شبی سرد برای هلیکوپتر ناسا در مریخ

هلیکوپتر نبوغ از مریخ نورد استقامت جدا شد

مریخ نورد Perseverance ناسا در اواخر سال بسیاری از عناوین علمی را به خود اختصاص داده است. اما ما نمی توانیم ربات دیگری را که همراه با آن سفر به سیاره سرخ را انجام داده فراموش کنیم. هلیکوپتر مریخی به نام “نبوغ”  که در طول سفر به مریخ همراه با کاوشگر استقامت بود.

 

هلیکوپتر نبوغ

هلی کوپتر نبوغ بسته بندی شده و به شکم کاوشگر متصل شده بود، و اکنون که کاوشگر Perseverance سفر خود به “خط هوایی مریخ” را انجام داده وقت آن است که هواپیمای کوچک نیز رها سازی شود.

ناسا با پستی در وبلاگ خود فاش کرد که مریخ نورد هلیکوپتر را بر روی سطحی رها کرده تا این که اولین شب مریخی خود را به تنهایی بگذراند. سقوط 4 اینچی از بدنه کاوشگر بر روی سطح مریخ به خوبی انجام شد، و اکنون هلی کوپتر کاملاً برای برخواستن نهایی خود آماده است. اما ابتدا باید هوای خشن مریخ را برای چند روز دیگر تحمل کند.

آمادگی نهایی برای پرواز هلیکوپتر نبوغ

البته هلی کوپتر هنوز کاملا آماده پرواز کردن نیست. پایه های باز شده ی هلیکوپترنبوغ در سطح مریخ ایمن و سالم است و همانطور که در نظر گرفته شده نشسته است. اما پره های روتور آن (ملخ ها) هنوز در وضعیت نامناسبی که در طول سفر از زمین به مریخ داشتند، قرار دارند. در روز چهارشنبه  7 آوریل. آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا قصد دارد مهارهایی را که در جای خود نگه داشته اند آزاد کند. که به آنها اجازه می دهد تا به حالت آماده پرواز در بیایند.

ناسا می گوید: “اگر تیم ماموریت به نقطه مورد نظر خود برسد. چندین روز مریخی بعدی شامل آزمایش بیشتر پره های روتور و همچنین موتورهای  هدایت کننده آن خواهد بود”. “همچنین آزمایش بخشهایی از واحد اندازه گیری اینرسی (وسیله ای الکترونیکی جهت گیری بدنه و سرعت زاویه ای). و رایانه های پردازنده ای که وظیفه کنترل پرواز مستقل بالگرد را دارند نیز در دستور کار قرار دارد. علاوه بر این، تیم به بررسی عملکرد منبع تغذیه هلی کوپتر. از جمله ارزیابی میزان انرژی خورشیدی و وضعیت شارژ شش باتری لیتیوم-یون  ادامه خواهد داد.”

بنابراین همانطور که مشخص است، کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود تا ناسا بتواند دستور تست پرواز را به هلیکوپتر بدهد. اما همه چیز در مسیر درست پیش می رود. با در نظر گرفتن همه بررسی های لازم برای سیستم و سایر موارد قبل از پرواز، بالگرد می تواند آزمایشات پرواز خود را از 11 آوریل یا کمی پس از آن آغاز کند.

اهداف ارسال هلیکوپتر نبوغ به همراه مریخ نورد استقامت

هواپیما هیچ هدف علمی ندارد و هیچ ابزار علمی یا حسگری را حمل نمی کند. این هواپیما تنها با هدف آزمایش امکان استفاده از پرواز پرقدرت در مریخ برای اهداف اکتشاف در آینده ساخته شده است. اگر ناسا در آزمایش های پروازی موفق باشد. ممکن است در آینده گزینه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین هوایی را برای اکتشاف مریخ بررسی کند. اما ابتدا باید از آزمایش 30 روزه خود سربلند بیرون آید که مربوط به پرواز، فرود و زنده ماندن می شود.

هنگامی که یک ماه آزمایش های هواپیما به پایان رسید، مریخ نورد استقامت تلاش های علمی خود را با جدیت آغاز می کند و ما در ماه ها و سال های آینده منتظر برخی از کشف های جدید هیجان انگیز خواهیم بود.

منبع: دیلی میل

مقالات علمی دیگر

آخرین مقالات

مقالات مرتبط