معرفی هلیکوپتر مریخ نورد نبوغ ناسا Ingenuity Helicopter

هلیکوپتر مریخ نورد نبوغ: پرواز به دنیایی دیگر…

هلیکوپتر مریخ نورد نبوغ یک نمایش فناوری برای آزمایش پروازهای کنترل شده در سیاره ای دیگری برای اولین بار است. این هلیکوپتر با مریخ نورد استقامت (Perseverance rover) عازم مریخ شد. هنگامی که مریخ نورد به مکان مناسب فرود رسید، نبوغ را به سطح رها کرد تا بتواند یک سری پروازهای آزمایشی را در دوره آزمایشی 30 روزه در مریخ انجام دهد.

 

هلیکوپتر نبوغ پس از سه پرواز موفق نمایش فناوری خود را به پایان رساند. برای اولین پرواز در 19 آوریل 2021 برخاست، به ارتفاع حدود 3 فوت (3 متر) از سطح مریخ رسید. برای مدت کوتاهی در هوا معلق شد. یک دور را تکمیل کرد و سپس فرود آمد. این یک نقطه عطف بزرگ بود: اولین پرواز قدرتمند و کنترل شده در جو بسیار رقیق سیاره مریخ. و در واقع اولین پرواز این چنینی در دنیایی فراتر از زمین. پس از آن ، هلیکوپتر با موفقیت پروازهای آزمایشی بیشتری را با فاصله بیشتر و ارتفاع بیشتر انجام داد.

با تکمیل نسخه نمایشی فناوری خود، نبوغ به مرحله جدیدی از نمایش عملیات تبدیل می شود تا نحوه همکاری مریخ نوردان و کاوشگران هوایی با یکدیگر را کشف کند.

 

 

اطلاعات

نام هلیکوپتر: نبوغ
ماموریت اصلی: نمایش فناوری برای آزمایش اولین پرواز قدرتمند در مریخ.
شروع کار: 30 جولای 2020، ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال، فلوریدا
فرود: 18 فوریه 2021، دهانه Jezero، مریخ
طول ماموریت:نمایش فناوری کامل شد؛ به مرحله آزمایشی عملیات جدید منتقل شد.

 

5 نکته در مورد ماموریت هلیکوپتر نبوغ در مریخ

  1. این ماموریت اولین آزمایش پرواز قدرتمند در سیاره ای دیگر است.
  2. اندازه و استقامت مناسب: به گونه ای که بتواند در قسمت پایین مریخ نورد استقامت به مریخ سفر کند. سپس بتواند در آب و هوای خشن مریخ جان سالم به در ببرد. وزن آن در حدود 4 پوند (1.8 کیوگرم) است.
  3. به اندازه ای قدرتمند است که بتواند در جو رقیق مریخ پرواز کند. جو مریخ حدود 1 درصد جو کره زمین غلظت دارد.
  4. این هلیکوپتر به گونه ای طراحی شده بود که می تواند تا 90 ثانیه در فاصله ای تقریباً 980 فوت (300 متر) و در فاصله 10 تا 15 فوت از زمین پرواز کند. این در مقایسه با اولین پرواز 12 ثانیه ای هواپیمای برادران رایت کار کوچکی نیست.
  5. هلیکوپتر نبوغ به تنهایی و بدون کنترل انسان پرواز می کند. این هواپیما باید با کمترین فرمان دریافت شده از زمنین پرواز کند و فرود بیاید.

 

 

مشخصات فنی هلیکوپتر نبوغ

جرم: 1.8 کیلوگرم
وزن: 4 پوند بر روی زمین ؛ 1.5 پوند در مریخ
عرض طول کل روتورها: ~ 4 فوت (~ 1.2 متر)
پنل خورشیدی باتری های لیتیوم یونی را شارژ می کند و انرژی کافی را برای یک پرواز 90 ثانیه ای در روز مریخ تأمین می کند (350 وات متوسط انرژی مصرفی در طول پرواز)
طول ملخ: کمی کمتر از 4 پا (1.2 متر)
برد پرواز: تا 980 فوت (300 متر)
ارتفاع پرواز: تا 15 فوت (5 متر)
محیط پرواز جو رقیق. کمتر از 1٪ تراکم جو زمین

 

 

منبع: https://mars.nasa.gov

 

آکادمی رباتیک توسکانیک

آخرین مقالات

مقالات مرتبط