مالتی متر چیست؟!

مالتی متر چیست؟!

در این مطلب می خواهیم بدانیک که مالتی متر چیست و چه کاربردهایی دارد. مالتی متر یکی از ابزارهای اندازه گیری مهندسین برق و الکترونیک است و متخصصان این حوزه توسط این دستگاه اندازه گیری کمیت های الکتریکی مانند ولتاژ و جریان را اندازه گیری نمود. به دلیل این که دستگاه اندازه گیری جدید توانایی اندازه گیری چند کمیت الکتریکی را دارد به آن Multimeter گفته می شود .

 

انواع مالتی متر

1-مالتی متر عقربه ای ( آنالوگ ) : این مالتی متر معمولا از یک نمایشگر با تعدادی خطوط درجه بندی شده ، یک عقربه به عنوان نشانگر که روی خطوط مدرج حرکت می کند ـ یک سلکتور، تعدادی ترمینال ، یک پتانسیومتر تنظیم صفر به همراه دو سیم رابط تشکیل می شود .

2-مالتی متر دیجیتال : این نوع از مالتی متر می تواند کمیت های اندازه گیری شده را به صورت رقم یا ارقام دیجیتالی بر روی نمایشگر نشان می دهد .

مالتی متر های دیجیتال دارای دقت و قابلیت های بالایی می باشند به طوری که دیگر در دنیای برق و الکترونیک خبری از مالتی متر های آنالوگ نیست. یک مالتی متر دیجیتال علاوه بر این که می تواند مقادیر کمیت های الکتریکی ولتاژ و جریان مستقیم DC و متناوب AC را اندازه گیری نماید ، می تواند دارای قابلیت های زیر باشد :

1-اندازه گیری مقدار مقاومت

2-اندازه گیری اندوکتانس سلف

3-اندازه گیری ظرفیت خازن

4-اندازه گیری دمای محیط

5- اندازه گیری فرکانس و زمان

 

 

*هر دستگاه مالتی متر دیجیتال از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است :

1-نمایشگر : میزان داده اندازه گیری شده نمایش داده می شود .

2-سلکتور : با چرخاندن کلید سلکتور می توان پارامتر دلخواه را انتخاب کرد .

3-پراب (Prob) : اغلب دارای دو پراب هستند یکی به رنگ قرمز ، یکی به رنگ مشکی

4-پورت (port) : به قسمتی که پراب ها به ان متصل هستند پورت یا ترمینال های ورودی گفته می شود .

روش کار

برای اندازه گیری توسط مالتی متر ها ابتدا بایستی رنج اندازه گیری را توسط سلکتور موجود بر روی مالتی متر تنظیم کرد . برای مثال زمانی که می خواهیم ولتاژ مستقیم در حدود 12 ولت را اندازه گیری نماییم کافی است ، رنج اندازه گیری را بر روی ولتاژ DC و در حدود 12 ولت قرار دهیم . این کار توسط سلکتور صورت می گیرد که بر روی بیشتر مالتی متر ها قرار گرفته و با گرداندن آن رنج اندازه گیری مشخص می شود . در برخی مالتی متر ها معروف به مالتی مترهای با رنج خودکار Auto Range ، فقط کافی است نوع اندازه گیری مشخص شود و رنج اندازه گیری به صورت خودکار توسط مالتی متر انتخاب می شود.

پس از تنظیم رنج کافی است سیم های مالتی متر را که به آن ها پراب نیز گفته می شود ، از یک سر به مالتی متر و از سر دیگر به نقطه مورد نظر وصل کرد . سپس کمیت اندازه گیری شده بر روی نمایشگر نمایش داده می شود.

 

خرید مالتیمتر

آخرین مقالات

مقالات مرتبط