50 ترفند و نکته درمورد رزبری پای – قسمت چهارم

50 ترفند و نکته درمورد رزبری پای

در پست قبلی به بررسی 30 ترفند و نکته درمورد رزبری پای و برنامه نویسی پایتون پرداختیم. امروز می خواهیم سری چهارم این مجموعه را باهم مورد بررسی قرار دهیم. با توسکانیک همراه باشید.

 

 

  1. به اشتراک گذاشتن خوب است

رزبری پای 4 یک NAS (فضای ذخیره سازی متصل به شبکه) خوب را ایجاد می کند. از ترکیب آن با پورت USB به عنوان مخزن پرونده ها در سراسر شبکه استفاده کنید. نرم افزار محبوب اشتراک فایل Samba به لینوکس ، سیستم عامل مک و ویندوز اجازه می دهد تا از درایوها نقشه برداری کند و برای به اشتراک گذاری پرونده های خانوادگی ایده آل است. برای آموزش به magpi.cc/samba مراجعه کنید.

 

  1. چه رازی درون نام نهفته است؟

همه ی نصب های سیستم عامل رزبری پای با استفاده از host name رزبری پای پیکربندی میشوند. بیش از یکی بودن (یونیک نبودن) اینها به هنگام اتصال به شبکه باعث ایجاد سردرگمی خواهد شد. بنابراین ضروری است که از طریق مسیر:

Preferences > Raspberry Pi Configuration

نام دستگاه را به نامی منحصربفرد تغییر دهید.

 

  1. ایجاد یک سرور وب

Raspberry Pi یک وب سرور هوشمندانه ایجاد می کند و راه اندازی آن به سادگی نصب sudo apt install nginx است. NGINX (با تلفظ ‘EngineX’) یک وب سرور مدرن و سریع است. مستقیماً پس از نصب باید بتوانید آدرس رزبری پای تان را در یک مرورگر وب قرار دهید و پیام “سلام” را ببینید. به “راه اندازی وب سرور NGINX” (magpi.cc/nginx) مراجعه کنید.

 

  1. از هر رایانه ای به رزبری پای فرمان دهید

SSH یا ‘Secure Shell’ یک روش معمول برای دسترسی به یک خط فرمان از راه دور است. این یک روش عالی برای کنترل دستگاه های رزبری پایی است که دسترسی به آنها دشوار است و بدون مانیتور یا صفحه کلید کار نمی کنند (“پروژه های هدلس ، headless”). SSH را در پیکربندی رزبری پای فعال کنید (داخل تب interface) و سپس با استفاده از برنامه خط فرمان ssh ، از طریق رایانه دیگری وارد سیستم شوید و یا اگر در ویندوز است، از puTTY استفاده کنید. برای آموزش به بخش “کنترل از راه دور رزبری پای خود (از راه دور magpi.cc/ssh)” مراجعه کنید.

 

  1. من میتوانم شما را VNC کنم

VNC مانند SSH است بااین تفاوت که برای کل دسکتاپ است. VNC تصویر دسک تاپ را به یک رایانه از راه دور انتقال می دهد و فشار کلیدها و حرکات ماوس را به عقب می فرستد. هر دسکتاپ دارای سیستم عامل رزبری پای دارای VNC قابل دسترس است. اما به طور پیش فرض فعال نیست . بنابراین میتوانید آن را در Raspberry Pi Configuration به راحتی فعال کنید. روی تب Interfaces کلیک کنید، آن را دقیقاً در زیر SSH پیدا خواهید کرد. سپس به یک برنامه VNC در رایانه از راه دور مانند VNC Viewer یا TightVNC نیاز دارید. برای آموزش به magpi.cc/vnc مراجعه کنید.

 

  1. Sudoای که انجام می دهید

سیستم عامل رزبری پای بسیار ایمن است. یکی از راه های محافظت از خود این است که اجازه تغییرات گسترده در سیستم را فقط به کاربر مدیر (ادمین یا “root”) میدهد. یک روش ساده برای اجرای هر دستوری به عنوان کاربر مدیر استفاده از پیشوند ‘sudo’ است (Super-user Do). برای اطلاعات بیشتر در مورد دستورات sudo و اجرا به عنوان کاربر اصلی به”Root user/sudo”، (magpi.cc/sudo) مراجعه کنید.

 

  1. با نام های مستعار در وقت صرفه جویی کنید

همان دستورات را بارها و بارها تایپ  کنید و یک نام مستعار ایجاد کنید! اینها میانبرهایی است که می توانید تعریف کنید تا دستورات طولانی را به هرچیزی که می خواهید تبدیل کنید. فایل~/.bashrc را ایجاد یا ویرایش کنید. سپس آنها را به این شکل اضافه کنید: alias l = ‘ls –color = auto’. می توانید راهنمای کامل را در magpi.cc/bashrc پیدا کنید.

 

  1. خط فرمان (command line) را به عقب برگردانید

حالا دستور فوق العاده طولانی داکر چگونه انجام شد؟ یادت نمیاد، نگران نباش. فقط تاریخچه را تایپ کنید و تمام دستورات گذشته شما نشان داده خواهد شد. همچنین می توانید از پیکان رو به بالا برای تغییر به دستورات قبلی تان استفاده کنید. تاریخچه (history) را با grep ترکیب کنید تا خط مشخصی پیدا کنید ،برای مثال history | grep docker. همچنین می توانید CTRL + R را فشار دهید تا یک جستجوی معکوس در تاریخچه خط فرمان (command line) خود انجام دهید.کافیست هر کلمه ای(مانند “apt” ) را وارد کنید تا آخرین دستوری را که با آن وارد کرده اید جستجو کند.

 

  1. !!

نه این اشتباه تایپی نیست. Bang-bang (یا !!) به معنای “آخرین دستوری است که اجرا کره اید”. چرا این دستور مفید است؟ بخاطر زمان هایی که نوشتن sudo به عنوان پیشوند یک فرمان (command) را فراموش کرده اید. به جای تایپ کردن کل مطلب فقط عبارت !!sudo را وارد کنید  و حالا کدتان تنظیم شد. فراموش می کنید یک دستور را pipe کنید؟ دستور:

!! | <next command>

را امتحان کنید. همچنین می توانید برای اجرای دستورات  از ترکیب ! با history استفاده کنید. کافیست از ! به همراه اعداد history استفاده کنید.

 

  1. چه خبر است؟

اگر رزبری پای تان داغ شده یا به نظر می رسد کند کار میکند. ممکن است فرایندی سرکشانه پیش رفته و از کنترل خارج شود. به چند روش می توان پی برد که مقصر این اتفاق چیست و این مشکل از کجا نشات میگیرد. ساده ترین کار این است که Task Manager را ازقسمت Accessories اجرا کنید. اگر دسک تاپ ندارید، ps ax هر فرآیند در حال اجرا را لیست می کند و از بالا فرآیندها را به ترتیب میزان استفاده از پردازنده نشان می دهد.

 

منتظر ترفند ها و نکته های بعدی رزبری پای باشد…

هر سه شنبه با مقالات رزبری پای همراه توسکانیک باشید

گردآوری و ترجمه:صبا علیزاده

منبع: مجله MagPi

 

کتاب راهنمای رسمی شروع کار با رزبری پای

آخرین مقالات

مقالات مرتبط