برنامه نویسی اسکرچ با رزبری پای

برنامه نویسی اسکرچ با رزبری پای

استفاده از رزبری ­پای فقط محدود به استفاده از برنامه­ هایی که دیگران نوشته ­اند نمی­شود. می­توانید نرم ­افزار نوشته شده توسط خودتان را تقریبا به همان صورتی که تصور می­کنید داشته باشید. برای این کار می توانید برنامه نویسی اسکرچ با رزبری پای را تجربه کنید.

فرقی نمی­کند که قبلا تجربه ­ی نوشتن برنامه­ ها و کدها را داشته باشید یا نه،‌ رزبری ­پای محیط مناسبی را برای آزمایش مهارت‌های کد نویسی ایجاد کرده است.

کلید دسترسی به کد نویسی در رزبری ­پای، زبان برنامه نویسی اسکرچ است. زبان برنامه نویسی بصری،‌ که توسط دانشگاه MIT نوشته شده است. اکثر زبان‌های برنامه نویسی شما را ملزم می­کنند که برای انجام کاری توسط کامپیوتر، از کد‌ها و دستور‌های نوشتاری استفاده کنید. دقیقا همانند وقتی که می­خواهید دستور پخت کیک را بنویسید. اما با استفاده از زبان اسکرچ‌ کافیست بلوک‌های رنگی آماده را کنار هم بچینید که هر کدام شامل کد‌های از قبل نوشته شده و آماده هستند. و کافیست همانند چیدن پازل آن‌ها را کنار هم قرار دهید.

اسکرچ یکی از زبان‌های برنامه نویسی اولیه بسیار عالی برای برنامه ­نویس‌های پیر و جوان است. ولی به خاطر ظاهر کارتونی و فریبنده ­اش آن را دست کم نگیرید. برنامه ­ی بسیار قدرتمند و کارایی برای ایجاد همه چیز است. از بازی‌ها و انیمیشن‌های ساده تا پروژه­‌های بسیار پیچیده ی رباتیک. همه توسط این برنامه قابل انجام است.

 

رابط کاربری اسکرچ Scratch 3 در رزبری پای

 

صفحه‌ی مربوط به رابط کاربری اسکرچ

 

A: صحنه[Stage Area]، همانند بازیگران صحنه نمایش،‌ کاراکتر‌های مخصوص خودتان در این قسمت با کنترل شما حرکت خواهند کرد.

B: کاراکتر[Sprite]، کاراکتر‌ها یا اشیای تحت کنترل برنامه­ ی شما که در صحنه قرار دارند.

C: کنترل صحنه[Stage Controls]،‌ با استفاده از کنترل‌ها می­توانید صحنه را طبق سلیقه­ ی خود طراحی کنید. (مثل تغییر عکس پس زمینه).

D: لیست کاراکتر‌ها[Sprites List]، تمام کاراکتر‌هایی که خودتان ایجاد کرده و یا از جایی بارگزاری کرد‌ه‌اید در این قسمت قابل مشاهده هستند.

E: جعبه بلوک‌های رنگی یا پالت بلوک‌ها [Blocks Palette]، تمام بلوک‌های موجود برای برنامه شما در این قسمت ظاهر می‌شود که دارای دسته بندی­‌های کدگذاری شده با رنگ است.

F: بلوک‌ها[Blocks]،‌ تکه کد‌های آماده­ ی از قبل نوشته شده. بلوک‌هایی که امکان نوشتن برنامه را به صورت قدم به قدم فراهم می­کنند.

G: قسمت کد[Code Area]، اینجا جایی است که برنامه­ ی شما با کشیدن و رها کردن بلوک‌ها در آن ساخته شده و کاراکترها شکل می­گیرند.

 

هر سه شنبه با مقالات رزبری پای همراه توسکانیک باشید

گردآوری و ترجمه: سبحان جوان

 

منبع:

کتاب راهنمای رسمی شروع کار با رزبری پای

 

 

آخرین مقالات

مقالات مرتبط