Chang’e-4 و Yutu-2، ماموریت چین در سمت دور ماه + عکس

یوتو 2 و چانگ ای 4، کاوشگرهای چین در سمت دور ماه

ماموریت Chang’e-4 چین (嫦娥四号) یک سکوی فرود و یک مریخ نورد به نام Yutu-2 (玉兔二) را به سمت دور ماه رساند – اولین ماموریت در آنجا در جهان. یوتو-2 در ژانویه 2019 در دهانه فون کارمان، در حوضه قطب جنوبی ماه-آیتکن فرود آمد. یک برخورد باستانی ماه در آنجا احتمالاً گوشته ماه را آشکار کرده است. با مطالعه مستقیم این منطقه، دانشمندان اطلاعات بیشتری در مورد منظومه شمسی اولیه و زمین خواهند آموخت. این مأموریت همچنین امکان‌پذیری ماموریت‌های دوردست انسانی و روباتیک را نشان می‌دهد.

سمت دور آرام و بدون هوای ماه، آن را به یکی از بهترین مکان‌ها در منظومه شمسی داخلی برای کاربردهای علمی مانند نجوم رادیویی تبدیل کرده است. اما مأموریت‌ها در آنجا به یک ماهواره رله (relay satellite) نیاز دارند. زیرا سمت دور هرگز رو به زمین نیست. چین ماهواره رله Queqiao را با دو SmallSat به نام های Longjiang-1 و 2 در می 2018 پرتاب کرد.

Chang’e-4 و Yutu-2 به انجام عملیات علمی ادامه می دهند. هر دو کاوشگر رباتیک در طول 2 هفته شب قمری، زمانی که دما به 173- درجه سانتیگراد (280 درجه فارنهایت) کاهش می یابد، برای جلوگیری از آسیب رساندن به ابزار و تجهیزات الکترونیکی، خاموش می شوند. آنها همچنین باید زمانی بخوابند که خورشید مستقیماً بالای سر باشد تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود.

برای بزرگنمایی روی تصوی کلیک کنید

Yutu-2 همانطور که از Chang'e-4 مشاهده می شود
Chang’e-4 مریخ نورد Yutu-2 را در اوایل ژانویه 2019 با استفاده از دوربین زمینی خود (TCAM) تصویر کرد. تصویر: CNSA / CLEP

 

ابزار فرودگر Chang’e-4:

دوربین فرود (LCAM): یک دوربین سیاه و سفید نصب شده در پایین فضاپیما که برای تصویربرداری از سطح در هنگام فرود استفاده می شود.

دوربین زمینی (TCAM): یک دوربین رنگی نصب شده بر روی دکل در بالای فرودگر که می تواند 360 درجه کامل بچرخد و در مجموع 120 درجه به بالا یا پایین بچرخد.

طیف‌سنج فرکانس پایین (LFS): انتشارات رادیویی با فرکانس پایین از خورشید و ماه را مطالعه می‌کند و از ماه برای جلوگیری از انتشار رادیویی از زمین استفاده می‌کند.

آزمایش نوترون و دزیمتری کاوشگر ماه (LND): دوزهای تابش در ماه را اندازه گیری می کند تا برای اکتشافات انسانی آینده برنامه ریزی کند. LND همچنین در حال تلاش برای اندازه گیری مقدار آب در سنگ زیر فرودگر است. ارائه شده توسط دانشگاه کیل، آلمان.

آزمایش بیوسفر قمری: آزمایشی که عموماً با مشارکت 28 دانشگاه چین انتخاب شده است تا ببینیم چگونه کرم‌های ابریشم و همچنین دانه‌های سیب‌زمینی و آرابیدوپسیس (یک گیاه گلدار کوچک) در گرانش ماه رشد می‌کنند.

ماموریت چین در ماه

کاوشگر Chang'e-4 از Yutu-2 یک هفته پس از فرود
Yutu-2 این تصویر از فرودگر Chang’e-4 را قبل از حرکت به سمت شمال غربی گرفت. تصویر: CNSA / Thomas Appéré

 

ابزار علمی Yutu-2

دوربین پانوراما (PCAM): دو دوربین رنگی روی دکل چرخان برای ثبت نماهای 360 درجه.

رادار نافذ قمری (LPR): ابزاری راداری که برای دیدن زیرسطح تا عمق بیش از 100 متر و ضخامت سنگ استفاده می شود.

طیف سنج تصویری مرئی و مادون قرمز نزدیک (VNIS): برای مطالعه ترکیب معدنی سطح ماه در اطراف مریخ نورد استفاده می شود.

تحلیلگر کوچک پیشرفته برای خنثی ها (ASAN): آزمایشی برای تعیین نحوه تعامل باد خورشیدی با سنگ قمری با مشاهده ذرات پرانرژی منفجر شده از سطح. با همکاری موسسه فیزیک فضایی، سوئد.

 

گردآوری و ترجمه: مهندس سبحان جوان

منبع: https://www.planetary.org

 

با وبلاگ آکادمی رباتیک توسکانیک از مطالب مهم رباتیک در جهان آگاه باشید!

آخرین مقالات

مقالات مرتبط