انواع رباتهای آتشنشان

کاربردهای رباتهای آتشنشان

رباتهای آتشنشان یکی از تکنولوژی های امروزی هستند که در مواجهه با آتش در صنعت، پالایشگاه ها، پتروشیمی‌ها و حتی محل هایی که ممکن است در مهار آتش، جان آتشنشانان به خطر افتد، به کار گرفته می‌شوند. در محیط‌های صنعتی یا در پتروشیمی ها گاهی آتش سوزی هایی رخ می دهد که از دسترسی نیروی انسانی خارج است و امکان خاموش کردن آتش توسط آتشنشان ها وجود ندارد، پس در چنین مواردی رباتهای آتشنشان در اطفاء حریق به کمک ما می آیند و می توانند خسارات ناشی از گسترش آتش را به حداقل برسانند و در کمترین زمان ممکن، با سرعت عمل زیاد به مهار آتش بپردازند.

امروز در توسکانیک قصد داریم راجب ربات های آتشنشان و کاربردهای آن ها صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا شما هم با این ربات ها آشنا شوید.

امروزه رباتهای آتشنشان شامل تجهیزاتی بسیار مدرن هستند که قادر به مهار سریع آتش می باشند. اگرچه این رباتها به صورت خودکار به جستجوی منشا آتش می‌پردازند اما مسئول آتشنشان ها می تواند در فرایند مهار آتش کنترل ربات را از راه دور به دست بگیرد و به اطفاء حریق بپردازد.

رباتهای آتشنشان همچنین می توانند آتش را پیدا و آن را به کمک مکانیزم خاص تعریف شده، خاموش کنند. روی برخی رباتهای آتشنشان سنسورهای تشخیص مادون قرمز که از آتش انتشار می یابد، نصب شده و توسط این سنسورها محل آتش سوزی را تشخیص می دهد و سمت مادون قرمز حرکت می کند، در لحظه ای که به آتش می‌رسد توقف می کند و با کمک درپوش خفه کن یا آب آتش را خاموش می کند.

رباتهای آتشنشان

انواع رباتهای آتشنشان

در ادامه به معرفی چند مدل از انواع رباتهای آتشنشان می پردازیم:

ربات آب پاش توربینی

اولین رباتی که قصد معرفی آن را داریم، ربات آب پاش توربینی نام دارد. این ربات می تواند آب را تا فاصله 60 متر به صورت پودر بپاشد. هم اکنون این ربات در برخی کشورهای اروپایی در حال استفاده است.

ربات کرم حرارتی

دومین ربات که به کرم حرارتی مشهور است، به وسیله کنترل از دور قابلیت بالا رفتن از پله ها را دارد حتی می‌تواند برای جستجوی آتش، در داخل اتاق ها و فضای بسته حرکت کند و به خاموش کردن بپردازد.

ربات جت پک

در معرفی سومین ربات لازم است اشاره کنیم که این ربات، قابلیت حمل فرد آتشنشان را دارد و به جت پک معروف است. همانطور که از نام این ربات مشخص است، در آتش سوزی هایی که در ارتفاع رخ می دهند کاربرد فراوان دارد و می تواند با آتشنشان همراه شود.

ربات فایر آکس

به عنوان آخرین مورد می توانیم به رباتی با نام فایر آکس اشاره کنیم که به دلیل طراحی غول پیکرش، بیشتر برای فضاهای باز کاربرد دارد. این ربات یک تانکر آب را همیشه با خود حمل می کند و آب را با شدت هرچه تمام تر به سمت آتش می پاشد. این ربات نیز هم می تواند با آتشنشان همراه شود و هم با برنامه های تعریف شده، عملیات را انجام دهد و هم قابلیت کنترل از راه دور دارد.

اما جدا از تمامی ربات هایی که برای اطفاء حریق به کمک نیروهای آتشنشانی می آیند ماسک های هوشمند نیز جزو دسته رباتهای آتشنشانی طبقه بندی می شوند. ماسک ها در عملیات هایی که تنفس برای آتشنشان ها طاقت فرسا می شود، علاوه بر کار محافظتی که انجام می دهند توسط دوربین های حرارتی که روی آنها طراحی شده به آتشنشان کمک می کنند که منبع آتش را سریع تر پیدا کنند و به خاموش نمودن بپردازند.

آخرین مقالات

مقالات مرتبط