آشنایی با ربات و اینکه ربات ها انرژی خود را چگونه تامین می کنند؟

هر ماشینی که به طور خودکار کار می کند و جایگزین تلاش انسان می شود ربات نام دارد. اگرچه ممکن است از لحاظ ظاهری به انسان شباهت نداشته باشد یا عملکردی را به روشی انسانی انجام ندهد. رشته مهندسی رباتیک از جمله رشته های پر طرفدار است که در صنایع مختلف کابرد بسیار فراوانی دارد. با ما همره باشید امروز در توسکانیک قصد داریم به موضوع نحوه تامین انرژی ربات ها بپردازیم.

کاربرد ربات ها در صنایع و تاسیسات

ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین به صنعت نیروگاه نفوذ کرده اند و در بخشهای مختلف مانند T&D ، باد ، خورشیدی ، هسته ای ، نیروگاههای آبی و سوختهای فسیلی از آن ها استفاده می شود. در حال حاضر ، سه دلیل اصلی برای استفاده از رباتیک در صنایع و تاسیسات وجود دارد که این موارد عبارت است از :
1-تولید
2-تحقیق
3-توسعه

اصلی ترین وظیفه ربات ها در صنایع به شرح ذیل می باشد:
1-استفاده بازرسی از دارایی ها
2-تعمیر و نگهداری خودکار و از راه دور
3-دست زدن به مواد هسته ای

ربات ها نیز مانند دیگر ماشین ها و ابزارهای الکترونیکی از یک منبعی برای تامین انرژی خود تغذیه می‌کنند و پس از پایان این انرژی خاموش می‌شوند.

تامین انرژی ربات ها

آشنایی با انرژی ربات ها و نحوه تامین آن انرژی

برای رسیدن به این سوال که رباتها انرژی خود را چگونه تامین می کنند؟ بایستی به این نکته توجه کرد ربات ها برای تامین انرژی از دو گزینه اصلی باتری و برداشتگر استفاده می کنند. باتری ها با ذخیره انرژی داخل خود منبع مهمترین سوخت را برای تامین انرژی ربات ها تامین می کنند.

روش کار برداشت کنندگان ، این است که انرژی خورشیدی ، حرارتی یا ارتعاشی اطراف را در خود ذخیره می کنند. از انواع برداشت کنندگان می‌توان صفحات خورشیدی را مثال زد. آنها تنها در شرایط خاص کار می کنند و نمی توان از آنها تبدیل آنی انرژی را انتظار داشت.

باید بگوییم روش سومی هم امروزه ابداع شده که جایگزین مناسبی برای باتری و برداشت گرا بوده است. در توضیح آن باید بگوییم همانطور که انسان برای تامین انرژی غذا می خورد ربات ها نیز فلز می خورند. این تامین انرژی با شکستن پیوندهای شیمیایی اتفاق می افتد. مشکلی که وجود دارد این است فلزات چگالی توان پایینی دارند یعنی با سرعتی شبیه به باتری نمی توانند انرژی لازم را تامین کنند.

مزایای روش ذخیره انرژی از طریق فلزات :

1- طراحی سبک ربات ها به دلیل حذف باتری

2- صفحات خورشیدی در شرایط خاص کارایی دارد و صفحات آن نیز نسبتا بزرگ و شکننده هستند. که خوردن فلزات این دردسرها را ندارد.

3- ربات هایی که از فلز استفاده می کنند، بعضی اجزای اصلی باتری روی آنها نصب می شود اما در عوض به جای آنکه از هرگونه باطری استفاده کنند از انواع فلز مانند آلومینیوم استفاده می کنند.

4- سطوح فلزات پس از بلعیده شدن به سرعت اکسید شده و فرایند تولید برق توسط باتری آغاز می‌شود.

تا اینجا با اینکه رباتها انرژی خود را چگونه تامین می کنند؟ آشنا شدید. به گفته محققان این نوع تامین انرژی در ربات ها نسبت به باتری ها تا ده برابر کارایی بیشتری دارد و امید می‌رود از آن در خودروهای برقی نیز استفاده کرد.

آخرین مقالات

مقالات مرتبط