طراحی بازی نجات کوسه با رزبری پای + کد اسکرچ

بازی نجات کوسه با رزبری پای

بیایید بازی نجات کوسه را با استفاده از رزبری پای و زبان اسکرچ بسازیم!

منبع غذایی مورد علاقه کوسه ها (ماهی، نه انسان!) را بسازید و همچنین تاثیر زباله های پلاستیکی موجود در آب را که به کوسه ها در زیستگاه طبیعی اقیانوسی آنها آسیب می رساند، بررسی کنید.

 

به حرکت درآوردن کوسه

ابتدا باید کاری کنیم که کاربر با تکان دادن ماوس متصل به رزبری پای بتواند کوسه را به حرکت درآورد. اگر به صورت آنلاین برنامه ریزی میکنید میتوانید از لینک starter project  استفاده کنید. و اگر به صورت آفلاین کار میکنید از قسمت project starter file  برنامه را باز کنید. در این مرحله شبه کوسه را روی پس زمینه آبی رنگ اقیانوس خواهید دید.

بازی با رزبری پای با اسکرچ

با اجرای برنامه خواهید دید که کوسه شروع به حرکت خواهد کرد. کد زیر را اضافه کنید که شروع حرکت کوسه از نقطه مناسبی باشد.

 

باید کاری کنیم که برنامه برای اجرا بر روی گوشی موبایل نیز مناسب باشد. به این منظور باید از محل قرارگیری ماوس در کامپیوتر بعد از کلیک چپ،‌ و یا از محل لمس انگشت روی صفحه گوشی هوشمند برای کنترل حرکت کوسه استفاده کنیم. بلوک  mouse down در اسکرچ به همین منظور بوده و برای هر دو مورد قابل استفاده است.

باید در برنامه مرتبا چک کنیم که چه زمانی کلیک چپ ماوس زده میشود. بلوک forever را به کد اضافه کنید و برای تشخیص کلیک چپ از بلوک if…then  استفاده کنید:

اگر کاربر در فضای سمت چپ کوسه کلیک کند،‌ شبه کوسه به سمت چپ حرکت خواهد کرد. این حرکت از اینرو امکان پذیر است که محل قرار گرفتن ماوس روی محور افقی (محور x  ها) در بلوک  mouse x  ذخیره شده است.

حالا باید برنامه را به نحوی تغییر دهیم که نسبت به محل کلیک شدن واکنش نشان دهد. با نوشتن بلوکها به صورتی که در ادامه آمده است،‌ اگر محل کلیک شدن سمت چپ محل فعلی کوسه باشد،‌ شبه به اندازه 10 واحد به سمت چپ حرکت میکند:

برای حرکت به سمت راست نیز کد را به صورت زیر کامل کنید:

 

اضافه کردن زباله های پلاستیکی

در این مرحله باید مقداری زباله پلاستیکی به محیط کوسه اضافه کنیم. لیست شبه های موجود زیر صحنه را بررسی کنید و از میان آنها چیزی را که شبیه به بطری پلاستیکی باشد،‌ پیدا کنید. این شبه به چهار حالت مختلف مشاهده خواهد شد‌، بطری،‌ کاغذ پلاستیکی،‌ کیف پلاستیکی،‌ یا قوطی پلاستیکی.

با اجرای برنامه باید بطری پلاستیکی ظاهر شده و به سمت بالای صفحه حرکت کرده و ناپدید شود. برای این کار کدهای زیر را اضافه کنید:

حالا باید بطری پلاستیکی به طور تصادفی در نقاط مختلف تکثیر شود. برای این کار کد زیر را اضافه کنید:

هر بار که شبه پلاستیک ایجاد میشود باید بتواند به طور تصادفی در نقطه ای جدید ظاهر شود و شکل متفاوتی نیز داشته باشد. کد را به صورت زیر بنویسید:

سپس باید هر دفعه با سرعت متفاوتی به سمت پایین صفحه حرکت کند. برای این کار باید متغیر جدیدی به نام speed  تعریف کنید و for this sprit only را برای آن انتخاب کنید:

مقدار سرعت را عددی تصادفی انتخاب کنید. برای تشخیص اینکه پلاستیک به مقدار عمودی -180 (پایین صفحه) رسیده است یا نه، از بلوک repeat until   استفاده کنید:

برنامه را اجرا کنید خواهید دید که هر بار پلاستیک در نقطه ی متفاوتی ظاهر شده و با سرعت متفاوتی به سمت پایین صفحه حرکت میکند. مشکل اینجاست که پلاستیکها پایین صفحه تلنبار میشوند. از بلوک  استفاده کنید تا پلاستیک به محض برخورد به انتهای صفحه تشخیص داده شود:

برنامه را ذخیره کنید.

 

بررسی سلامت کوسه

در این مرحله متغیری تعریف خواهیم کرد که با استفاده از آن میزان سلامتی کوسه را بررسی کنیم. هر بار که کوسه پلاستیک بخورد سلامتیش کاهش می یابد. اول متغیر جدیدی به نام  health ایجاد کنید. سپس بر روی شبه کوسه کلیک کنید و کدهای زیر را اضافه کنید. به این ترتیب ابتدای بازی نمره ی سلامت کوسه 20 است و هر موقع که نمره ی سلامتی به صفر برسد بازی به اتمام میرسد.

حالا بر روی شبه پلاستیک کلیک کنید و کدهای زیر را اضافه کنید تا هر بار که کوسه پلاستیک میخورد به اندازه ی 5 نمره از نمره ی سلامتیش کم شود.

برنامه را اجرا کنید و از روند درست آن مطمئن شوید. ذخیره کردن فراموش نشود!

 

غذا دادن به کوسه

در حین انجام بازی باید کوسه از خوردن پلاستیک اجتناب کند و در عوض باید غذای سالم بخورد. در این مرحله باید مقداری ماهی به بازی اضافه کنیم:

مراحل انجام این کار شبیه به مراحل اضافه کردن پلاستیک است. مشابه پلاستیک میتوانید کاری کنید که هر بار که کوسه ماهی میخورد نمره ی سلامتیش یکی اضافه شود.

تنظیمات ماهی را به صورت زیر انجام دهید:

بازی با رزبری پای با اسکرچ

دوباره برنامه را اجرا کنید و روند درست آنرا بررسی کنید. از بازی جدیدی که ساخته اید لذت ببرید.

 

هر سه شنبه با مقالات رزبری پای همراه توسکانیک باشید

منبع: https://projects.raspberrypi.org

 

خرید کتاب راهنمای رسمی شروع کار با رزبری پای

آخرین مقالات

مقالات مرتبط