بهترین افزونه های کاربردی رزبری پای برای سال 2022

بیشترین استفاده را از برد رزبری پای داشته باشید…

شاید تصورش سخت باشد، ولی Raspberry Pi تقریبا ده سال از عمرش می گذرد و در این دوره نسبتاً کوتاه، انقلاب جدیدی را در محاسبات به راه انداخته است که بسیار فراتر از وظایف اصلی آن، یعنی ترویج آموزش پایه علوم کامپیوتر در مدارس است. افزونه های کاربردی رزبری پای نیز در این مسیر بی تاثیر نبوده اند.

افزونه های رزبری پای

در چند سال گذشته چندین پیشرفت در رزبری پای وجود داشته است. Pi Zero در سال 2015 عرضه شد و کیت Pi و لوازم ضروری آن با قیمت کمتر از 10 پوند (حدود 13 دلار) در دسترس است. Pi Zero W در فوریه 2017 به خانواده Zero اضافه شد که دارای پردازنده 1 گیگاهرتزی، رم 512 مگابایتی و پشتیبانی از Wi-Fi و بلوتوث است که دوباره با قیمتی اندکی بیش از 15 پوند (حدود 19 دلار) همراه با لوازم جانبی ارائه شد.

آخرین نسخه اضافه شده به این خانواده Raspberry Pi 4 Model B است که اکنون دارای یک پردازنده چهار هسته ای 1.5 گیگاهرتزی است. برخلاف نسخه‌های قبلی رایانه‌های تک بردی (SBC)، اکنون سه نوع از Raspberry Pi 4 وجود دارد. دارای 2 گیگابایت، 4 گیگابایت و 8 گیگابایت حافظه RAM، که موارد استفاده بیشتری را برای این دستگاه  ایجاد می کند. کاربردهایی که وقتی دستگاه اصلی در سال 2012 وارد بازار شد، اصلا متصور نبود. البته اگر فقط نیاز به استفاده از این برد به عنوان رایانه دارید، Raspberry Pi 400 وجود دارد که یک دستگاه رزبری پای 1.8 گیگاهرتزی  است که داخل کیبورد جا سازی شده است.

چیزی که Raspberry Pi را بسیار موفق می کند این است که توسط کد نویسی به متخصصان این امکان را می دهد که کامپیوتر کوچک را برای کارهای مختلف تطبیق دهند. در ادامه تعدادی از بهترین افزونه های Raspberry Pi  گردآوری شده است که به شما امکان می‌دهند دستگاه را به روش‌های مختلف استفاده کنید.

بهترین افزونه های رزبری پای

 

 

1- سیستم عامل رزبری پای

Raspberry Pi OS (که قبلا به عنوان Raspbian شناخته می شد) سیستم عامل رسمی رزبری پای است که بر اساس یکی از پروژه های لینوکس نوشته شده و از محیط دسکتاپ مبتنی بر LXDE استفاده می کند. این محیط از مدیر پنجره Openbox برای ارائه دسکتاپ کاربردی، زیبا، و کم مصرف استفاده می کند.

نکته برجسته ی این سیستم عامل این است که با چندین برنامه آموزشی مانند Wolfram Mathematica و نسخه ای از Minecraft به نام Minecraft Pi عرضه می شود. با این حال، فراموش نشده که استفاده عموم مخاطبان هم لحاظ شود و آخرین نسخه دارای چندین ترفند و آزمایش برای اطمینان از عملکرد بی عیب و نقص با نرم افزارهای کنفرانس ویدیویی مانند Google Meet، Microsoft Teams و Zoom بوده است.

می‌توانید Rasbian را با استفاده از ویندوز، لینوکس یا macOS موجود نصب کنید، یا آنرا به صورت دستی روی کارت حافظه SD نصب کنید. خوشبختانه این سیستم عامل یکی از فعال ترین انجمن های کاربران را دارد و در یافتن مستندات و آموزش های ویدیویی برای استفاده از آن مشکلی نخواهید داشت.

لینک سایت

 

Volumio

افزونه رزبری پای
(Image credit: Volumio)

Volumio برای پخش موسیقی طراحی شده است، و با وجود اینکه olumio با هر یک از بردهای رزبری پای سازگار است، برای استفاده روی Raspberry Pi Zero ایده آل است. با کمک Volumio می‌توانید یک سرور روی Pi راه‌اندازی کنید که قابلیت پخش موسیقی را در همه فرمت‌های محبوب از یک USB متصل یا یک دستگاه NAS داشته باشد.

راه اندازی پیچیده ای ندارد و به راحتی می توانید از رابط بصری آن برای مدیریت موسیقی خود از طریق مرورگر وب استفاده کنید. همچنین می توانید موسیقی مورد نظر را از طریق برنامه های رسمی توزیع در iOS و Android مدیریت کنید یا از هر یک از برنامه های دارای MPD مانند MPDroid استفاده کنید.

Volumio از محبوب‌ترین فرمت‌های فایل صوتی پشتیبانی می‌کند و همچنین تعداد زیادی درگاه USB  دارد که می‌توانید برای اتصال تقویت‌کننده‌ها و سایر تجهیزات خود از آنها استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید از Volumio به‌عنوان گیرنده UPNP/DLNA و AirPlay استفاده کنید، چرا که به همراه پشتیبانی داخلی از رادیو وب و افزونه‌هایی برای پخش موسیقی از Spotify و YouTube ارائه می‌شود.

لینک سایت

 

RetroPie

(Image credit: RetroPie)

اگر از طرفداران بازی های کلاسیک هستید، یک کپی از RetroPie بردارید و آن را به کارت SD خود منتقل کنید! این توزیع می‌تواند ده‌ها کنسول کلاسیک و رایانه‌های خانگی مانند Amiga، Amstrad، Atari 2600، Commodore 64، ZX Spectrum، Game Boy، PlayStation 1 و غیره را تقلید کند.

RetroPie همچنین از انواع کنترلرهای بازی پشتیبانی می‌کند، از کنترلرهای USB بی‌نام و نشان و ارزان قیمت تا کنترل‌کننده‌های PS3 و Xbox 360. در اولین راه‌اندازی، Retropie نرم‌افزار Emulation Station را لود می‌کند که برای تنظیم کنترلر است و سپس به کاربر امکان می‌دهد یکی از بازیها را از میان شبیه سازهای پشتیبانی شده انتخاب کند.

لینک سایت

افزونه های کاربردی رزبری پای

LibreELEC

(Image credit: LibreELEC)

شما می توانید از برد رزبری پای برای انجام انواع کارهای مختلف بهره ببرید. اما یکی از جالب ترین کاربردهای این دستگاه کوچک،  فراهم کردن سینمای خانگی است. با استفاده از LibreELEC می‌توانید یک برد کوچک و بی‌صدا را به عنوان واحد سینمای خانگی در نظر بگیرید.

یکی از بهترین برنامه های منبع باز برای تبدیل هر رایانه به مرکز رسانه کاملاً کاربردی، پخش کننده رسانه Kodi است که قبلاً به نام XBMC شناخته می شد. به راحتی می توان رابط کاربری 10 فوتی Kodi را که برای اتصال به نمایشگرها و پروژکتورهای صفحه نمایش بزرگ ایده آل است، از طریق کنترل از راه دور یا از برنامه های رسمی آن برای Android و iOS کنترل کرد.

 

Kodi را مستقیما روی سیستم‌عامل نصب کنید، و سپس OpenELEC به سادگی، عرض یک لحظه و مستقیماً در Kodi راه‌اندازی می‌شود. علاوه بر پخش فایل‌ها از دستگاه‌های ذخیره‌سازی محلی و شبکه، می‌توانید فایل‌ها را از سرویس‌های آنلاین مانند یوتیوب، اسپاتیفای، رادیو پاندورا و غیره هم پخش کنید.

لینک سایت

افزونه های کاربردی رزبری پای

OpenMediaVault (OMV)

(Image credit: OpenMediaVault)

OMV یکی از بهترین گزینه‌ها برای ایجاد دستگاه حافظه متصل به شبکه (NAS, Network Attached Storage) است. در حالی که OMV قبلا برای ایجاد تصاویر تنظیم‌شده ویژه برای رزبری پای استفاده میشد، اما جدیدا ساختار آن متناسب با سیستم عامل رزبین و برای فایلهای متنی تطبیق داده شده است.

پس از راه‌اندازی و اجرا، می‌توانید OMV را از راه دور با استفاده از رابط مدیریت مبتنی بر مرورگر آن، تنظیم و مدیریت کنید. هر دستگاه USB که متصل می کنید به طور خودکار شناسایی می شود و همچنین می توانید حافظه شبکه را به صورت دستی اضافه کنید.

برای تعریف حافظه شبکه مورد نیاز بهترین راه استفاده از دیسک های با تغذیه جداست. البته می توانید از دیسک های آماده ی متصل به OMV NAS نیز استفاده کنید یا تمام آنها را در یک آرایه مشخص کنار هم قرار دهید. گزینه های زیادی برای مدیریت سایر جنبه های پیشرفته یک حافظه ی متصل به شبکه پیش بینی شده است.

لینک سایت

 

 

هر سه شنبه با مقالات رزبری پای همراه توسکانیک باشید

منبع: www.techradar.com

 

خرید کتاب راهنمای رسمی شروع کار با رزبری پای

آخرین مقالات

مقالات مرتبط