اسکلت خارجی از مغز شما پیروی میکند!

پیروی اسکلت خارجی از مغز انسان

ارتباط طبیعی اسکلت خارجی افرادی که دچار ضایعات نخاعی هستند کمک میکند که بدون مشکل راه بروند. ربات های دوپا مدت زیادی در تلاش بوده اند که مانند انسان ها راه بروند و تعادل و سرعت راه رفتن عادی که در دو سالگی اموختیم حفظ کنند. دهه ها کار لازم بود که ربات ها برای راه رفتن راحت شوند که بتوان مورد استفاده افراد نیازمند قرار بگیرد. حال اسکلت خارجی نیز از مغز شما پیروی میکند. با توسکانیک همراه باشید.

علم تحریک ربات

ربات شناسان در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا چیزی به نام علم تحریک رباتیک ابتکار کرده اند. که از جدید ترین تحقیقات در حوضه رباتیک استفاده میکنند که ربات های اسکلت خارجی جدید بسازند. با استفاده از سیستم کنترل عصبی و راه رفتن پویا این اسکلت های خارجی به افراد اجازه میدهد که بدون مشکل و با استفاده از اسکلت های خارجی راه بروند.

این را در نظر بگیرید که چند بار همزمان ایستاده و از دستان خود استفاده می کنید. تنها راهی که باعث میشود که اسکلت های خارجی به دنیای واقعی بیایند این است که مردم هر کاری را از طریق تحرک پویا انجام دهند. هارون ایمز استاد مهندسی عمران و مکانیک در کالتک توضیح می دهد: ابتکار عمل علم تحرک با کمک رباتیک را به همراه دارد.

ما تصور می کنیم که این اسکلت های خارجی را در خانه مستقر کنیم. جایی که ممکن است کاربر بخواهد کاری مانند ساندویچ درست کردن را انجام دهد. و آن را به سوی مبل بیاورد. و از نظر بالینی برای ایستادن و راه رفتن فواید پزشکی زیادی دارد. محققان کالتک میگویند که اسکلت های خارجی برای تست های بزرگ اماده هستند. آنها میخواهند حرکت پویا را به وسیله کنترل عصبی تست کنند. وادار کردن یک اسلکت خارجی دو پدال برای کار کردن با انسان چالش سختی است. ایمز میگوید که محققان دانش بالایی از چگونگی کارکرد رباتها دارند. اما سیستم بیولوژیکی بدن انسان هنوز ناشناخته است. او میپرسد چگونه باید یک انسان را با این دستگاه ها سازگار کنیم؟

اسکلت خارجی از مغز شما پیروی میکند

 

به گفته اشرف گروگی دانشیار در رشته طب فیزیکی و توانبخشی از دانشگاه ریچموند ویرجینا. فاکتور هایی مانند هزینه مقاومت تنوع و حتی خود بیماران  و تمایل به استفاده از تکنولوژی بسیار مهم است. اما اضافه میکند که سیستم تحقیقاتی کالتک بسیار امیدوار کننده است. او میگوید که درست کردن اسکلت خارجی که بتواند به بیماران تعادل بدهد بسیار کار بزرگی است.

 

شبیه ساز نخاعی رباتیک

یکی از همکاران ایمز در کالتک به نام جو بوردیک در حال ساخت یک شبیه ساز نخاعی است که میتواند به ضایعات نخاعی کمک کند. و یک ارتباط مصنوعی بین ماهیچه های پا و مغز ایجاد کند.علم تحریک رباتیک سعی در استفاده از این فناوری برای بهره برداری از اعصاب و عضلات کاربر برای کمک به حرکت و کنترل اسکلت اسکلتی حتی برای بیمارانی که پاراپلژی کامل را دارد. هماهنگی اعصاب و ماهیچه ها با حرکت نیز می تواند برای افرادی که تحت عمل جراحی جسمی برای آسیب های نخاعی یا سکته مغزی قرار دارند، مفید باشد. جایی که راه رفتن با پشتیبانی و کمک یک اسکلت خارج از بدن می تواند بهبود چشمگیری را داشته باشد. حتی اگر اسکلت خارجی بیشتر کارها را انجام دهد. شما می خواهید دوباره آنراسوسکوپی را آموزش دهید.

الگوی هایی که منجر به ایجاد حرکات در عضلات مربوطه می شوند. آمس توضیح می دهند که تنها راه انجام این کار این است که کاربر طوری راه برود که احساس صدمه خورده شدن نکند. کالتک درحال خمکاری با یک شرکت فرانسوی به نام واندر کرافت است تا تحقیقات خود را به محیط پزشکی انتقال دهد. واندر کرافت اسکلت خارجی ساخته که مجوز پزشکی در اروپا گرفته است این اسکلت خارجی به 20 بیمار فلج اجازه راه رفتن داده است.

 

آخرین دستاوردهای علم تحریک

در سال 2020 علم تحریک رباتیک به صورت مستقیم بر روی هماهنگ کردن عملکرد مغز و نغاع کار میکند. این کار با اسکلت های خارجی واندر کرافت که حرکت پویا و کنترل عصبی یکپارچه دارند کاری است که قبلا انجام نشده است. ایمز میگوید که این اسکلت های خارجی برای چالش های بسیار خاص درست شده اند. اما اینک پیچیدگی و هزینه این اسکلت های خارجی به قدری است که برای بسیاری از بیماران غیر قابل استفاده است. به خصوص زمانی که ویلچیر های موتور دار بسیاری از کارهای اسکلت های خارجی را انجام میدهند. اما ایمز امیدوار است که علم تحریک رباتیک اولین قدم را به سوی دخیل کردن تکنولوژی در شرایطی که استفاده از ویلچیر و واکر سخت است بردارند. او میگوید علم تحریک رباتیک درباره همین است من فکر میکنم در آینده ی نه چندان دور میتوانیم تغییر بزرگی در زندگی مردم ایجاد کنیم.

 

گردآوری و ترجمه: روژین صالحی صاحب

منبع:SPECTRUM.IEEE.ORG | JAN 2020

آخرین مقالات

مقالات مرتبط