دوره ساخت ربات مسیریاب

دوره ساخت ربات مسیریاب - جلسه اول

دوره ساخت ربات مسیریاب - جلسه دوم

دوره ساخت ربات مسیریاب - جلسه سوم

دوره ساخت ربات مسیریاب - جلسه چهارم

دوره ساخت ربات مسیریاب - جلسه پنجم

دوره ساخت ربات مسیریاب - جلسه ششم

آموزش ساخت بدنه ربات

دوره آموزش عملی آردوینو

دوره آموزشی آردوینو بوردهای آردوینو با بهره گیری از میکروکنترولرهای AVR و ARM بستر مناسبی را برای گسترش مهارت های مهندسی و برنامه نویسی دانشجویان

Read More »

ربات چیست

قبل از آموزش رباتیک اقدام به تعریف کلی از ربات می نماییم به این صورت که امروزه اگر بخواهیم  تعریفی از ربات  داشته باشیم باید بگوییم که ربات به معنای یک وسیله ی بسیار هوشمند است که قابلیت های آن بسیار نزدیک به انسان کامل است که قادر به انجام کارهایی است که معمولا انجام آن ها به انسان نسبت داده می شود و به این صورت که  دارای قابلیت هوش انسانی است. در این راستا همواره دانشمندان تلاش خود را در ساخت ربات هایی دارند که بتوانند با استفاده از آن ها نیازهای مختلف انسان را به صورت کامل برآورده سازند. به این صورت بتوانند به یک رباتی که دارای قابلیت های کامل یک انسان هستند برسند.sw

قدمت ربات به سالیان دور برمی گردد,  یونانیان در گذشته های دور مجسمه ای متحرک را ساخته بودن که یک نمونه ی اولیه از ماشینی بود که امروزه به آن ربات می گوییم. در سال 1921 در کشور روسیه برای اولین بار کلمه ی ربات به وسیله ی نویسنده ی نمایشنامه آر یو آر, Karel Capek  ابداع شد. ریشه ی این کلمه, یک کلمه ی چک اسلواکی بوده و به معنی کارگر است. در نمایشنامه ی آر یو آر, شخص نویسنده یک نمونه ماشین را در نمایشنامه ی خود به عنوان انسان نمایش می داد که علاوه بر نقاط ضعف و قوتی که داشت همواره یک انسان دارای قدرت بسیار بالا بود, در آخر نمایشنامه همین ماشینی که به اسمه ربات در نمایشنامه استفاده شده بود جهت  مبارزه بر علیه سازنده ی خود استفاده شد.

آموزش رباتیک

رباتیک چیست

امروزه همان گونه که شاهد هستیم اکثر خانواده ها مشوق فرزندان خود برای شرکت در کلاس های آموزش  رباتیک هستند تا  برخی از آن ها با اتمام این دوره ها و آموزش ساخت رباتیک موفق می شوند در مسابقات ربات ها در زمینه های مختلف دست پیدا کنند. همین موضوع موجب می شود که استقبال زیادی از آموزش رباتیک در اکثر کشورها شود. در دانشگاه ها نیز رشته های زیادی مانند مهندسی رباتیک و هوش مصنوعی به خصوص در خارج از کشور از استقبال زیاد متقاضیان در این حوزه روبرو شده است و زمینه های تحقیقاتی و کاری بسیار زیادی برای فارغ التحصیلان زیادی از این رشته تدارک دیده شده اند. روشن شدن این موضوع که زندگی امروز و فردا جدا از ربات ها نا ممکن است مستلزم همین موضوع بوده است.

رباتیک علم مطالعه ی فناوری در ارتباط با طراحی ساخت و اصول کلی و کاربرد ربات ها می باشد که هدف اصلی آن در افزایش وقت و زمان مفید و راحتی مردم  است. به بیان دیگر رباتیک علم و فناوری ماشین هایی با قابلیت برنامه ریزی جهت کاربردهای عمومی می باشد. برخلاف تصور عمومی که مردم از ربات ها به عنوان یک ربات انسان نما که دارای خصوصیت انجام هر کاری را دارد, اکثر ماشین های رباتیک در مکان های ثابتی مانند کارخانه ها بسته شده اند که می توان از آن ها در فرایند ساخت به وسیله ی کامپیوتر استفاده نمود این ماشین ها حداقل دارای یک کامپیوتر جهت نظارت بر اعمال و عملکرد کارهایی که انجام می دهند هستند برخی از آن ها نیز مجهز به تجهیزات جانبی و حسگرها می باشند.

آموزش رباتیک

زمانیکی که کلمه ی رباتیک به گوش ما می خورد عموما به یاد ابزار ها و تجهیزات الکترونیکی می افتیم که چیزی کمتر از یک وسیله ی جادویی نمی باشد. امروزه آموزش رباتیک به خاطر این موضوع مهم است که دانش آموزان بتوانند روش های نوین و جدید و به روزی را یاد بگیرند یعنی فراگیری هر چیزی که به صورت تجربی باشد بیشتر از مشاهدات سطحی در یاد و خاطر ثبت می شود. به معنای دیگر در مورد آموزش رباتیک می توان گفت که زمانی یادگیری مثمر ثمر می شود که فرد بتواند آن را تجربه کند تا بیشتر سرگرم شود و کاری را که انجام می دهد بتواند برایش لذت بخش باشد. ربات ها به عنوان یک روش عملی و بسیار لذت بخش برای آموزش مفاهیم مهم و ضروری مثل ریاضیات و علوم می باشد. آموزش رباتیک رایگان نیز در این راستا می تواند یک قدم سرگرم کننده برای علاقه مند شدن افراد به موضوع های فنی و مهندسی و علوم و ریاضیات گردد و همین امر موجب می شود تا آینده ی شغلی فرد در آینده بسیار شگفت انگیز و تضمینی شود.

آموزش ساخت ربات به عنوان یکی از رشته های کاربردی در صنایع می باشد و در این راستا دانش آموزان و دانشجویان با در نظر گرفتن علایق خود اقدام به آموزش در علم رباتیک می نماید. در حال حاضر علم رباتیک در کشور ایران نسبت به سال های قبل بسیار پیشرفت کرده و روز به روز هم در حال گسترش می باشد. رباتیک یک شاخه در میان مهندسی و علم می باشد که شامل علوم رایانه و علوم مهندسی مکانیک و مهندسی برق و… می باشد. آموزش رباتیک یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین سرگرمی های علمی و بسیار ارزشمند می باشند که می تواند کودکان و نوجوانان از آن ها استفاده نمود.  علم رباتیک یکی از تکنولوژی هایی است که به سرعت در حال رشد می باشد.

آموزش ساخت ربات

اهمیت آموزش رباتیک؟

رباتیک به سرعت در حال پیشرفت می باشد و این تضمینی برای خلاقیت و ابتکار عمل افرادی است که علاقه دارند در این زمینه فعالیت کنند. در واقع قابلیت هایی که در ساخت و تولید ربات ها وجود دارد جذابیت آموزش رباتیک را برای علاقه مندان افزایش داده است. مهندسین بسیار خلاق و نخبه ای در شرکت های مختلف جهان هستند که مهارت های لازم در ساخت و طراحی رباتیک را به دانش آموزان علاقه مند ارائه می دهند. حرفه های لازم برای ساخت ربات بستگی به داشتن علاقه و خلاقیت دارد.
آموزش دوره های رباتیک رشته های مختلف علوم، ریاضی و فناوری هایی شامل یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، علم داده، طراحی و مهندسی را پوشش می دهد. دوره ها و برنامه های به گونه ای طراحی شده اند که دانشجویان را با هر یک از این زمینه ها آشنا کرده و تخصص خود را در این زمینه به سرعت گسترش دهند. آموزش رباتیک فرصتی به دانشجویان می دهد تا اصول رباتیک و سوالات مورد نیاز در زمینه رباتیک را از اساتید خود بپرسند. دانشجویان ابزارهای مورد نیاز برای ساخت ربات ها، از ارزیابی یک مشکل در دنیای واقعی گرفته تا طراحی و توسعه آن را یاد خواهند گرفت. برنامه آموزش رباتیک شامل هوش بصری، یادگیری ماشین و مهندسی کنترل و حرکت می باشد. آموزش هایی از قبیل اینکه چگونه میتوان از برنامه های کاربردی یادگیری ماشین برای حل مشکلات پیچیده استفاده کرد، ارائه می شوند و نحوه کار با ربات ها و نمایش نقشه های ربات متحرک را می آموزند و تجربه برنامه ریزی کامل را در مورد سیستم های ربات را کسب می کنند.

هیچ گونه رباتی بدون کد ارائه نمی شود. برنامه ای که نوشته می شود، ربات را کنترل میکند. وسایل های الکترونیکی که در دسترس هستند بر اساس دستورالعمل ها و داده هایی که به آن ها داده شده است، اجرا و حرکت می کنند. اهمیت آموزش رباتیک باعث می شود تا افراد علاقه مند بتوانند استعدادهای خود را در زمینه علم رباتیک شکوفا کنند و در بسیاری از مسابقاتی که همه ساله در کشورهای مختلفی برگذار می شود شرکت کنند. پروژه های زیادی در زمینه رباتیک بصورت گروهی انجام می گیرد. کار گروهی باعث ایجاد ایده های مختلفی می شود که می تواند نتایج خوبی را بدنبال داشته باشد. آموزش رباتیک بر روی خلاقیت ذهنی تاثیر زیادی دارد و باعث می شود در حل مسائل مهارت خوبی کسب کرده و در تصمیم گیری ها دچار سردرگمی نشوند.

آموزش رباتیک آنلاین و حضوری؟

آموزش رباتیک به صورت آنلاین و حضوری انجام می گیرد. در آموزش های حضوری با در دسترس داشتن امکانات و ابزارهای مورد نیاز برای یادگیری مراحل مختلف رباتیک سطح یادگیری بالا می رود. با استفاده از امکاناتی که در دسترس دانشجویان می باشد می توانند با آن ابزار ها کار کنند و مشکلات خود را در ساخت و طراحی رباتیک بشناسند. همچنین اگر با مشکلی برخوردند می توانند آن را با کمک اساتید حل کنند. با حضور داشتن در کلاس حضوری، راه ها و روش های مختلف در طراحی و نحوه قرار دادن ابزار ها و روش کار با آن ها را سریع یاد می گیرند.
آموزش آنلاین نیز بر یادگیری بسیار موثر است اما با در دست نداشتن ابزارهای طراحی و آموزش هایی که توسط استاد انجام می گیرد و پاسخ به سوالاتی که ممکن است در حین تدریس برایشان پیش بیاید بی جواب می مانند. در حین آموزش آنلاین ممکن است که یک سری سوالات برای دانشجویان پیش بیاید و نمی توانند سوالات خود را مطرح کنند و مدرسی برای پاسخگویی به مشکل خود ندارند. در آموزش آنلاین مزیتی که وجود دارد این است که هیچ حواس پرتی در حین یادگیری وجود ندارد چون تنها خود دانش آموز به دور از کلاس و گروه بوده و تنها روی یادگیری تمرکز می کند.

مزیت های آموزش رباتیک

با پیشرفت در علم رباتیک در آینده ی نه چندان دور, انجام تمامی امور را ربات ها به عهده خواهند گرفت و به این صورت جایگزین نیروهای انسانی خواهند شد. به عنوان نمونه امروزه در اکثر خطوط تولید از انواع قطعات الکترونیک و اعضای مصنوعی در دیگر صنایع  و خطوط تولید انواع خودروها از این علم استفاده می شود. آموزش رباتیک دارای مزیت های بسیار زیادی است به این صورت که رباتیک به رشد ذهنی کمک بسیار می کند

  • این یک تجربه است: یکی از کاربردهای آموزش رباتیک در این است که زمانی که یک شخص اقدام به شروع کار به صورت تجربی می نماید برای حافظه اتفاق های بسیار خوبی رخ می دهد, همان گونه که نظریه ی یادگیری تجربی کلب, یادگیری تجربی را به این صورت تعریف می کند که دانش فرایندی است که به وسیله ی تحول در تجربه و از ترکیب درک و تغییر تجربه حاصل می شود. آموزش رباتیک رایگان به عنوان یک یادگیری تجربی می تواند دانش آموخته را در این زمینه درگیر تفکر انتقادی و حل مسائل و از همه مهم تر تصمیم گیری در زمینه هایی نماید که شخصا مربوط به آن می باشد.
  • به دلیل این که انتقال دانش مستلزم درک و فهم عمیق آن می باشد در صورتی که مطالب به شکل تئوری در کلاس تدریس شود امکان زود هنگام فراموش شدن آن  وجود دارد و نمی توان آن مطالب را به صورت اصولی و درست منتقل کرد. در این راستا باید دانش باید در شرایطی کسب شود که قابل استفاده باشند. در غیر این صورت این دانش از تجربه جدا شده و به خاطر سپرده شدن آن بعید است و امکان انتقال آن به تجربه های جدید وجود ندارد در صورتی هم که وجود داشته باشد این کار به ندرت و خیلی کم اتفاق می افتد.

بررسی سایر مزیت های آموزش رباتیک

  • موجب بهبود حافظه ی بصری و حرکتی می شود: نزدیک به هفتاد درصد گیرنده های حسی در کودکان مربوط به چشم و حافظه ی بصری آن ها است. در این راستا حافظه ی تصویری کودکان هر چیزی را که می توانند با آموزش رباتیک ایجاد می کنند در خود نگه داشته و به همین علت به آن ها کمک می کند تا مطالب را با وضوحی بیشتری و خیلی بالاتری درک کرده و حفظ نمایند این امر شانس یادآوری تمامی این مفاهیم را خیلی خیلی زیادتر می کند. حافظه ی حرکتی نیز به عنوان فرایندی می باشد که در آن شخص می تواند رفتارهای حرکتی زیاد و مداوم و انعطاف پذیری را در پیش بگیرد. در رباتیک کودکان زمانی که فعالیتی را بخواهد با یک چیزی با استفاده از متد های متنوع و مختلف انجام دهد موجب می شود که تاثیر زیاد و متفاوتی را در ذهن آن گذاشته و به این صورت موجب افزایش یادگیری و تسریع در این کار می گردد. به دلیل بالاتر بودن اعتماد به نفس و مهارت کودکان این حس در آن ها همواره وجود دارد که هر کاری را می توانند در صورت تلاش زیاد با موفقیت انجام دهند. این جمله به معنی این است که هر اندازه فرد بیشتر درگیر اعمال و کارهای حرکتی و فیزیکی متفاوتی باشد مهارت های اجرایی آن شخص زیاد تر شده و  عملکرد آن نیز افزایش می یابد.
  • سرگرم کننده است: تمامی کارهای سرگرم کننده موجب روان شدن یادگیری می شود و احتمال درک و یادآوری و بازیابی آن را بیشتر و بالاتر می کند. آموزش رباتیک می توانید موجب سرگرمی افراد نیز گردد و به دلیل تنوعی که پروژه های رباتیک دارد همواره موجب می شود تا افراد زیادی به این کار علاقه مند شده و خیلی سریع آن ها را وارد چالش های تفکر و حل مسئله می نماید. به همین علت است که رباتیک برای همه می تواند فرصت های بی نظیری را جهت توسعه و گسترده کردن مهارت زیادی اعم از ساخت و رمز گذاری و مفهوم سازی ایجاد نماید. علاوه بر این موضوع رباتیک افراد را جهت کار در پروژه های بیشتر تشویق کرده و انگیزه ی آن ها را نیز در این راستا حفظ می کند.
آموزش ساخت رباتیک
کلاس رباتیک

کاربردهای رباتیک در چیست

ربات ها را می توان مطابق با حوزه های مختلفی که دارند استفاده نمود, ربات ها براساس کاربردهایی که دارند به چندین دسته تقسیم می شوند. در ادامه ی مطلب اقدام به بررسی ربات ها با توجه به کاربردشان می نماییم که به صورت زیر می باشند:

  • ربات های پزشکی: آموزش رباتیک در ساخت ربات های پزشکی نیز کاربرد دارد ولی به دلیل حساسیت تجهیزات پزشکی و استانداردهای زیادی که در ارتباط با آن ها وجود دارد ساخت و طراحی ربات ها را در این زمینه دشوار نموده است. به این صورت که برای دریافت مجوز استفاده از آن بایستی برخی آزمایش ها و تست های خیلی زیاد انجام گردد. ربات های پزشکی را می توان به دو شاخه تقسیم نمود یکی از آن ها به عنوان ربات های جراح می باشند که به صورت اتوماتیک و یا تمام اتوماتیک هستند. از مشهورترین ربات ها در این زمینه ربات داوینچی است که در اکثر نقاط دنیا از آن جهت جراحی استفاده می شود, ربات سینا یکی از دیگر نمونه های ایرانی همین ربات است که هم اکنون در حال توسعه و پیشرفت می شود. از دیگر شاخه ی ربات های پزشکی می توان به ربات درمانی و مراقبتی اشاره نمود. از این ربات ها می توان جهت پرستاری و کمک به بیماران و افراد سالمند استفاده کرد. با پیشرفت در آموزش ساخت رباتیک شاهد ربات های پیشرفته تری خواهیم بود.
  • ربات های صنعتی: به دلیل این که یکی از رایج ترین حوزه ی فعالیت ربات ها در صنایع می باشد ربات های صنعتی می توانند در پایین آمدن هزینه های تولید بسیار تاثیر گذار باشند و علاوه بر افزایش سرعت می توانند انجام امور را با دقت بالا و بدون کوچکترین خطایی انجام دهند. ربات های صنعتی می توانند برخی از اموری را که خارج از توان انسان است را نیز انجام دهند.
  • ربات های نظامی: از آن جایی که برای برقراری امنیت بیشترین بودجه ها را دولت صرف امور و کارهای نظامی و انجام فناوری هایی که به آن ربط دارد می کند, حوزه ی رباتیک نیز از این قاعده خارج نیست چرا که یکی از هدف های اصلی ربات های نظامی در آموزش رباتیک, شبیه سازی فعالیت های یک انسان در حین جنگ است. از جمله ی این فعالیت ها می توان به کار با اسلحه ها و یا حمل تجهیزات و … اشاره کرد.
  • ربات های کشاورزی: از دیگر کاربردهای آموزش رباتیک در طراحی ربات های کشاورزی می باشد و از این ربات ها می توان در تسریع انجام امور برای مراحل متفاوت کشاورزی استفاده نمود. ربات های کشاورزی می توانند نقش مهم و اساسی را در بسته بندی محصولات و انجام کلیه ی کارهای داشت و کاشت و برداشت ایفا کنند.

بررسی سایر کاربردهای ربات ها

  • ربات های اجتماعی: در آموزش رباتیک از دیگر کاربردهای ربات می توان به ربات های اجتماعی که دارای حوزه ی تنوع بسیار گسترده ای هستند اشاره نمود. این ربات ها از ربات های اسباب بازی گرفته تا ربات هایی که می توانند نقش گارسون را داشته باشند دارای تنوع زیادی هستند به صورتی که برخی از این ربات ها می توانند در کارهای خانه کمک کنند مانند ربات های طی کش و یا ربات های جارو که آشغال ها را به خود می کشند. ربات های اجتماعی دقیقا در مقابل ربات های صنعتی قرار گرفته است چون که این ربات ها مقاومت زیادی را در برابر آلودگی ها نداشته و باید در محیط های تمیزتری استفاده شوند و به دلیل این که افراد معمولی از این ربات ها استفاده می کنند نباید مانند ربات های صنعتی نیازمند آموزش باشند.
  • ربات های تحقیقاتی: ربات های تحقیقاتی یکی دیگر از سری ربات هایی هستند که مستلزم آموزش رباتیک از مقدماتی تا پیشرفته بوده و دارای کاربردهای خیلی اساسی  و مهم در زمینه ی انجام تحقیقات است به این صورت که در فضا و مکان هایی که حضور انسان در آن جا غیر ممکن و یا خطرناک و سخت است می توان از این ربات ها استفاده نمود.
  • ربات های حوزه علوم شناختی: علوم شناختی یکی از جدید ترین حوزه هایی است که آموزش رباتیک در این زمینه شروع به فعالیت نموده است, علوم شناختی به صورت کلی به مطالعه ی ذهن و عملکرد مغز انسان می پردازد. علوم شناختی را می تواند از دو منظر جهت ورود به دانش رباتیک بررسی کرد: منظر اول: همکاری علوم شناختی با رباتیک جهت رفع یک نیاز: در این جا است که کنترل ربات به وسیله ی مغز انسان حائز اهمیت است. اگر بخواهیم با ذکر یک مثال توضیح دهیم باید گفت که فرض بر این داشته باشید که یک ربات به شکل دست انسان می خواهید بسازید تا با استفاده از مغز بتوانید حرکت های این ربات را کنترل نمایید. در این صورت کسی که یک دست آن ها قطع شده باشد می توانند با استفاده از پیوند, از این ربات به راحتی تمامی امور خود را انجام دهند. منظر دوم: کمک علوم شناختی برای پیشرفت رباتیک: به دلیل این که هر ربات برای انجام فرمان هایی که برای آن ارسال می شود دارای یک کنترل کننده ی مرکزی است. این کنترل کننده ها به نوعی نقش مغز انسان را بازی می کنند. محققان می توانند با کمک گرفتن از عملکرد فوق العاده ی مغز و پیاده سازی و شبیه سازی آن بر روی کنترلر ربات ها عملکرد آن را بهبود بخشند.

فواید یادگیری علم رباتیک در چیست

امروزه با توجه به گسترش و توسعه ی همه جانبه ی علم رباتیک در حوزه های گوناگون و قرار گرفتن این علم در زمره ی ده دانش برتر تکنولوژی مدرن و به روز در کل دنیا, ضرورت فراگیری و آموزش رباتیک را بیش از پیش برای علاقه مندان می کند. آموزش رباتیک با بهره گیری از منابع علمی معتبر جهانی صورت گرفته و با تکیه بر دانش مهندسان جوان و نخبه ی ایرانی می تواند آموزش های به روز و مختلفی را در تمامی حوزه های رباتیک ارائه دهد. و با استفاده از تمامی متدهای جدید که برای آموزش رباتیک مستلزم هست برای علاقه مندان استفاده می نماید.

آموزش رباتیک رایگان از سنین کم شروع شده و محدودیت سنی ندارد. همه ی افراد به خصوص کودکان در سنین پایین به طبع دارای برخی استعداد هایی هستند که به دلیل سن کمی که دارند شاید مشخص نباشد, کشف و توسعه ی این استعداد ها وظیفه ی والدین می باشد. در آموزش رباتیک با ساخت مقدماتی ربات ها, آموزش ها شروع شده و با پیشرفت گام به گام تا ساخت ربات های هوشمند ادامه پیدا می کند. در آموزش رباتیک ساخت سازه های رباتیکی برای سنین کم و افراد مبتدی موجب می شود تا علاوه بر تقویت هوش تصویری فضایی و منطقی ریاضی با تمامی مفاهیمی مانند کنترلر ها و سنسورها و موتورهای الکتریکی آشنا شده که این مفاهیم نقش مهم و اساسی را در آشنایی با علوم مهندسی ایفا می کند.

رباتیک کودکان

در کلاس های آموزش رباتیک یک نابغه پرورش می‌یابد

حضور در کلاس های رباتیک و یادگیری اصولی و استفاده از امکانات، تدریس های اصولی اساتید، کارهای گروهی و غیره باعث می شود دانشجو به یادگیری رباتیک علاقه پیدا کرده و این راه را به عنوان یک هدف اصلی در پیش بگیرد. یادگیری علم رباتیک روی قدرت تمرکز و قدرت فکری و ذهنی تاثیر گذاشته و دانشجو را مجبور به انجام کار ها و ایده های خلاقانه می کند. وقتی که آموزش رباتیک مغز فرد را به چالش می کشد سبب می شود تا بدنبال خلاقیت هایی که احتمال دارد در آن ها موفق شده و مورد تشویق اطرافیان خود شود برود. در کلاس آموزش دانشجو ها با کار گروهی برای انجام ایده هایی که به ذهنشان می رسد بیشتر لذت می برند. در واقع ساخت و طراحی ربات ها با استفاده از برنامه نویسی انجام می گیرد. در آموزش رایگان رباتیک با استفاده از برنامه نویسی به طراحی ربات می پردازید. بنابراین علاقه و ایجاد جرقه یادگیری رباتیک در کلاس های آموزشی دانشجو را یک فرد نابغه خواهد ساخت.

اهداف برگزاری کلاس های رباتیک

شاید کلمه ی آموزش رباتیک برای خانواده ها یک کلمه ی آشنا باشد چرا که امروزه در تبلیغات بیشتر مدرسه ها و آموزشگاه با این کلمه روبرو می شوند. آموزش رباتیک برای ایجاد مهارت در کودکان در زمینه های مختلف مانند مهارت دست ورزی و مهارت هوش منطقی و حل مسئله و تجسم فضایی و خلاقیت و تمرکز در بستر یک کار عملی برگزار می شود که به آموزش ساخت ربات توسط آن ها کمک بسیار می کند. اما موضوعی که در این راستا ذکر آن از قاعده مستثنی نمی باشد این است که زمانی که در آموزش رباتیک هدف های مورد نظر پیشرفت و تحقق می یابد که بایستی این آموزش ها همراه با یک برنامه ی مدون باشد.

شروع به آموزش رباتیک اخیرا در کل دنیا از گروه های سنی 6 سال به بالاتر رواج پیدا کرده است. به طور معمول در گروه های سنی کمتر هدف از برگزاری کلاس های آموزش رباتیک برای افزایش مهارت هایی مانند تمرکز و قدرت دست و خلاقیت و تجسم فضایی است. تمرکز اصلی آموزش رباتیک برای سنین کمتر بیشتر بر روی مفاهیم مکانیکی مانند حرکت انتقال نیرو و مکانیزم های بسیار ساده خواهد شود. به دلیل قابل درک بودن مفاهیم ساده ی مکانیکی در این سنین از علم مکانیک استفاده می شود. در آموزش رباتیک میزان توقع را از دانش آموخته با توجه به میزان توانایی آن تنظیم می شود.

در سنین بالاتر می توان از مفاهیم الکترونیک برای آموزش رباتیک استفاده نمود. این مفاهیم به دلیل ماهیتی که دارند مستلزم دانش و اطلاعات پایه ی بیشتری هستند مانند آشنایی کامل با چهار عمل ریاضی. برای همین علت شروع این دوره باید برای افراد و علاقه مندان به آموزش رباتیک رایگان از سن 9 سال به بالا انجام شود. تمامی این مراحل باید به صورت تدریجی و قدم به قدم انجام شود. در اول کار هدف اصلی استفاده از ماژول ها  المان های آماده ی موجود می باشد و در نهایت هدف از این مرحله های ساخت تدریجی یک مکانیزم هوشمند الکترونیکی می باشد. بعد از اتمام مراحل باید شخص متقاضی بتواند سازه های الکترومکانیکی خود را هوشمند نماید که این کار را با استفاده از برنامه نویسی کامپیوتر می تواند عملی کند. شروع این دوره نیز برای گروه سنی 10 ساله به بالا می باشد. تمامی این علوم به صورت تدریجی آموزش داده می شود.

ساخت ربات ساده

دوره های پیشرفته و دانشگاهی آموزش رباتیک در توسکانیک

شرکت توسکانیک یکی از شرکت های دانشگاه صنعتی ارومیه می باشد که دارای کادری موفق بوده و در زمینه رباتیک فعالیت می کنند. پروژه های مختلفی در این شرکت با همکاری اعضای هیات علمی و دانشجویان فعال در زمینه رباتیک انجام می گیرد. دوره های پیشرفته و دانشگاهی آموزش رباتیک به صورت کاملا تخصصی شامل 15 دوره آموزش رباتیک و 5 دوره آموزش رباتیک برای کودکان برگزار می شود. پکیج های آموزشی برای تمام گروه های سنی مختلف مخصوص بزرگسالان و کودکان ارائه می شود که رشد خلاقیت و شکوفایی استعدادها را بالا می برد.

آموزش رباتیک کودکان و نوجوانان به صورت اصولی

تکنولوژی روز به روز در حال تغییر و گسترش است. همچنین، نحوه انجام کار افراد را تغییر می دهد. رباتیک یکی از فناوری هایی است که سناریوی صنعتی جهان را تغییر می دهد. اکثر موسسات در حال انجام وظیفه هستند و روشها، ابزارها و برنامه های آموزشی را به کودکان و نوجوانان یاد می دهند که برای پیشرفت آینده آن ها کمک می کند. رباتیک یکی از مهارتهایی است که باید در سطح مدرسه به کودکان آموزش داده شود. اکثر موسسه ها، دوره های رباتیک را برای کودکان برگزار می کنند و اگر این آموزش ها بصورت اصولی انجام شود در رشد فکر و خلاقیت آن ها بسیار موثر خواهد بود.
آموزش رباتیک برای کودکان و نوجوانان آن ها را برای شغلی پردرآمد در آینده آماده می کند. همچنین به آن ها کمک میکند تا در کنار مهارت های اجتماعی، بر مهارت های زندگی خود نیز تسلط داشته باشند. در حال حاضر کودکان و نوجوانان بسیاری برای یاد گیری رباتیک بسیار مشتاق هستند. بنابراین برگذاری کلاس های آموزشی رباتیک برای آن ها باعث می شود حتی در زمینه برنامه نویسی نیز مهارت پیدا کنند. رباتیک در دنیا امروزی جایگاه بسیاری پیدا کرده و تقریبا بیشتر کارها از طریق این ربات ها انجام می گیرد و این تکنولوژی روز دنیا باعث می شود کودکان و نوجوانان برای یادگیری این علم و فناوری تشویق شوند.

آموزش رباتیک رایگان

با وجود آموزش هایی که بصورت حضوری و آنلاین صورت می گیرد، آموزش های رباتیک رایگان نیز برای افرادی که به علم رباتیک علاقه دارند در چند دوره آموزشی انجام می گیرد. در این دوره ها میزان علاقه فرد نسبت به علم و فناوری رباتیک، استعداد و خلاقیت در ساخت و طراحی ربات مشخص می شود و دانشجو می تواند در این مدت دوره استعدادها و قدرت و توانایی خود را در زمینه رباتیک شکوفا سازد. با شرکت در دوره های ما از آموزش های رایگان بهره مند شوید و توانایی های خود را بسنجید.

آموزش رایگان ساخت ربات مسیریاب

ربات مسیریاب قادر به شناسایی مسیر خاصی بوده و در این مسیر مشخص حرکت می کند. این مسیر دارای عرض و رنگ مشخصی می باشد که بر اساس سنسورهای مقاومت نوری و مادون قرمز شناخته شده و به این طریق می تواند مسیر خود را شناسایی کنند. یکی از آموزش هایی که در دوره های ما انجام می گیرد دوره ساخت ربات مسیر یاب می باشد که این دوره در چندین جلسه برگزار میشود. در این دوره داننشجو توانایی های خود را در ساخت مسیریاب کشف می کند. با ابزار های مختلف بصورت عملی کار می کند. همراه با این آموزش ها به یک نتیجه ی کلی در مورد اینکه آیا می تواند این آموزش را یکی از اهداف خود برای آینده در نظر داشته باشد یا نه، می رسد. در این دوره آموزشی دانشجویان با انجام کار های عملی می توانند توانایی های خود را در زمینه ساخت ربات مسیر یاب بدست آورند.

اهداف دوره رایگان ساخت ربات مسیریاب

ربات‌ها از سال‌های پیش ساخته شده‌اند. بنابراین امروزه ساخت یک ربات مسیر یاب ابتدایی بسیار آسان است و به تجهیزات و دانش زیادی نیاز ندارد. اهداف دوره آموزش رایگان ساخت ربات مسیریاب این است که استعداد افرادی را که در این دوره ها شرکت می کنند قابل شناسی و کشف خواهد بود را ارزیابی کرده و نیز فرصتی را برای کسانی که در این زمینه استعداد دارند فراهم می شود. همچنین افرادی که نمی توانند هزینه ای را برای دوره ها پرداخت کنند می توانند از این آموزش ها بهره مند شوند.