ساخت آهنربای الکتریکی – آزمایشگاه الکترونیک – آزمایش چهارم

ایجاد آهنربای الکتریکی

در این قسمت از آموزش الکترونیک با هانا قصد داریم نحوه ساخت آهنربای الکتریکی را با استفاده از چند وسیله ی ساده بررسی کنیم. یعنی میتوانیم یک قطعه فلز را به یک اهنربا تبدیل کنیم. با ما همراه باشید.

 

لوازم این آزمایش علمی

  1. میله ی آهنی (1 عدد)
  2. سیم استخوانی (2 متر)
  3. سر باتری (1 عدد)
  4. باتری‌ (1 عدد)

ایجاد آهنربای الکترکی

برای خرید بسته ی آزمایشگاه الکترونیک کلیک کنید

چگونه آهنربای الکتریکی بسازیم؟

برای ساخت آهنربای الکتریکی ابتدا سیم استخوانی را به دور میله ی آهنی میپیچیم، دقت داشته باشید که از هر طرف حداقل دو سانتی متر سیم را آزاد بگذارید. این کار را تا جایی ادامه دهید که تمام طول سیم به دور میله ی آهنی پیچیده شده باشد. حال شما یک سیم پیچ یا کویل (coil) دارید!

در واقع کویل به سیمی گفته میشود که پیچیده شده و به شکل یک فنر در آمده است. با اتصال باتری به آن جریانی درون سیم پیچ ایجاد میشود که این کار باعث ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف سیم میگردد.

میدان مغناطیسی هر دور سیمی که داریم از مرکز هسته عبور میکند. که در اینجا هسته، درواقع همان میله ی آهنی ماست.

بعد از اینکه تمام طول سیم به دور میله پیچیده شد، دو سر آزاد سیم را که از هر طرف دو سانتی متر باقی مانده بود به سر باتری وصل میکنیم. در مرحله ی بعدی سر باتری را به باتری متصل میکنیم.

درون خود هسته حوضه های مغناطیسی داریم که در جهت های تصادفی کنار هم قرار دارند. این جهت های تصادفی باعث میشود آن هایی که در جهت مخالف یکدیگرند همدیگر را خنثی کنند و خاصیت مغناطیسی نداشته باشیم. ولی زمانی که باتری را به سیم پیچ وصل میکنیم و میدان مغناطیسی دور کویل پدید می آید، جهت حوضه های مغناطیسی درون هسته یکسان میشود و دیگر هم را خنثی نمیکنند و همگی در جهت یکسانی هستند که باعث ایجاد خاصیت مغناطیسی میگردد.

حال شما یک آهنربا دارید!

 

ویدیوی آموزش ساخت آهنربا:

آخرین مقالات

مقالات مرتبط