آموزش لحیم کاری – قسمت پنجم – لحیم کاری قطعات smd با هیتر

لحیم کاری قطعات smd با هیتر

در این ویدیو آموزشی آکادمی رباتیک توسکانیک به آموزش عملی لحیم کاری قطعات smd با هیتر خواهیم پرداخت. قطعات smd قطعات خیلی کوچکی هستند که از حساسیت بالایی برخوردارند و لحیم کردن این قطعات با هویه آسان نیست. به همین دلیل از خمیر قلع و هیتر برای راحتی و سرعت بالای کار استفاده می شود.

 

هیتر

هیتر یا هویه ی هوای گرم از ابزارآلات لحیم کاری است که بیشتر در نصب سطحی قطعات smd به برد مدارچاپی استفاده می شود. هیتر ها انواع مختلفی دارند که میتوانند فقط شامل دستگاه دمنده ی هوای داغ باشند. یا در کنارشان یک هویه قلمی هم داشته باشند. هیتر ها از دو قسمت دستگاه مرکزی و دسته هیتر تشکیل شده است که به طور معمول المنت حرارتی در داخل دسته قرار میگیرد و دستگاه مرکزی وظیفه تولید باد را برعهده دارد. این دستگاه دارای کنترل کننده دما و کنترل کننده فشار هوا میباشد.

 

روش کار با دستگاه هیتر برای لحیم کاری قطعات smd

قبل از انجام هرکاری، هیتر را روشن کرده و مقداری خمیر قلع را بر روی اتصالات قرار می دهیم. و سپس قطعه ی مورد نظر را با دقت بر روی قسمتهای که خمیر قلع زده ایم قرار میدهیم (این کار را توسط پنس انجام میدهیم تا قطعه مورد نظر دقیقا در محل خود قرار بگیرد). مقدار باد را روی کمترین میزان خود تنظیم می کنیم. دمای هیتر روی ۳۱۰-۳۲۰ درجه تنظیم می کنیم. هیتر را با فاصله مناسب و در طول چند ثانیه در جهت اتصالات میچرخانیم تا تمام پایه های قطعات smd به طور یکسان حرارت داده شود و از داغ شدن بیش از حد قطعه جلوگیری شود.

*دقت شود که خمیر قلع زیاد روی برد قرار داده نشود زیرا در هنگام ذوب باعث اتصال کوتاه شدن پایه ها می شود.

 

وسایل مورد نیاز

  • خمیر قلع
  • هیتر
  • قطعات smd
  • برد مدارچاپی
  • پنس

 

برای خرید بسته لوازم لحیم کاری کلیک کنید

 

 

آخرین مقالات

مقالات مرتبط