سه شنبه ها با رزبری پای(پروژه های زندگی روزمره)

رزبری پای از مدت ها قبل در جامعه ی اتوماسیون خانگی محبوب بوده اند. با وجود ایده ها،پروژه ها و پیشرفت ها در طی سالها ، موارد زیادی برای رزبری پای کشف و ساخته شد.دراین مقاله تعدادی از پروژه ها با رزبری پای که فکرمیکنیم زندگی را کمی بهتر میکنند ،آورده ایم. با توسکانیک همراه باشید تا با این پروژ ها بیشتر آشنا شوید. همچنین با ما می توانید از دوره های آموزشی رزبری پای نیز استفاده کنید.

معرفی 10 پروژه شگفت انگیز با رزبری پای 

لونزپای

لونزپای

این ساعتِ به ظاهر یکپارچه،هرچیزی میتواند باشد ،ولی از پلی لیست اسپاتیفای استفاده میکند و میتواند بعضی از لامپ های روشنایی را به خوبی کنترل کند.البته اطمینان حاصل کنید که Sonny و Cher روی پلی لیست قرار داشته باشند.
سازنده ی این ساعت میگوید:این ساعت من را در بهترین حالت ممکن بیدار میکند.به این صورت که شما میتوانید با استغاده از پلی لیست اسپاتیفای،که میتوانید آنرا بدون توجه به مکان جغرافیایی تنظیم کنید،بیدار شوید.شما میتوانید آلارم را از یک پیج اینترنتی برگزینید.صفحه نمایش این ساعت از سراسر اتاق قابل مشاهده است.همچنین این ساعت به شما این امکان را میدهد که لامپ بلوتوثی تان را باآن روشن کنید.سازنده ی این پروژه برای اولین بار آن را برای 46 دقیقه قبل از راه افتادن به کوه تنظیم کرد و از عملکرد آن بسیار راضی بود.

ساعت طلوع آفتاب با چراغ LED

پروژه ساعت طلوع آفتاب با چراغ LED با رزبری پای

در پشتِ “بیدار شدن با طلوع آفتاب” علمی نهفته است که به گفته ی کارشناسان به معنای بهتر بیدارشدن شماست.یا مشابه این.این تئوری را با این پروژه ی جالب روی خودتان امتحان کنید.
وسیله برای افرادی که مشکل از خواب بیدار شدن دارند تهیه شده است به این شکل که یک ساعت قبل از ساعت مورد نظر شما برای بیدار شدن ،روشنایی را فعال میکند. تئوری پشت این امر این است که مغز شما حتی در صورت بسته بودن چشمانتان از طریق پلک هایتان توسط نور شدید تحریک‌میشود. سازنده این اثر توصیه می کند اگر می‌خواهید یک وسیله با قابلیت های گفته شده، برای خودتان بسازید و انگیزه دارید می‌توانید به سراغ ساختن آن بروید .وی همچنین می افزاید که ساخت و مونتاژ آن چهار روز طول کشید و در راه ساختن آن با نحوه کار کردن با رزبری پای و کار کردن با کتابخانه های پایتون آشنا خواهید شد.

بوزبری پای

پروژه بوزبری پای با رزبری پای

ما اخیرا ساختار استفاده ی مجدد را درمجله رونمایی کردیم، جایی که دیوید هانت یک پایه iPod ده ساله را خالی کرد و یک Raspberry Pi را برای رادیوی اینترنتی با ظاهری تمیزتر و قابل تنظیم در آنجا نصب کرد.
سازنده این پروژه می گوید که عاشق گوش کردن به رادیو بوده و چون در اطراف خانه سیگنال وای فای بسیار خوبی دریافت می کرده ،تصمیم به ساخت رادیو اینترنتی خودش می گیرد. وی قصد استفاده از رادیو هوشمند را نداشت و فقط می خواست آن را روشن کند و بتواند کانال های رادیویی هر کجای دنیا را گوش کند.او مراحل ساخت این رادیو اینترنتی را به صورت زیر بیان می کند :
1.یونیت را جدا کرده و تمیز کنید.
2.اجزا را به صورت سه بعدی پرینت کنید.
3.رزبری پای را پیکربندی کنید.(کانفیگ)
4.سیم کشی.

رادیوی کره زمینی (کره ای)

رادیوی کره زمینی (کره ای)

این کره زمین اسباب بازی که یکی از پروژه های مورد علاقه ما از سال 2020 است ، این پروژه به شدت اصلاح شده و تغییریافته است.به طوری که رزبری پای می داند که هر شبکه به کدام نقطه از جهان کجا اشاره دارد و از آن مکان رادیو پخش می کند. این خیلی جالب است.
شخصی به نام پولِن قبلاً در شرکت هایی نظیر Dyson و Lego مشغول به کار بوده است، با استفاده از یک تراشه ۲۰ سانتی متری که از آمازون تهیه کرده بود کار تولید این رادیو گلوب را شروع کرد. وی قطعات الکترونیکی سفارشی و قطعات چاپ سه بعدی را طراحی و آنها را با سایر اجزای در دسترس( شامل انکودر های دوار(rotary) ،نمایشگر ال سی دی و رزبری پای) ترکیب کرد تا قطعه تعاملی ایجاد کند که در حال حاضر می تواند بیش از ۲۰۰۰ ایستگاه رادیویی را پیدا کرده و پخش کند.

آینه ی جادویی

آینه ی جادویی

یکی دیگر از پروژه ها با رزبری پای آینه ی جادویی می باشد. این وسیله یک پلت‌فرم آینه هوشمند مدولار اپن‌سورس می باشد که با داشتن لیست در حال افزایش از ماژول های قابل نصب به شما این امکان را می‌دهد که آینه ی راهرو یا حمام خود را به دستیار شخصی خود تبدیل کنید .این آینه با تمرکز روی استفاده از پلاگین های مدولار شما را از نصب سرورهای وب و براوزر(مرورگر) بی‌نیاز می‌کند. برای اطلاع از چگونگی نصب و راه اندازی آن سایت زیر را بررسی کنید:
https://magicmirror.builders/

DAKبورد

DAKبورد

ایده ی صفحه ی اطلاعات هوشمند در خانه را میپسندید ولی چیزی به بزرگی آینه ی جادویی نمیخواهید؟ ایده ی DAKبورد را امتحان کنید حتی میتوانید آن را مثل یک عکس یا پنجره ی کوچک جلوه دهید. تقویم سبک دستور کار برای نشان دادن رویدادهای آینده ، برنامه های کنفرانس یا برنامه اتاق جلسات مناسب است. شرح طولانی ، زمان شروع و پایان و همچنین محل رویداد همه به راحتی قابل مشاهده هستند. برای هر تقویم یک رنگ انتخاب کنید و آن را در دستور کار قرار دهید.

  • رویدادهای آینده
  • برنامه اتاق کنفرانس
  • در دسترس بودن اتاق جلسات

برنامه(زمانی) اتوبوس رزبری پای

برنامه(زمانی) اتوبوس رزبری پای

ایجاد صفحه نمایش کوچک اطلاعات خودتان مطابق با برنامه ی زمانی ایستگاه اتوبوس محلی تان بهترین راه برای این است که مطمین شوید که صبح بی مورد سر پا نخواهید ماند.
تصور کنید اولین روز هفته است و شما بعد از خواب کافی بیدار شدید و می‌خواهید سر کار بروید، نمیدانید که چقدر وقت دارید تا به اتوبوس برسید. گوشی خود را روشن می کنید و برنامه مورد نظر را باز می کنید و منتظر می مانید آپدیت شود. این پروسه آنقدر طولانی است که ممکن است اتوبوس بعدی را هم از دست بدهید در این پروژه تصمیم داریم کاری کنیم که به جای استفاده از اپلیکیشن گوشی ،شما یک مانیتور برنامه زمانی اتوبوس شخصی داشته باشید که هنگام خوردن چای صبحانه آن را با یک نگاه چک کنید.

ماشین قهوه ی هوشمند

ماشین قهوه ی هوشمند

تهیه ی قهوه(فانتزی)مراسمی دارد که بعضی از مردم آنرا دوت دارند.سایر مردم فقط به مقداری کافئین برای ادامه ی روزشان نیاز دارند.این(ماشین قهوه ی هوشمند) پروسه ی گرفتن یک فنجان قهوه ی خوب برای کمک به بیدارشدن را آسانتر میکند.
شما هم عاشق قهوه هستید؟ ولی دستگاهی دارید که مانند بسیاری از دستگاه های قهوه ساز دیگر از ترموستات برای کنترل دمای دم کردن استفاده می کند؟ (استفاده از ترموستات برای کنترل دقیق و مداوم دما بسیار کارآمد نیست) . این هک به شما نشان می دهد که چگونه یک رابط کاربری گرافیکی ایجاد کنید که کنترل دقیق دما را در دستگاه قهوه ساز داشته باشید .هک کردن آن با رزبری پای به معنای قابلیت ادغام اینترنت اشیا با دستگاه نیز می‌باشد.

PiHue

پروژه PiHue با رزبری پای

کنترل کردن چراغ هایتان یکی از کارهای اتوماسیون خانگی کلاسیک میباشد.این پروژه شمارا قادر میسازد تا یکی از لامپ های هوشند استاندارد تولیدانبوه را توسط رزبری پای کنترل کنید.
لامپ های مخصوصی به نام Hue وجود دارد که توسط رزبری پای کنترل می شود .فیلیپس نیز APIها و کتابخانه هایی از پایتون را فراهم کرده است.سازنده ی این پروژه از ترکیب این دو فناوری لامپ های PiHueرا تولید کرده است.

ترموستات صفحه لمسی

پروژه ترموستات صفحه لمسی با رزبری پای

با استفاده از کمی هک کردن با رزبری پای ، می توانید به راحتی به صورت خودکار گرمایش در خانه خود را با استفاده از دستگاه های هوشمند تنظیم کنید.
ترموستات یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین اتوماسیونهای خانه شماست .در گذشته این تنظیمات فقط به شکل یک تنظیم درجه حرارت ساده بودند و نه چیز بیشتر. سپس ترموستات های قابل برنامه ریزی وارد عمل شدند . سازنده این وسیله توسط رزبری پای یک رایانه لمسی برای کنترل درجه حرارت وسیله گرمایشی و سرمایشی خود کار برای خودش ساخت.شما می توانید از طریق این صفحه درجه حرارت و برودت را کنترل کنید.

 

گردآوری و ترجمه: صبا علیزاده

آخرین مقالات

مقالات مرتبط