بهترین ربات های فضایی در گذشته، حال و آینده

ربات ها در فضا

از زمان رقابت فضایی دهه 1960، آژانس‌های فضایی در سرتاسر جهان روبات‌های مختلفی را می‌سازند، آزمایش می‌کنند و به فضا پرتاب می‌کنند که هر کدام اطلاعات بیشتری در مورد جو، ماه، منظومه شمسی و فراتر از آن را به ما می دهند.اما بهترین ربات های فضایی کدام ها هستند؟ربات فضایی

از اولین ماه‌نورد اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1970 تا پرتاب مریخ‌نوردها، این ربات‌ها وظایفی را انجام می‌دهند که برای انسان بسیار خطرناک یا پیش پا افتاده است و از دورافتاده‌ترین و خشن ترین مناطق سیارات دوردست بازدید می‌کنند.

 

بهترین ربات های فضایی

میخواهیم لیستی از بهترین ربات های فرستاده شده به فضا را بررسی کنیم که اطلاعات جالبی از ویژگی های مختلف فضا به ما داده اند.

ربات در فضا

 

ماه نورد لونوخود 1

یک سال پس از اینکه نیل آرمسترانگ از ناسا اولین گام ها را بر روی ماه نهاد، اتحاد جماهیر شوروی اولین ماه نورد روباتیک موفق را به نام لونوخود 1 فرستاد.

از نوامبر 1970 تا تابستان سال بعد، لونوخود 1 بیش از 10 کیلومتر در سطح ماه سفر کرد و از راه دور برای اتحاد جماهیر شوروی کار کرد.

برای نشان دادن بزرگی این دستاورد به یاد داشته باشید که مریخ نورد ناسا با نام “فرصت” یا همان Mars Rover Opportunity تنها 12 کیلومتر را در شش سال پیموده است. Lunokhod 1 در طول روز با انرژی خورشیدی و در شب با یک بخاری حرارتی پولونیومی کار می کرد تا در دمای 150- درجه سانتی گراد زنده بماند. این ماه نورد اطلاعاتی در مورد خاک ماه و برخی از اولین نماهای نزدیک از دهانه های ماه را به زمین ارسال کرد.

 

ماه نورد

 

درشگه ماه آپولو 15

اولین وسیله نقلیه ماه نورد ناسا، یا درشگه ماه، تا زمانی که لونوخود 1 ماموریت خود را به پایان رساند، در جولای 1971، پرتاب نشد.

درشگه ماه آپولو 15 که به عنوان بخشی از ماموریت سرنشین دار آپولو 15 به فضا پرتاب شد، اولین وسیله نقلیه ای بود که روی ماه رانده شد.

زیبایی مریخ نورد قابل راندن این بود که می‌توانست به فضانوردان کمک کند تا فراتر از محل فرودشان کاوش کنند، به این معنی که می‌توانستند نمونه‌های عجیب‌تری را جمع‌آوری کنند. و در طول ماموریت، این LRV خاص در مجموع 27 کیلومتر – یا سه ساعت و دو دقیقه – رانده شد. و از نظر فناوری، اساس هر مریخ نوردی که از آن زمان به بعد ساخته و پرتاب شده است را تشکیل داد. در این تصویر که توسط فرمانده دیو اسکات گرفته شده است، خلبان ماژول جیم اروین با مریخ نورد با کوه هدلی در پس زمینه نمایش داده شده است.

 

مریخ نورد

 

مریخ نورد مهاجر

Sojourner اولین مریخ نورد رباتیک بود که روی مریخ فرود آمد. این مریخ نورد که به نام Sojourner Truth، فعال آفریقایی-آمریکایی نامگذاری شده، منطقه ای از سیاره سرخ را در اطراف محل فرود خود به نام Ares Vallis کاوش کرد.

این منطقه مسطح بود و به همین دلیل آن را برای فرود مریخ نورد امن می کرد. و تصور می شد که محل وقوع سیل باستانی بوده است. از زمان فرود در 4 ژوئیه 1997 تا ارسال نهایی آن در دو ماه بعد، Sojourner تعداد 550 تصویر از مریخ ارسال کرد و همچنین بینش های شگفت انگیزی در مورد نوع خاک، بادها و آب و هوای مریخ نشان داد.

 

 

مریخ نورد فرصت

15 سال پس از اینکه انتظار می رفت ماموریتش به پایان برسد، مریخ نورد فرصت اطلاعات نهایی خود را در 10 ژوئن 2018 به مقر ناسا ارسال کرد.

آپورچونیتی در ژانویه 2004 در منطقه مریدیانی پلانوم مریخ فرود آمد، 20 روز پس از فرود کاوشگر روح در دهانه گوسف در آن سوی سیاره. Spirit تقریباً 8 کیلومتر قبل از پایان مأموریت خود در می 2011 طی کرد. در حالی که Opportunity رکورد 45 کیلومتر را شکست.

در طول سفرهای خود بیش از 217000 تصویر جمع آوری کرد. این سلفی آپورچونیتی در حالی گرفته شده است که با استفاده از تصویرگر میکروسکوپی مریخ نورد در 5000 امین روز مریخی خود در “دره استقامت” در دامنه دهانه اندیور در حال حرکت بود.

 

مریخ نورد

 

مریخ نورد کنجکاوی

احتمالاً معروف‌ترین مریخ‌نورد که هنوز در حال انجام وظیفه است، کنجکاوی است. این سلفی که در تصویر دیده می شود، مریخ نورد به اندازه یک ماشین را در ریج Vera Rubin در دهانه گیل در مریخ نشان می دهد.

کنجکاوی در 6 آگوست 2012 روی مریخ فرود آمد و در ابتدا به مدت دو سال راه اندازی شد. تنها شش ماه پس از فرود، ناسا این ماموریت را “به طور نامحدود” تمدید کرد.

این دستگاه برای ارزیابی «قابلیت سکونت» مریخ ساخته شده است و دارای بزرگترین و پیشرفته ترین مجموعه ابزارهای علمی است که تا به حال به سطح مریخ فرستاده شده است. این ابزارها می توانند نمونه های سنگی گرفته، شکل گیری و ساختار آنها را تجزیه و تحلیل کنند و داده ها را به زمین ارسال کنند.

 

 

ربات همکار دکستر

کمی نزدیکتر به خانه، دکستر است – یک ربات فضایی «تلمنیپلاتور» دو دستی که توسط آژانس فضایی کانادا (CSA) برای کمک به ایستگاه فضای بین‌المللی (ISS) ساخته شده است. اولین وظیفه برنامه ریزی شده خود را در فوریه 2011 تکمیل کرد و به فضانوردان در تعمیر و نگهداری ایستگاه کمک می کرد.

دکستر کارهای سخت و معمولی که باید هم در داخل باشد و هم در خارج از ایستگاه انجام شود، می‌کند و در اینجا در قسمت بیرونی ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال جایگزینی یکی از دوربین‌های خارجی تصویر می‌شود. از زمین توسط CSA کنترل می شود، که فضانوردان را آزاد می کند تا زمان بیشتری را برای آزمایش های علمی صرف کنند. هر یک از بازوهای آن دارای هفت مفصل است که می تواند به سمت بالا و پایین حرکت کند و می تواند بچرخند. سپس هر دست شامل یک آچار، دوربین و چراغ ها و یک رابط برای تامین برق، داده و اتصال ویدئو می باشد.

 

 

ربات انسان نما روبونات

در جای دیگری در ایستگاه فضایی بین‌المللی، پروژه Robonaut با فرستادن یک انسان نما برای “زندگی” در کنار خدمه فعلی ایستگاه، تحقیقاتی را در مورد فناوری رباتیک انجام داده است.

دن بربنک، فضانورد ناسا، که در طول اکسپدیشن 30 فرمانده بود، با روبونات 2 در آزمایشگاه ایستگاه فضایی بین المللی تصویر شده است.

Robonauts روبات‌های انسان‌نمای ماهری هستند که در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون، تگزاس ساخته شده‌اند. مدل اصلی اخیراً با دو پا، پردازنده‌ها و حسگرهای توانمندتر ارتقا یافته است و به اصطلاح Robonaut 2 وظیفه دارد کارهای مورد نیاز برای نگه داشتن ایستگاه فضایی بین‌المللی را در مدار انجام دهد. این وظایف شامل کارهایی می شود که ساده، تکراری یا خطرناک هستند.

 

 

ربات ورزشکار

Athlete توسط آزمایشگاه رانش جت ناسا ساخته شده و در حال آزمایش است.

نام آن مخفف All-Terrain Hex-Legged Extra-Terrestrial Explorer است و یک وسیله نقلیه روباتیک است که قادر به غلتیدن و قدم زدن در انواع زمین هایی است که در ماه، مریخ و فراتر از آن دیده می شود.

این ربات برای کمک به ماموریت های رباتیک و سرنشین دار، حمل و نقل و جابه جایی محموله ها طراحی شده است. برای مثال، نسخه اول می‌تواند به ایستگاه‌های سوخت‌رسانی متصل شود و نسخه‌های بعدی می‌توانند به فضاپیماهای بیشتری متصل شوند و همچنین 100 برابر سریع‌تر از مریخ‌نوردهای اکتشافی مریخ حرکت کنند و تقریباً در هر زمینی، از جمله سطوح صخره‌ای عمودی حرکت کنند.

 

 

مریخ نورد استقامت 2020

همه مریخ نوردهایی که قبلا آمده بودند به عنوان مقدمه ای برای مأموریت های بعدی در مریخ به شمار می رفتند. در 30 ژوئیه 2020، مریخ نورد بعدی به فضا پرتاب شد و مأموریت خود را بر روی سطح سیاره سرخ آغاز کرد.

Perseverance شبیه کنجکاوی به نظر می رسد، اما با طراحی چرخ توانمندتر و همچنین مته ای که برای نمونه برداری از سنگ ها و خاک مریخ استفاده می شود، ارائه می شود. این ربات حدود 10 فوت طول، 9 فوت عرض و 7 فوت قد دارد. بر روی آن همه فن آوری از جمله 23 دوربین مختلف برای پیمایش مریخ و بررسی محیط آن وجود دارد.

این اولین باری است که یک مریخ‌نورد دارای چنین مته‌ای است و این به دانشمندان ناسا کمک می‌کند تا سطح، توپوگرافی و تاریخ مریخ را بیشتر درک کنند.

 

 

بالگرد مریخی نبوغ

این هلیکوپتر Ingenuity Mars است، یک هلیکوپتر کوچک که همراه با مریخ نورد Perseverance به مریخ فرستاده شده است. این هلیکوپتر در واقع ماشین کوچکی است که در مریخ نیمی از وزنی را که روی زمین دارد را خواهد داشت. نبوغ جالب است زیرا از نظر فنی اولین وسیله نقلیه ای است که در سیاره دیگری پرواز می کند.

پرواز بر روی مریخ نیز چالش برانگیز خواهد بود زیرا اتمسفر آنجا 99 درصد چگالی کمتری نسبت به اینجا روی زمین دارد. این بدان معناست که باید سبک باشد و روتورها باید خیلی سریعتر از یک هلیکوپتر روی زمین بچرخند. همچنین باید در آب و هوای خشن نیز جان سالم به در ببرد، زیرا دمای هوا در طول شب به منفی 130 درجه فارنهایت (منهای 90 درجه سانتیگراد) می رسد.

Ingenuity تنها می تواند 90 ثانیه در هر بار پرواز کند و از پنل های خورشیدی برای شارژ مجدد در طول روز برای پرواز مجدد در روز بعد استفاده می کند. همچنین باید بیشتر به صورت اتوپایلوت پرواز کند زیرا رسیدن سیگنال های کنترلی از زمین به مریخ بسیار طول می کشد.

 

بهترین ربات های فضایی

گردآوری و ترجمه: مهندس سبحان جوان

منبع: www.pocket-lint.com

 

با وبلاگ آکادمی رباتیک توسکانیک از مطالب مهم رباتیک در جهان آگاه باشید!

آخرین مقالات

مقالات مرتبط