموزش های برنامه pspice . به نصب ورژن 9.2 از این نرم افزار میپردازیم .
در این ویدیو : نحوه نصب ، اجرای آپدیت ها و کپی و الصاق فایل های رجیستر به محل دقیق آن‌ها رو یاد می‌گیریم تا نصبی آسان و بی دردسر داشته باشیم .

برای دانلود نرم افزار PSpice 9.2 کلیک کنید

 

 

نصب نرم افزار پی اسپایس

در این قسمت از آموزش ها ، به آشنایی با محیط برنامه ، نحوه ایجاد فایل های مختلف ، معرفی نوار های ابزار ، گزینه های پرکاربرد ، انتخاب نوع فایل مناسب ، اضافه کردن المان ها ، نحوه افزودن کتابخانه جدید و کار کردن با گزینه های موجود در منوی place خواهیم پرداخت

 

انواع تحلیل های مداری در پی اسپایس:

1. تحلیل بایاس پوینت Bias Point

در این قسمت از آموزش ابتدا به معرفی چند میانبر ساده پرداخته میشه تا هنگام کار با نرم‌افزار سرعت ما بالا بره و راحت تر بتونیم بخش هایی رو اضافه بکنیم. سپس به معرفی المان های مختلف می پردازیم از جمله این‌المان ها : مقاومت ، خازن ، سلف ، دیود ، ترانزیستور ، ترانس ، منابع جریان و ولتاژ مستقل و منابع وابسته می‌باشند .

پس از معرفی قطعات مهم به نحوه ایجاد شبیه سازی و تحلیل bias point می پردازیم و در آخر هم یک‌مدار با منابع وابسته رسم و شبیه سازی میکنیم .
وقتی تماشای این ویدیو به پایان رسید شما قادر خواهید بود مدار های مختلف رو شبیه سازی کنید و ولتاژ ، جریان و توان المان ها و گره ها رو مشاهده کنید.

 

2. تحلیل زمانی Transient

از جمله مواردی که در تحلیل مدارات لازم می‌شود . مشاهده نمودار ولتاژ و جریان المان ها در مدت زمان کار مدار هست .
در تحلیل transient شما می‌توانید به این نمودار ها دسترسی پیدا کنید .
برای یادگیری تحلیل Transient در این ویدیو دو مدار الکتریکی که شامل منبع سینوسی ، منبع پالس ، سلف و خازن هستند در نرم‌افزار رسم شده و پس از مشاهده نمودار ها برخی اعمال روی آن‌ها هم آموزش داده می‌شود.

 

3. تحلیل فرکانسی (AC Sweep)

در واقع میشه گفت تحلیل Ac sweep برای مشاهده پاسخ مدار به فرکانس های مختلف است .
در این ویدیو به تحلیل فیلتر های اکتیو و پسیو خواهیم پرداخت و خواهیم دید که فیلتر ها چه واکنش‌هایی در برابر فرکانس های مختلف از خود نشان می‌دهند.

 

 

 

 

 

آخرین مقالات

مقالات مرتبط