آموزش لحیم کاری – قسمت سوم – جداکردن قطعات لحیم شده از روی برد

جداکردن قطعات لحیم شده از روی برد

در این ویدیو آموزشی آکادمی توسکانیک به آموزش عملی جداکردن قطعات لحیم شده خواهیم پرداخت. در بعضی موارد جهت تغییر طراحی و یا تعویض قطعه سوخته در طی کارکرد مدار یا لحیم کاری از روی برد، نیاز است تا قطعات الکترونیکی از روی برد جدا شود. و قطعه جدید جایگزین شود. معمولا تعمیرکارهای لوازم الکتریکی و الکترونیکی بیشتر نیاز به جدا کردن قطعات لحیم شده از روی بورد دارند. برای این کار می توان با استفاده از هویه و یا دیگر روش های موجود، لحیم نقاط مربوطه را ذوب و پاک کرد. یکی از این روش ها استفاده از قلع کش می باشد.

 

قلع کش

قلع کش وسیله ای است برای خارج کردن قلع های لحیم شده از روی برد. وقتی بخواهیم قطعه را از روی برد جدا کنیم نیاز به این ابزار خواهیم داشت. قلع کش همانند یک سرنگ است که دارای سیلندر به همراه یک پیستون می باشد که به کمک یک فنر می تواند مکش قلع را انجام دهد و قلع ذوب شده کنار پایه را به درون خود بکشد. در این صورت به راحتی می توان قطعات لحیم شده را از روی برد خارج کرده و اقدام به تست یا تعویض آن ها کرد.

 

نحوه جداکردن قطعات الکترونیکی از روی برد با استفاده از قلع کش

برای این کار باید هویه به اندازه کافی داغ باشد تا لحیم پایه ذوب شود. سپس با قرار دادن هویه روی برد. قلع موجود را ذوب می کنیم و قلع کش قلع اضافی را به داخل خود می کشد. برای جداکردن قطعات به دلیل گرم بودن می توان از پنس استفاده کرد. در صورتی که این کار را برای تست قطعات در خارج از برد انجام می دهید دقت داشته باشید که دمای زیاد باعث سوختن قطعه خواهد شد. پس عملیات ذوب کردن لحیم نباید بیش از چند ثانیه طول بکشد.

 

لوازم مورد نیاز

  • هویه
  • قلع کش
  • پنس

 

برای خرید بسته لوازم لحیم کاری کلیک کنید

 

 

آخرین مقالات

مقالات مرتبط