معرفی ربات محقق SnoMote و آینده تعاملات انسان و ربات

دانشمندان با جدیت کار می کنند تا بفهمند چگونه و چرا قفسه های یخی جهان ذوب می شوند. اما مکان های بدست آوردن اطلاعاتی چون دما ، سرعت باد ، رطوبت ، تابش برای دانشمندان امن نیست. محققان انستیتوی فناوری جورجیا با همکاری دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا برای کمک به جمع آوری اطلاعات دقیق تر مورد نیاز خود ، ربات هایی با طراحی خاص به نام ربات SnoMote برای عبور از این محیط های یخی خطرناک ایجاد کرده اند. با توسکانیک همراه باشید در ادامه میخواهیم به شما این ربات و کاربردهای آن را به طور کامل معرفی کنیم.

ربات SnoMote

SnoMote ها به عنوان یک تیم کار می کنند ، به طور مستقل با یکدیگر همکاری می کنند تا تمام زمینه های لازم برای جمع آوری اندازه گیری های علمی تعیین شده را پوشش دهند. داده های جمع آوری شده توسط Snomotes می تواند درک بهتری از دانش پایداری ورقه های یخ به دانشمندان بدهد.

ایانا هاوارد ، سرپرست این پروژه و استادیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر در Georgia Tech ، می گوید: “برای اینکه بتوان با قطعیت گفت که تغییرات آب و هوایی چگونه بر جهان تأثیر می گذارد، به داده های دقیقی برای مدل های آب و هوایی خود نیاز دارند.” هدف ما ایجاد مریخ نوردهایی بود که بتوانند اطلاعات دقیق تری را جمع آوری کنند تا به دانشمندان در ایجاد مدل های بهتر آب و هوایی کمک کنند. این قطعاً رباتیک علم محور است. ”

هاوارد از ربات SnoMote در کنفرانس بین المللی IEEE در زمینه رباتیک و اتوماسیون (ICRA) در پاسادنا در 23 مه رونمایی کرد. هوارد ، که قبلاً در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا با مریخ نوردها کار می کرد ، با مگنوس اگرستدت ، دانشیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و دریک لمپکین ، استادیار گروه جغرافیا در پن استیت که مشغول مطالعه ورقه های یخ است، همکاری می کند.

ایانا هاوارد

ویژگی های رباتهای SnoMotes 

SnoMotes ربات های خودگردان هستند و از راه دور کنترل نمی شوند. آنها از دوربین ها و حسگرها برای هدایت محیط خود استفاده می کنند. اگرچه مدلهای اولیه فعلی شامل طیف کاملی از سنسورها نیستند، اما رباتها سرانجام مجهز به تمام سنسورها و ابزارهای مورد نیاز برای اندازه گیریهای مشخص شده توسط دانشمند خواهند شد.

نحوه عملکرد SnoMotes 

دانشمند مکانی را برای تحقیق انتخاب می کند و در مورد “اردوگاه اصلی” ایمن تصمیم می گیرد که SnoMotes از آنجا آزاد شود. سپس SnoMotes با محدوده پوشش اختصاص داده شده و اندازه گیری های درخواست شده برنامه ریزی می شود. محقق بر پیشرفت SnoMotes نظارت می کند و حتی مکانها و جمع آوری داده ها را از راه دور از اردوگاه در صورت لزوم تعیین می کند.

پس از شکست اولیه ، سازندگان تصمیم گرفتند به سراغ چیزی بروند که برای استفاده مداوم طراحی شده است مانند یک اسباب بازی. به جای ساخت نمونه اولیه گران قیمت، هاوارد تصمیم گرفت با یک ماشین برفی قوی شروع به کار کند، که قبلاً برای شرایط برفی آماده شده است. گروه هاوارد سپس یک دوربین و تمام تجهیزات محاسباتی و حسگرهای لازم را در داخل ماشین برفی به طول 2 فوت و عرض 1 فوت نصب کرد. نتیجه یک مریخ نورد قوی اما ارزان بود.

طراحی ربات SnoMote

این تیم تا کنون سه مدل SnoMote فعال ایجاد کرده است ، اما هر تعداد که SnoMotes لازم باشد می توانند در یک ماموریت با هم همکاری کنند. در نسخه اول فقط پاها وجود داشتند، اما در نسخه سوم علاوه بر پاها، چرخ نیز اضافه شده است و اکنون ترکیبی از پاها و چرخ را داریم. این ربات با بدنه سبک وزن خود، زمین های ناپایدار را بهتر و بودن به خطر انداختن دانشمندان طی میکند.

طراحی ربات SnoMote

آینده ربات ها و تعاملات انسان ها و ربات ها از دیدگاه آیانا هوارد :

ترس مردم از ربات ها :

“من این ترس را درک میکنم. ما سازندگان ربات ها به اندازه کافی در مورد آن ها صحبت نمی کنیم. مانند هر فناوری دیگری، رباتیک نیز بخش های بدی دارد. اما اگر به درستی انجام شود مزایای رباتیک خیلی بیشتر از نکات منفی اش خواهد بود. همانطور که اینترنت نیز دارای نکات منفی است اما به دستیابی ما به اطلاعات کمک می کند. رباتیک نیز به ما در مشاغل، کار و آموزش کمک می کند.”

نقش رو به رشد روباتیک در کشاورزی :

“رباتیک در برخی جنبه های کشاورزی فعالیت داشته است. کاترپیلار مدت ها تراکتورهای بدون راننده داشته است. ربات های جدیدی که ما در آنجا می بینیم به سمت انجام کارهای سخت تر  و برداشت محصولات حرکت می کنند.

تغییر شغل ها با پیشرفت علم رباتیک :

“رباتیک چشم اندازهای اقتصادی را تغییر می دهد. قبلا 90 درصد مردم کشاورز بودند، اما در حال حاضر این درصد بسیار اندک است و مشاغل دوباره تعریف می شود. 65 درصد مشاغلی که در حال حاضر وجود دارد وقتی بچه های ما بزرگ شوند وجود نخواهد داشت.” بنابراین ما باید در مورد بازآموزی فکر کنیم تا وقتی افراد شغل خود را در یک منطقه از دست می دهند، بر مهارت های مختلفی تسلط داشته باشند.

جمع بندی:

با پیشرفت علم رباتیک و ساخت ربات هایی چون ربات SnoMote، محققان می توانند بدون این که جان خود را برای تحقیقات در مناطق خطرناک، به خطر بیندازند، اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورند. این رباتها کمک های بسیار زیادی به ما انسان ها در جهت پیشرفت علم و تکنولوژی میکنند. امید است در آینده ربات های بیشتری در این زمینه طراحی و ساخته شود.

آخرین مقالات

مقالات مرتبط