تولید برق با سیب زمینی – آزمایشگاه الکترونیک – آزمایش پنجم، ششم و هفتم

تولید برق با سیب زمینی، سیب و یا گوجه فرنگی

به نظر شما میتوان با استفاه از خوراکی های ساده و در دسترس برق تولید کرد؟! در این قسمت از آموزش های الکترونیک با هانا قصد داریم نحوه ی تولید برق با سیب زمینی را بررسی کنیم.

 

لوازم  آزمایش:

  1. سیب زمینی (سه عدد)
  2. سیم سوسماری (4 عدد)
  3. LED (1 عدد)
  4. تیغه ی مسی (3عدد)
  5. تیغه ی گالوانیزه (3عدد)

برای خرید بسته ی آزمایشگاه الکترونیک نوجوانان کلیک کنید!

تولید برق با سیب زمینی

چگونه با سیب زمینی لامپ روشن کنیم؟

برای تولید برق با سیب زمینی ابتدا روی هر سیب زمینی یک تیغه ی مسی و یک تیغه ی گالوانیزه قرار میدهیم.

سر اولین تیغه ی  مسی را به یک سر سیم سوسماری اول وصل میکنیم و سر دیگر را آزاد میگذاریم.

یک انتهای سیم سوسماری دوم را به تیغه ی گالوانیزه روی سیب زمینی اول و انتهای دیگر آن را روی تیغه ی مسی روی سیب زمینی دوم متصل میکنیم.

همچنین انتهای سیم سوسماری سوم را به تیغه ی گالوانیزه روی سیب زمینی دوم و سر دیگر آن را به تیغه ی مسی روی سیب زمینی سوم وصل میکنیم.

در آخرین مرحله از اتصال سیم ها به تیغه ها انتهای سیم سوسماری چهارم را به تیغه ی اخر که یک تیغه ی گالوانیزه روی سیب زمینی سوم است وصل میکنیم و انتهای دیگر آن را آزاد میگذاریم.

تولید برق با سیب زمینی

در این آزمایش نیز مشابه آزمایش تولید برق با لیمو (برای مشاهده کلیک کنید) از تیغه های مسی و گالوانیزه استفاده کردیم. تکه الکترود روی (گالوانیزه) را، که الکترون انباشته شده آزاد دارد، به ماده ی دیگری که در اینجا همان مس است و دارای حفره یا جای خالی برای الکترونهاست، وصل کنیم. الکترونها با عبور از اتمها در طول سیم حرکت می کنند و به محض برقراری این اتصال نیروی دافعه ی الکترونها باعث میشود که هرچه سریعتر از حالت انباشتگی خود خارج شوند و از طریق سیم به محل جدید خود بروند. به این ترتیب جریان الکتریکی برقرار میشود.

حال دو انتهای سیم سوسماری اول و سیم سوسماری چهارم که آزاد هستند را به روی دو پایه ی لامپ LED وصل میکنیم. باید دقت کنیم که سیم متصل به الکترود مسی باید به پایه مثبت ال ای دی (پایه بلند) وصل شود. الکترود گالوانیزه هم باید به پایه منفی ال ای دی (پایه کوتاه) متصل شود.

همانطور که مشاهده میکنیم لامپ LED ما روشن شد!

 

ویدیوی انجام آزمایش تولید برق با سیب زمینی

ویدیوی آزمایش های الکترونیکی هانا در کانال آپارات

آخرین مقالات

مقالات مرتبط