معرفی انواع ربات ها

دسته بندی ربات ها کار آسانی نیست زیرا هر ربات ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. و به طور کلی هر ربات اندازه ، شکل و قابلیت های خاص خود را دارد. در این مطلب سعی کردیم ربات ها را به طور کلی به 13 دسته تقسیم کرده و به شما معرفی کنیم. با توسکانیک همراه باشید تا با انواع ربات ها آشنا شوید.

انواع ربات ها

هوافضا:

این نوع از ربات ها یک گروه گسترده هستند. که شامل همه ربات های پرنده می شود.  مانند ربات SmartBird و هواپیمای بدون سرنشین نظارتی Raven. همچنین ربات هایی که می توانند در فضا کار کنند، مانند Robonaut ناسا که به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کرده و اکنون به زمین بازگشته است.

ربات های هوافضا

مصرف کننده:

ربات های مصرف کننده ربات هایی هستند که می توانید آنها را بخرید و فقط برای سرگرمی یا کمک به شما در انجام کارها استفاده کنید. به عنوان مثال می توان به سگ ربات Aibo ، Roomba و انواع مختلف اسباب بازی ها و کیت های رباتیک اشاره کرد.

ربات های سرگرمی

امدادگر:

این ربات ها یکی دیگر از انواع ربات ها هستند که کارهای خطرناکی مانند جستجوی بازماندگان در شرایط اضطراری را انجام می دهند. به عنوان مثال ، پس از وقوع زلزله و سونامی در ژاپن در سال 2011 ، از Packbots برای بررسی خسارت در نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایچی استفاده شد.

ربات های امدادگر

ربات های Drones:

این ربات ها، هواپیماهای بدون سرنشین نیز نامیده می شوند، این ربات ها در اندازه های مختلفی تولید می شوند و از استقلال بالایی برخوردارند. به عنوان مثال می توان به سری محبوب Phantom DJI و Parrot’s Anafi و همچنین سیستم های نظامی مانند Global Hawk اشاره کرد که برای نظارت طولانی مدت استفاده می شود.

ربات های Drones

آموزشی:

این دسته از ربات ها برای استفاده در خانه یا کلاسها در نظر گرفته شده است. این مجموعه شامل برنامه های عملی قابل برنامه ریزی از Lego ، چاپگرهای سه بعدی با برنامه های درسی ، و حتی ربات های معلم مانند EMYS است.

 ربات های آموزشی

سرگرمی:

این روبات ها برای ایجاد سرگرمی به وجود آمده اند. که در میان آنها کمدین ربات RoboThespian و ربات هایی با تمایل به موسیقی مانند Partner حضور دارند.

انواع ربات ها

ربات های Exoskeletons:

این ربات ها یکی از انواع ربات ها می باشند که می توانند برای توان بخشی فیزیکی و امکان دوباره راه رفتن بیمار فلج استفاده شوند. برخی از آنها با داشتن تحرک ، استقامت یا ظرفیت حمل بارهای سنگین ، از کاربردهای صنعتی یا نظامی برخوردار هستند.

ربات های Exoskeletons

ربات های انسان نما:

از نمونه ربات های انسان نما می توان به Honda’s Asimo اشاره کرد که ظاهری مکانیکی دارد و همچنین آندرویدهایی مانند سری Geminoid که به گونه ای شبیه مردم طراحی شده اند.

ربات های انسان نما

پزشکی:

ربات های پزشکی و بهداشتی شامل سیستم هایی مانند ربات جراحی داوینچی و پروتزهای بیونیک و همچنین اسکلت های بیرونی رباتیک هستند. سیستمی که ممکن است در این گروه جای بگیرد اما ربات نباشد ، واتسون ، ابر رایانه پاسخگوی سوال IBM است که در برنامه های مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته است.

ربات های پزشکی

نظامی و امنیتی:

رباتهای نظامی شامل سیستمهای زمینی مانند Endeavor Robotics ‘PackBot هستند که در عراق و افغانستان برای جستجوی وسایل منفجره دست ساز مورد استفاده قرار می گیرد و BigDog که برای کمک به سربازان در حمل تجهیزات سنگین طراحی شده است. ربات های امنیتی شامل سیستم های سیار خودمختار مانند کبالت هستند.

ربات های نظامی و امنیتی

ربات های Research:

بیشتر ربات های امروزی در دانشگاه ها و آزمایشگاه های تحقیقاتی شرکت ها ساخته می شوند. اگرچه این ربات ها می توانند کارهای مفیدی انجام دهند، اما هدف اصلی آنها این است که به محققان در انجام تحقیقات کمک کنند. بنابراین اگرچه برخی از ربات ها می توانند با دسته های دیگر توصیف شده در اینجا متناسب باشند، اما می توان آنها را ربات تحقیقاتی نیز نامید.

ربات های Research

حضور از راه دور:

ربات های حضور از راه دور به شما امکان می دهند در مکانی حضور داشته باشید بدون اینکه واقعاً به آنجا بروید. شما از طریق اینترنت به یک آواتار ربات وارد می شوید و آن را می رانید. به وسیله این ربات ها می بینید و با مردم صحبت می کنید.

ربات های Research

ربات های زیر آب:

این ربات ها از شناورهای در اعماق دریا مانند Aquanaut ، انسان نماهای غواصی مانند Ocean One و سیستم های الهام گرفته از زیست مانند مار مار ACM-R5H تشکیل شده اند.

ربات های زیر آب

آخرین مقالات

مقالات مرتبط