ربات‌ها در فضا: گذشته، حال و آینده + عکس

ربات های فضایی

در زمان های قدیم ربات های فضایی علمی تخیلی بودند. آنها در کتاب ها و فیلم های هالیوود ظاهر شدند. در سراسر جهان شناور بودند و به دنیاهای عجیب و غریب جدید پرواز کردند. امروزه روبات‌های فضایی یک واقعیت هستند و به دانشمندان و مهندسان هوافضا کمک می‌کنند تا منظومه شمسی را کشف کنند. کاری که انسان‌ها نمی‌توانند انجام دهند. و همه چیز تازه شروع شده است. با توسعه فناوری، امکانات بی پایانی برای روبات های فضایی در آینده وجود خواهد داشت.

ربات کاوشگر مریخ

 

ربات های فضایی مشغول چه کاری هستند؟

ربات های فضایی ناسا در واقع به انسان ها کمک می کنند. آنها کارهای دستی را انجام می دهند و در انواع کارها به فضانوردان کمک می کنند. در واقع روبات های فضایی در حال حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی کار می کنند. اگر چه ساخت و تولید آنها گران است، اما فرستادن ربات به فضا ارزان تر از فرستادن انسان ها است.

ناسا در این زمینه می گوید:

“آنها می توانند سال ها در فضا زنده بمانند و حتی می توانند در آن جا رها شوند. نیازی به سفر برگشت نیست!”

هم چنین برخلاف انسان ها، روبات ها برای زنده ماندن نیازی به غذا یا نوشیدنی ندارند.

اما آنها در واقع چه می کنند؟

  • ربات های فضایی برای فضانوردان اندازه گیری می کنند.
  • نمونه ها را جمع آوری می کنند.
  • آنها تجهیزات و سازه ها را مونتاژ و تعمیر می کنند.

ربات‌های فضایی همچنین می‌توانند سیارات دیگر را با دوربین کاوش کنند و بینش‌هایی از جو، چشم‌انداز و شرایط این جهان‌های دور در اختیار دانشمندان قرار دهند.

 

انواع ربات های فضایی

ربات‌های فضایی در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. برای مثال وسایل نقلیه از راه دور (ROV) را در نظر بگیرید. بیشتر مردم احتمالاً این روبات‌ها را در اخبار دیده‌اند که در مناظر خشن بیابان یا در مناطق جنگی پرسه می‌زنند. انسان ها این ربات ها را با استفاده از کنترل از راه دور و امواج رادیویی طولانی مدت کنترل می کنند. چرا اینقدر مفید هستند؟ خوب، این روبات‌های فضایی در برابر دمای شدیدا گرم یا سرد مقاومت کرده و سطوح بالایی از تشعشعات را تحمل می‌کنند.

این ربات ها برای کاوش در سیارات دیگر عالی هستند زیرا می توانند شرایط سخت جوی را تحمل کنند. به علاوه آنها کارهایی را انجام می دهند که برای فضانوردان بسیار خطرناک است. آیا در مریخ حیات وجود دارد؟ چه کسی می داند.

اما ROV هایی مانند ROV-E ناسا می توانند روزی پاسخ را در اختیار انسان بگذارند.

 

 

سیستم کنترل از راه دور (RMS) (مانند Kibo، جزء ایستگاه فضایی بین المللی) نوع دیگری از ربات برای اکتشاف فضایی است.

AZO Robotics می‌گوید: «RMS عملکردهای مختلفی را در مأموریت‌های فضایی ناسا، با عمل به عنوان یک دستگاه موقعیت‌یابی و لنگر، دستگاه مونتاژ از راه دور و گریپلر انجام داده است.

 

سیستم های فضاپیما مانند سیستم فضایی بین المللی نیز نوعی ربات فضایی هستند. این ماشین‌های عظیم سرنشین دار فضانوردان را حمل می‌کنند و سیستم‌های پشتیبانی حیات را برای آنها فراهم می‌کنند.

ربات های فضایی در آینده

اگرچه هزینه‌های اکتشاف فضایی از دهه 60 کاهش یافته است، ناسا در حال سرمایه‌گذاری بر روی روبات‌های فضایی است که می‌توانند بینش جدیدی در مورد منظومه شمسی و فراتر از آن در اختیار دانشمندان قرار دهند. این سازمان اخیراً از همکاری با 9 شرکت هوافضای ایالات متحده برای ارسال ربات های کوچک به ماه خبر داد. در آن سوی دنیا نیز آژانس فضایی روسیه می خواهد یک ربات انسان نما را به ایستگاه فضایی بین المللی بفرستد.

حتی با نگاهی به آینده تصور اینکه ربات‌های فضایی قادر به دستیابی به چه چیزی خواهند بود، دشوار است. یا حتی چه شکلی خواهند بود. با این حال، آنها به کمک دانشمندان و فضانوردان در ماموریت های فضایی خود ادامه خواهند داد.

با پیشرفت تکنولوژی آیا ربات های فضایی می توانند پهپادها را تکثیر کنند و بر فراز سیارات دیگر پرواز کنند؟ یا به اندازه انسان ها باهوش شوند؟ شاید.

برخی از مردم فکر می‌کنند که ربات‌های خودتکثیر شونده نیز می‌توانند به زودی یک چیز واقعی باشند.

وب سایت خبری علم و فناوری Factor می گوید: «یک ربات یا پهپاد کاوشگر فضا ممکن است روزی بتواند ارتشی از روبات های کاوشگر مشابه را در حالی که در فضا است ایجاد کند.

ربات های فضایی ممکن است هنوز نتوانند سیارات را تسخیر کنند یا با بیگانگان ارتباط برقرار کنند، اما از داستان های علمی تخیلی فاصله زیادی دارند. بدون ربات ها دانشمندان و فضانوردان نمی توانند وظایف روزمره خود را انجام دهند. آینده چه خواهد شد؟

 

گردآوری و ترجمه: مهندس سبحان جوان

منبع: https://www.robotshop.com/

 

با وبلاگ آکادمی رباتیک توسکانیک از مطالب مهم رباتیک در جهان آگاه باشید!

آخرین مقالات

مقالات مرتبط