سه شنبه ها با رزبری پای: فیلم برداری صحنه آهسته با دوربین رزبری پای + کد پایتون

فیلم برداری صحنه آهسته با استفاده از ماژول دوربین رزبری پای

در این آموزش، چگونگی فیلمبرداری صحنه های آهسته با ماژول دوربین رزبری پای و نحوه ی تبدیل آنها به فیلم قابل پخش روی اغلب دستگاه ها را بررسی خواهیم کرد. چیزهایی که لازم داریم شامل ماژول دوربین، اتصال اینترنت، و سوژه ای جذاب برای فیلم برداری است!

فیلم آهسته سالهاست در صنعت فیلم سازی مورد استفاده قرار گرفته است. به تمام صحنه های فوق العاده فیلم اکشن با افرادی که از انفجار می پرند. یا “Bullet Time” که توسط برادران واچوفسکی در سه گانه ماتریکس مشهور شده است. فکر کنید که از تکنیک اسلو موشن در آنها استفاده شده است. ساختن فیلم های صحنه آهسته با دوربین رزبری پای واقعاً آسان است. (آموزش استفاده از ماژول دوربین رزبری پای) ما به شما کمک خواهیم کرد با استفاده از یک کد پایتون ساده، بتوانید فیلم های کوتاه 30 ثانیه ای ضبط کنید که به طور خودکار به فرمت MP4 تبدیل شده، و قابل پخش در اکثر دستگاهها باشند.

قدم اول: ماژول دوربین رزبری پای را متصل کنید

اولین کاری که باید انجام دهیم اتصال ماژول دوربین به رزبری پای است. ابتدا مطمئن شوید رزبری خاموش است. دقت کنید که  ماژول دوربین به الکتریسیته ساکن بسیار حساس است. بنابراین قبل از شروع کار با لمس چیزی مانند رادیاتور خود را اتصال به زمین کنید تا الکتریسیته ساکن بدن شما تخلیه شود.

کابل نواری ماژول دوربین به نزدیکترین سوکت HDMI روی رزبری پای متصل میگردد. از عبارت “فلز به فلز” استفاده کنید تا به یاد بیاورید آن را به کدام سمت باید فشار دهید (سمت فلزی کابل دوربین باید  رو به درگاه فلزی HDMI باشد). آن را به آرامی بالا بکشید تا گیره آزاد شود و کابل نواری را داخل آن جای دهید. سپس گیره را به عقب و سمت پایین فشار دهید و از اتصال درست مطمئن شوید.

 

قدم دوم: تنظیمات مربوط به ماژول دوربین را انجام دهید

اگر از Raspbian Wheezy استفاده می کنید. برای ورود به منوی تنظیمات(configuraion)، در ترمینال، عبارت sudo raspi-config را تایپ کنید. با استفاده از کلیدهای جهت دار(arrow keys). لیستی که ظاهر می شود را به پایین اسکرول کرده و با استفاده از کلید پیکان راست (right arrow key). عبارت  “Enable Camera”به معنی فعالسازی و اختیار دادن به دوربین را انتخاب کنید. در منوی بعدی، ” Enable “( فعال کردن) را با کلید جهت راست انتخاب کنید تا ماژول دوربین روشن شود. سپس RETURN (بازگشت) را بزنید. اگر از Raspbian Jessie استفاده می کنید از طریق مسیر زیر:

Preferences>Raspberry Pi Configuration from the menu

تنظیمات>پیکربندی رزبری پای از منو

و سپس دوربین را از طریق زبانه ی رابط ها (Interfaces tab)  فعال کنید. در صورت درخواست، راه اندازی مجدد سیستم را انتخاب کنید. یا برای راه اندازی مجدد پای، sudo reboot را در ترمینال تایپ کنید.

 

قدم سوم: مبدل ویدیویی نصب کنید

رزبری پای، فیلم را در فایل های خام H.264 ضبط می کند که با اکثر دستگاه ها سازگار نیست. می توانیم از طریق رزبری پای فیلم های ضبط شده را به فرمتهای قابل پخش تبدیل کنیم. برای این کار پکیجی به نام gpac را نصب میکنیم. در خط فرمان(command prompt) ، موارد زیر را تایپ کنید ، سپس دستورالعملهای روی صفحه را دنبال کنید:

sudo apt-get update

sudo apt-get install gpac

قدم چهارم: دوربین را تست کنید

بیایید با آزمایش دوربین توسط چند دستور ترمینال، مطمئن شویم که همه چیز آنطور که باید کار می کند. با اتصال صفحه، پنجره ترمینال را باز کرده و عبارت raspistill -o test.jpg را تایپ کنید. با این کار باید تصویر برای مدت کوتاهی روی صفحه نمایش داده شود و عکس مربوطه هم باید در فهرست اصلی (home directory) ذخیره شود. اگر این اتفاقها نیفتاد، قبل از تلاش دوباره بررسی کنید که دستور را به درستی تایپ کرده اید یا رزبری را خاموش کرده و دوباره کابل نواری دوربین را متصل کنید.

 

قدم پنجم: یک اسکریپت پایتون ایجاد کنید

ما برای ایجاد کد فیلم آهسته از پایتون استفاده خواهیم کرد. ویرایشگر متن(text editor) مورد علاقه خود را باز کنید (ویرایشگر متن Leaf در Raspbian عالی است) و کد زیر را کپی کنید. مواظب باشید در طول مسیر غلط املایی نداشته باشید! نیازی به کپی کردن کامنت ها نیست (کامنت:خطوط شروع شده با #) – پایتون آنها را نادیده می گیرد. اسکریپت از کتابخانه پایتون سیستم عامل برای اجرای دستورات ترمینال استفاده می کند. مانند اینکه آنها را مستقیماً تایپ کرده اید. فایل خود را به عنوان slowmotion.py در home directory ذخیره کنید (/ home / pi).

import os

import time

print(“Starting program”)

time.sleep(2)

##### Record the slow motion video #####

# ‘-w’ sets the width # ‘-h’ sets the height

# ‘-fps’ sets the frames per second (90 maximum – for slow motion)

# ‘t’ sets the time in milliseconds (30000 = 30 seconds)

# ‘-o’ sets the output filename

print(“Recording started – 30 seconds”)

os.system(“raspivid -w 640 -h 480 -fps 90 -t 30000 -o vid.h264”)

print(“Recording complete. Please wait…”)

time.sleep(2)

##### Convert the raw recorded video file to playable mp4 #####

# ‘-add’ is the name of the raw video we want to convert

# The second filename is the output mp4 file

# (we use the same name followed by ‘.mp4’)

print(“Converting video. Please wait…”)

os.system(“rm -f vid.mp4”)

os.system(“MP4Box -add vid.h264 vid.mp4”)

print(“Video conversion complete”)

time.sleep(2)

print(“Closing program”)

time.sleep(2)

 

برای فیلمبرداری از نورپردازی مناسب و پایه ی ثابت برای ماژول دوربین استفاده کنید. همچنین اگر در محیط باز عکس می گیرید، پاوربانک دارای شارژ به همراه خود داشته باشید و فراموش نکنید که از کارت SD با فضای ذخیره سازی کافی استفاده کنید.

در مورد سوژه ی فیلمبرداری هم فکر کنید مثلا میتوانید از اتومبیلهای با کنترل از راه دور که گوشه ای دور میزنند، فیلم بگیرید. یا شاید یک توپ در حال پرتاب شدن یا سایر ورزش ها و …

 

قدم ششم: برنامه را اجرا کنید

برای اجرای برنامه، به سادگی یک پنجره ترمینال باز کنید. cd را تایپ کنید و RETURN (بازگشت) را بزنید تا مطمئن شوید در پوشه Home هستید. سپس sudo python slowmotion.py را تایپ کنید. مراحل اجرای کد در پنجره ترمینال خود نوشته خواهد شد و LED  ماژول دوربین هنگام ضبط روشن می شود.

با تبدیل فیلم، اسکریپت پایان می یابد. با استفاده از omxplayer که در Raspbian قرار دارد می توانید فیلم را مستقیماً روی رزبری مشاهده کنید. به سادگی omxplayer vid.mp4 را تایپ کنید. همچنین می توانید فیلم خود را روی هر دستگاه دیگری مانند تبلت یا تلفن هوشمند خود کپی کنید.

ترجمه ی کامنت کدها:

(“Starting program”)

“شروع برنامه”

(“Recording started – 30 seconds”)

“ضبط آغاز شد-30ثانیه”

(“Recording complete. Please wait…”)

“ضبط کردن تکمیل شد.لطفا صبر کنید..”

(“Converting video. Please wait…”)

“تبدیل کردن ویدیو. لطفا صبر کنید…”

(“Video conversion complete”)

“تبدیل کردن ویدیو تکمیل شد”

(“Closing program”)

“بستن برنامه”

 

 

ترجمه و گردآوری:صبا علیزاده

منبع: THE Official RASPBERRY PI PROJECTS BOOK

آخرین مقالات

مقالات مرتبط