50 ترفند و نکته درمورد رزبری پای – قسمت سوم

50 ترفند و نکته درمورد رزبری پای

در پست قبلی به بررسی 20 ترفند و نکته درمورد رزبری پای و برنامه نویسی پایتون پرداختیم. امروز می خواهیم سری سوم این مجموعه را باهم مورد بررسی قرار دهیم. با توسکانیک همراه باشید.

 

21. تجربه کدنویسی خود را بالا ببرید

در طی چند سال گذشته ، کد ویژوال استودیو مایکروسافت (magpi.cc/vscode) به یک استاندارد توسعه در عمل تبدیل شده است. این بیشتر یک ویرایشگر متن توربو است تا یک IDE کامل. اما دامنه وسیع افزودنی ها آن را به IDE  نزدیک می کند. Visual Code برای سیستم عامل رزبری پای در دسترس است. و همچنین دارای افزونه هایی برای ویرایش از راه دور بر روی SSH و بارگذاری در پیکو رزبری پای است.

 

  1. با کنترل نسخه (ورژن) از کد خود محافظت کنید

Git ، برنامه ای که به طور عجیبی نام گذاری شده است، ابزاری اساسی برای هر توسعه دهنده (github.com) است. این موضوع کمی شبیه به سفر در زمان برای کد شما است. به شما امکان می دهد از پروژه خود “عکس فوری (snapshot)” بگیرید  و در صورت اشتباه، پاک کردن یک پرونده یا تغییر عقیده، آن را دوباره به عقب بازگردانید. همچنین از این جهت برای همکاری در پروژه ها عالی است که، توسعه دهندگان را قادر می سازد روی یک قطعه یکسان کد کار کنند بدون اینکه کارهای یکدیگر را جایگزین کنند.

 

  1. برنامه نویسی بدون کد نویسی

“no-code” راهی برای ساخت برنامه ها بدون نوشتن متن است. به طور معمول با استفاده از شبیه ساز فلوچارت برای دریافت ورودی ها، اعمال کردن منطق و تولید خروجی ها. سیستم عامل رزبری پای در راس منحنی است: Scratch، رویکرد بلوک ساختن برنامه های سرگرم کننده (magpi.cc/scratch) یا Node-RED  که بسیار قوی تر است (magpi.cc/nodered) را امتحان کنید.

 

  1. گیرکردید؟ از Stack Exchange بپرسید

خانواده وب سایت های Stack Exchange یک سرویس پرسش و پاسخ برای توسعه دهندگان و سایر نقش های فنی است. اگر مشکلی دارید، احتمال دارد شخص دیگری هم بوده که برای کمک به Stack Exchange مراجعه کرده باشد. این یک منبع شگفت انگیز است که نمی توان سهم آن را در جامعه برنامه نویسی دست کم گرفت. یک انجمن اختصاصی رزبری پای نیز وجود دارد (magpi.cc/raspberrypisxc).

 

  1. از کدهای حجیم خودداری کنید

زبان های برنامه نویسی مانند Python و Node.js برای گسترش توانایی های خود به مخازن عظیم کتابخانه های (لایبرری) کد متکی هستند. وابستگی های مختلف می تواند باعث پیچیدگی نسخه های برنامه و در نتیجه ایجاد مشکل شود. محیط های مجازی به شما امکان می دهد یک پروژه و وابستگی های آن را “حصارکشی کنید” ، بنابراین می توانید از پیچیدگی برنامه جلوگیری کنید. پایتون 3 این قابلیت را  به بلوغ رسانیده و ارزش آن را دارد که قبل از گیرافتادن آن را یاد بگیرید. به magpi.cc/venv مراجعه کنید.

 

  1. رمزعبور خود را تغییر دهید

واضح است، اما مکررا اتفاق می افتد. همیشه، همیشه رمز ورود پیش فرض را تغییر دهید. این کار کمتر از یک دقیقه طول می کشد و می تواند مشکلات قابل توجه شما را از بین ببرد. به خصوص اگر پروژه جدید جالب شما به هر طریقی به اینترنت متصل باشد. فقط کافیست passwd را از خط فرمان اجرا کنید یا مسیر Menu> Preferences> Raspberry Pi Configuration را انتخاب کنید و روی Change Password کلیک کنید.

 

  1. از هرجایی به Raspberry Pi دسترسی پیدا کنید

پروژه PiVPN ،(pivpn.io) اخیراً روشی جدید برای دسترسی ایمن به شبکه از اینترنت، یعنی پشتیبانی از WireGuard را اضافه کرده است. فقط چند دقیقه طول می کشد تا راه اندازی شود و کلاینت ها برای همه سیستم عامل های اصلی و همچنین iOS و Android در دسترس هستند. روشی آسان و ایمن برای ورود به شبکه خانگی خود از هرجای دنیا.

 

  1. از آدمهای بد جلوتر باشید

همه چیز در دنیای امنیت شبکه به سرعت پیش می رود. هر دستگاه رزبری پای باید برای اطمینان از کاهش آسیب پذیری های تازه کشف شده، از آخرین به روزرسانی های نرم افزاری برخوردار باشد. به طور منظم این دستور را از ترمینال اجرا کنید:

sudo apt -y update && sudo apt -y full-upgrade

 

  1. از حریم خصوصی خود بصورت آنلاین محافظت کنید

از تبلیغات بیزار شده اید؟ آیا نمی خواهید هر حرکت شما ردیابی شود؟ پاسخ شما Pi-hole، (magpi.cc/pihole) است: یک راه حل مسدود کننده تبلیغات مبتنی بر DNS برای کل شبکه تان. یک تصویر دیسک اختصاصی برای رزبری پای وجود دارد ، و می توان آن را پیکربندی کرد تا از هر دستگاه دارای قابلیت اینترنت در شبکه خانگی شما محافظت کند.

 

  1. پل رسم دیجیتال خود را بالا ببرید

اگر از سیستم عامل رزبری پای در یک محیط بالقوه متخاصم (مثلاً هر چیزی که شبکه خانگی شما نیست) استفاده می کنید. بر فرض فایروال نرم افزاری مانند UFW را اضافه کنید که مبتنی بر نرم افزار محبوب iptables است. این باعث می شود دسترسی به شبکه در دستگاه ورودی و خروجی دستگاه سریع و آسان شود.

 

منتظر ترفندها و نکته های بعدی رزبری پای باشد…

هر سه شنبه با مقالات رزبری پای همراه توسکانیک باشید

گردآوری و ترجمه:صبا علیزاده

منبع: مجله MagPi

 

کتاب راهنمای رسمی شروع کار با رزبری پای

آخرین مقالات

مقالات مرتبط