بررسی نقش رباتیک در دوران پاندمی کرونا

با پیشرفت دانش و تکنولوژی علم رباتیک توانسته است تاثیر بسیار زیادی بر زندگی انسان بگذارد. درباره علم رباتیک و نقش آن چه می‌دانید؟ این علم در واقع علم ساختن ربات‌هاست که هدف آن تامین راحتی انسان می‌باشد‌. در همین راستا در دوران پاندمی، رباتیک توانسته است کمک بسیار زیادی به انسان کند. با توسکانیک همراه باشید، در این مقاله به بررسی نقش رباتیک در دوران پاندمی کرونا خواهیم پرداخت.

نقش رباتیک در دوران پاندمی کرونا چیست؟

همانطور که می‌دانید کرونا توانسته است تمام جنبه‌های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار دهد به طوری که نگهداری از بیماران و نزدیک شدن به آن ها برای کادر درمان امری مشکل است. این بیماری فرصتی برای مهندسان رباتیک بوده است تا بتوانند با تولید و به کارگیری انواع ربات‌ها بخشی از مسئولیت‌های انسان را کاهش دهند. در ادامه به معرفی ربات‌های طراحی شده در این زمینه می‌پردازیم.

۱. ربات ضد عفونی UVD

ضد عفونی بیمارستان‌ها در دوران کرونا معضل بسیار بزرگی است. به همین دلیل دانش آموختگان رباتیک اقدام به ساخت رباتی کرده‌اند که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتاق‌های یک بیمارستان را ضد عفونی کند. این ربات به ربات باکتری کش معروف است و برای ضد عفونی از اشعه استفاده می‌کند.

ربات های ضدعفونی کننده

۲. ربات‌های کشور زورا باتس

این ربات‌ها توسط یک شرکت بلژیکی طراحی شده‌اند. کارایی آن‌ها در بیمارستان و در کنار کادر درمان می‌باشد. وظیفه‌ی این ربات‌ها تشخیص دمای بدن بیمار و نمایش آن بر روی صفحه است علاوه بر این می‌توان برای نظارت بر بیماران و انتقال دارو از این ربات‌ها استفاده کرد.

۳. ربات کرا ۳ مصری

این ربات به واسطه‌‌ی امکاناتی که دارد توانسته نظرات رسانه‌های زیادی را به خود جلب کند. ربات کرا ۳ قادر به انجام آزمایشات، اندازه گیری دمای بدن، سونوگرافی و عکس برداری می‌باشد. این ربات ظاهری شبیه به انسان دارد و همین عامل سبب شده که بیماران بتوانند ارتباط زیادی با آن برقرار کنند.

۴‌. ربات یاسمین

این ربات بر خلاف ربات کرا ظاهر جذابی ندارد اما امکانات خارق‌العاده‌ی آن بشر را متعجب کرده است. این ربات می‌تواند به کاهش مبتلایان بیماری کرونا کمک کند و حتی قادر است به زبان تونسی با بیماران سخن گفته و به سوالات آن‌ها پاسخ دهد‌.

۵. ربات نگهبان

ابن ربات توسط فناوری هوش مصنوعی قادر به شناسایی افرادی است که از ماسک استفاده نمی‌کنند. همچنین ربات نگهبان ضد عفونی سطوح را انجام داده و می‌تواند داده‌های پزشکی بیماران را جمع آوری کند.

همانطور که به بررسی نقش رباتیک در دوران پاندمی کرونا پرداخته شد دریافتیم که رباتیک توانسته است در زمینه‌های متعددی نظیر ضد عفونی، پاسخ به سوالات بیماران، جمع آوری مدارک پزشکی، انجام برخی از آزمایشات و سونوگرافی و… به پزشکان کمک کند. همچنین علاوه بر نکات فوق، برخی از کشور‌ها نظیر قطر توانسته‌اند رباتی را تولید کنند که می‌تواند از ازدحام جمعیت جلوگیری کرده و رفت و آمد‌های افراد را رصد کند. این ربات العساس نام دارد و با به کارگیری دوربین‌های مداربسته می‌تواند چهره افراد را تشخیص داده و به مرکز ارسال کند. بی‌شک امروزه این ربات‌ها توانسته‌اند موثر واقع شوند و نقش رباتیک در دوران پاندمی کرونا را پر رنگ‌تر کنند.
در پایان امیدواریم که این مقاله برای علاقه‌مندان به علم رباتیک موثر واقع شود‌.

آخرین مقالات

مقالات مرتبط