بررسی و معرفی ربات داوینچی

انجام جراحی به کمک رباتیک این امکان را به جراحان می دهد تا اقدامات پیچیده جراحی را با کمترین اشتباه و آسیب به بیمار انجام دهند. سیستم داوینچی یک پلت فرم رباتیک پیشرفته است که برای گسترش توانایی های جراح و ارائه گزینه ای برای جراحی باز طراحی شده است.با توسکانیک همراه باشید تا با هم در این مقاله به معرفی ربات داوینچی بپردازیم.

 ربات داوینچی

سیستم داوینچی با موفقیت در ده ها هزار جراحی استفاده شده است و ایمنی و کارایی آن اثبات شده است. این دستگاه دارای حساسیت مصنوعی است که می تواند برای انجام طیف گسترده ای از کارهای جراحی برنامه ریزی شود.

معرفی ربات داوینچی

سیستم جراحی داوینچی موارد زیر را در اختیار جراح قرار می دهد :

1. دقت ، مهارت و کنترل در حین جراحی
2. توانایی اجرای برش های 1-2 سانتی متری در مقابل برش های طولانی تر

سیستم جراحی داوینچی شامل موارد زیر است :

1. کنسول جراح با طراحی ارگونومیک
2. چهار بازوی رباتیک تعاملی
3. یک سیستم بینایی با عملکرد بالا
4. اطلاعات سریع سیستم جراحی daVinci

در سال 2000 ، سیستم جراحی داوینچی اولین پلت فرم جراحی رباتیک بود که به صورت تجاری در ایالات متحده موجود بود واجازه استفاده از آن توسط FDA در جراحی های لاپاراسکوپی، جراحی قلب، قفسه سینه و… صادر شد. تقریباً از هر چهار عمل جراحی سرطان پروستات در ایالات متحده امروز سه مورد با استفاده از جراحی داوینچی انجام می شود. مطالعات اخیر نشان می دهد که هنگام مقایسه برداشتن پروستات با پرتودرمانی ، عمل جراحی کمترین میزان مرگ و میر ناشی از سرطان را دارد. بیش از 1700 سیستم داوینچی در بیمارستانهای جهان نصب شده است و برای بیش از 775000 بیمار نیز در جهان از سیستم داوینچی استفاده شده است.

فناوری پیشرفته برای پزشکان ، نتایج بهتر برای بیماران

سیستم داوینچی یک پیشرفت چشمگیر نسبت به لاپاراسکوپی معمولی است، که در آن جراح در حالت ایستاده عمل می کند و از ابزارهای دستی بلند و شفت بلند استفاده می کند که نمی توانند خم شوند یا بچرخند. با استفاده از لاپاراسکوپی معمولی، جراح باید از بالا و دور دستگاه ها به یک مانیتور تصویری 2 بعدی نزدیک نگاه کند تا تصویری از آناتومی هدف را ببیند. همچنین جراح برای قرارگیری صحیح دوربین باید به دستیار سمت بیمار خود اعتماد کند.

در مقابل ، طراحی ارگونومیک سیستم داوینچی به جراح اجازه می دهد تا از یک موقعیت راحت و نشسته در کنسول ، با چشم ها و دست ها در راستای ابزار عمل کند. برای جابجایی ابزارها یا تغییر مکان دوربین ، جراح به راحتی دستان خود را حرکت می دهد.
سیستم داوینچی

جمع بندی

سیستم جراحی داوینچی با فراهم آوردن بینایی برتر ، مهارت بالاتر ، دقت بیشتر و راحتی ارگونومیک ، به جراحان امکان انجام اقداماتی چون تشریح یا بازسازی پیچیده و ظریف را می دهد. همانطور که در بالا نیز گفتیم سیستم داوینچی یک سیستم فوق العاده خوب برای کمک به جراحان در جراحی می باشد که احتمال خطا و آسیب به بیمار را کاهش می دهد. این سیستم یک سیستم قابل قبول بالینی اما پرهزینه می باشد.

آخرین مقالات

مقالات مرتبط