پروژه عملی ساخت ربات ساده با ماژول l293 شرکت توسکانیک

ساخت ربات ساده و ارزان

ساخت ربات های ساده می تواند چالشهای منحصر به فردی را با توجه به نوع ربات داشته باشد. اما همه آن ها در برخی از مراحل شبیه به یکدیگر می باشد. برای مثال قسمت اعظم ساخت بدنه ربات و یا بخش هایی از مدار انواع ربات ها شباهت زیادی به هم دارد. از این رو در این مطلب قصد داریم رباتی طراحی کنیم تا بتواند انواع کاربردها را داشته باشد.

بدنه ربات

یکی از مهمترین قسمت های ساخت ربات مربوط به طراحی و ساخت بدنه آن می باشد. چرا که بدنه ای مناسب می تواند کاربر را در رسیدن به هدف مورد نظر کمک کند. با در نظر گرفتن هدف ربات مورد نظر می تواند بدنه آن را از جنس های گوناگون مانند فلز، پلاستیک، چوب، مواد کامپوزیت و … ساخت. هم چنین انتخاب نوع موتورهای گیربکس دار و چرخ های ربات هم دارای اهمیت زیادی است. برای آشنایی با نحوه ساخت بدنه ربات موجود در عکس بالا اینجا کلیک کنید.

 

مدار ربات

مدار مورد نیاز برای رباتها شامل 4 بخش اصلی می باشد:

  1. مدار تغذیه
  2. مدار پردازنده
  3. مدار ورودی
  4. مدار خروجی

مدار تغذیه جهت تامین توان مصرفی تمامی قسمت های ربات طراحی می شود. قسمت پردازنده نیز وظیفه تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از ورودی و دستور دادن به بخش خروجی را به عهده می گیرد.

ماژول درایور موتور

این نوع ماژول ها برای راه اندازی موتورهای الکتریکی به کار می رود. با توجه به این که میکروکنترولر توانایی تامین ولتاژ و توان مورد نیاز برای موتور الکتریکی را ندارد، استفاده از مدار درایور موتور الزامی خواهد بود. انواع مدارها برای درایور کردن موتورهای الکتریکی DC پیشنهاد می شود که استفاده از آی سی های درایور از قبیل L293 و L298 از جمله راحت ترین روش ها است. شرکت توسکانیک اقدام به تولید بردهای ماژول درایور L293 کرده از هر جهت دارای ویژگی های مثبت می باشد. از جکله قیمت پایین، سهولت استفاده، ابعاد مناسب و … .

خرید ماژول درایور l293

 

در ویدیوی زیر با نحوه ساخت رباتی ساده با تجهیزات ارزان را یاد خواهید گرفت

 

آخرین مقالات

مقالات مرتبط