50 ترفند و نکته درمورد رزبری پای – قسمت اول

50 ترفند و نکته درمورد رزبری پای

دنیای رزبری پای مملو از امکانات است. گاهی اوقات این  موضوع می تواند به شما احساس غرق شدن بدهد. از کجا شروع کنیم؟ قبل از شروع پروژه ها، ارزش دارد که برای شناختن رایانه کوچک و امکانات بزرگ آن وقت بگذارید. رزبری پای چیزی فراتر از یک میکروکنترلر است. مانند عضو جدید آن پیکو رزبری پای. رزبری پای رایانه کامل و دارای یک سیستم عامل پیچیده است. ما برخی از نکات، راهنمایی ها و میانبرهای مورد علاقه خود را اینجا برای کمک به شما در این دنیای جدید جمع آوری کرده ایم. در طی این مطلب با 10 مورد ترفند و نکته درمورد رزبری پای آشنا خواهید شد.

 

  1. یک سیستم عامل سفارشی ایجاد کنید

ابزار Raspberry Pi Imager به کارت های SD شما روح میدهد و جدیدترین نسخه آن اکنون از یک منوی پیشرفته جدید برخوردار است. میتوانید با فشار دادن CTRL + SHIFT + X به آن دسترسی پیدا کنید. سیستم عامل سفارشی این امکان را برای شما فراهم می کند تا شبکه LAN بی سیم ، نام میزبان و بسیاری گزینه های دیگر را از پیش تعیین کنید. ایده آل برای چندین نصب، آزمایش سیستم عامل های جدید و پروژه های کوچک (در مواردی که به رابط گرافیکی نیازی ندارید).

 

    2. کانفیگ کردن (پیکر بندی)

سیستم عامل رزبری پای دارای ویژگی ها و تنظیماتی است که می تواند برای ایجاد یک ست آپ ایده آل مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال اگر می خواهید با یک دستگاه مبتنی بر I2C یا یک دوربین Raspberry Pi کار کنید، باید پشتیبانی را فعال کنید. برنامه ای که به آن نیاز خواهید داشت Raspberry Pi Configuration است. این برنامه را می توان از رابط کاربری با استفاده از مسیر Raspberry Pi Configuration (Menu > Preferences > Raspberry Pi Configuration) اجرا کرد. همچنین می توانید آن را از طریق کد نویسی در خط فرمان اجرا کنید: sudo raspi-config.

 

     3. حافظه تان را مدیریت کنید

Raspberry Pi OS مقدار مشخصی از حافظه را برای استفاده منحصر به فرد توسط GPU (واحد پردازش گرافیک) ذخیره می کند. اگر از دسک تاپ استفاده نمی کنید (مانند یک پروژه کوچک) یا اگر می خواهید یک برنامه ی تقویت کننده گرافیک اجرا کنید، میتوانید مقدار حافظه اختصاص داده شده در Raspberry Pi Configuration را در بخش تنظیمات تغییر دهید.

 

  1. دسک تاپ خود را بسازید

آیا از ظاهر پیش فرض دسک تاپ راضی نیستید؟ مشکلی نیست به تنظیمات Preferences > Appearance مراجعه کنید. می توانید قلم ها، رنگ ها، مکان ها و تصویر پس زمینه را تغییر دهید. اگر تغییرات بیشتری می خواهید، می توانید راهنماهای زیادی برای ایجاد محیط های مختلف در وب پیدا کنید. حتی می توانید window manager پیش فرض دسک تاپ را جایگزین کنید.

 

  1. نرم افزار (های) بیشتری دریافت کنید

Raspberry Pi OS دارای نرم افزارهای زیادی برای شروع کار است. از محیط برنامه نویسی گرفته تا مجموعه کاملی از نرم افزارهای اداری. این فقط آغاز کار است. به Menu > Preferences > Add New Software نگاهی بیندازید. هزاران بسته نصب شده با یک کلیک پیدا خواهید کرد. برای انتخاب موارد برتر Menu > Preferences >Recommended Software را علامت بزنید.

 

  1. بک آپ،بک آپ،بک آپ!

اگر داده هایی را ذخیره می کنید که نباید آن ها را از دست بدهید، حتماً از آنها نسخه پشتیبان (بک آپ) تهیه کنید. یکی از ساده ترین روش ها کلون کردن (شبیه سازی کردن) کل کارت SD است. (اگرچه می تواند حجیم شود!). این راهنما را ببینید: magpi.cc/backup

 

  1. دسترسی

Raspberry Pi OS دارای ابزارهای اختیاری برای کمک به مردم است. در برنامه Recommended Software و در زیر Preferences قسمت Universal Access را انتخاب کنید تا Orca (ابزاری برای خواندن صفحه و ذره بین جهت بزرگنمایی و زوم کردن) نصب شود.

 

  1. با ترمینال آشنا شوید

در نوار بالای دسکتاپ یک جعبه سیاه کوچک با یک نوار آبی رنگ در بالای صفحه مشاهده خواهید کرد. این پیوند شما با خط فرمان از طریق Terminal است. قدرت واقعی سیستم عامل Raspberry Pi OS. با فشار دادن CTRL + ALT  + F1 تا F6 شش رابط خط فرمان TTY (teletype) تمام صفحه مختلف باز می شود. CTRL + ALT + F7 را فشار دهید تا به رابط کاربری معمولی (دسکتاپ) برگردید. ترمینال دسترسی به سیستم شما را به خط فرمان  می دهد.

 

  1. موارد دلخواه خود را انتخاب کنید

آیا نوار ابزار را در بالای صفحه مشاهده می کنید؟ این برنامه قابل تنظیم است. شما می توانید برنامه های مورد علاقه خود را برای دسترسی با یک کلیک انتخاب کنید. اندازه و موقعیت آن را تغییر دهید (‘mouse away’)، حتی وقتی چندین صفحه دارید، آن را ناپدید کنید. فقط روی نوار ابزار کلیک راست کنید تا همه گزینه ها را جستجو کنید.

 

  1. عکس (اسکرین شات) بگیرید

آیا لازم است که یک عکس سریع از دسک تاپ خود بگیرید؟ نمی تواند آسان تراز این باشد. فقط  کلید PRINT SCREEN را فشار دهید و یک تصویر PNG در پوشه Home قرار خواهد گرفت. اگر گزینه های بیشتری مانند تایمر را می خواهید، نرم افزار این کار را برای شما می کند. دستور screenshot scrot را می توان از خط فرمان اجرا کرد. یا می توانید GNOME Screenshots را نصب کنید.

 

منتظر ترفندها و نکته های بعدی رزبری پای باشد…

هر سه شنبه با مقالات رزبری پای همراه توسکانیک باشید

گردآوری و ترجمه:صبا علیزاده

منبع: مجله MagPi

 

کتاب راهنمای رسمی شروع کار با رزبری پای

آخرین مقالات

مقالات مرتبط