پروژه ناظر زنبور عسل با رزبری پای

ناظر زنبور عسل با رزبری پای

رزی هاترسلی در مورد پروژه ناظر زنبور عسل با رزبری پای می گوید که مراقبت از چرخه زندگی زنبور عسل یک مثال درخشان از نحوه کمک  کردن سنسورهای رزبری پای به ما در درک جهان اطرافمان است.

 

طراحی و ساخت پروژه هایی برای زندگی روزمره می تواند رویایی به نظر برسد. به خصوص اگر شامل رزبری پای و حیات وحش نیز باشد. گلین هادسون همیشه از ساخت وسایل لذت برده و بلافاصله پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه شرکتی را تاسیس کرده است که ابزارهای اوپن سورس پایش انرژی (openenergymonitor.org) را تولید می کند.

 

با دسترسی به چندین کندو در باغ والدینش در Snowdonia، که مشتاق پرورش زنبورعسل بودند. گلین “ناظر زنبور عسل” را با استفاده از برخی از ابزارهایی که در محل کار برای ردیابی ساکنان کندوهای زنبور عسل استفاده می کرد، راه اندازی کرد. گلین توضیح می دهد: “هدف این پروژه ایجاد یک سیستم برای نظارت بر سلامت کلونی زنبورها با نظارت بر دما و رطوبت داخل و خارج کندو در طی چندین سال بود.” “زنبورها به همه کمک ها و محبت هایی که در حال حاضر می توانند داشته باشند نیاز دارند. و اگر آن ها به گرده افشانی گیاهان ما کمک نکنند، باید خودمان برای رشد محصولاتمان تلاش کنیم. آنها درجه حرارت لاروها را حتی زمانی که دمای محیط به زیر انجماد برسد. روی 34 درجه سانتی گراد (± 0.5 درجه سانتی گراد) حفظ می کنند. حفظ این درجه حرارت در صورت وجود یک لارو یک شاخص کلیدی برای سلامت کلونی است. ”

 

دور از اینترنت

ناظر زنبور عسل از سال 2012 جمعیت کندوها را ردیابی کرده است و یکی از اولین نمونه پروژه های رزبری پای است. گلین بیشتر قطعات آن را خودش ساخته است. نرم افزار اوپن سورس توسعه یافته برای پروژه ناظر انرژی  (emoncms.org) یک پلت فرم ثبت داده ها و نمودارها را فراهم می کند (magpi.cc/emoncms) که می توان به صورت آنلاین نیز مشاهده کرد.

 

کندوها برای دسترسی به وای فای خیلی دور از خانه بودند. بنابراین گلین از سنسور RF کم مصرف متصل به آردوینو که در داخل کندو قرار گرفته بود برای خواندن استفاده کرد. این فرکانسها توسط رزبری پای متصل به اینترنت دریافت شدند.

در ابتدا یک سنسور دما DS18B20 و یک سنسور رطوبت DHT22 در داخل کندوی زنبور عسل به همراه آردوینو وجود داشت (اطلاعات راه اندازی در magpi.cc/ds18b20sensing). داده های تهیه شده از این سنسورها در کارت SD ذخیره می شود. اشکال آشکار این است که اینها داده های خوانده شده در زمان حال را نمایش نمیدهند. در تنظیمات اولیه، گلین همچنین مجبور بود خودش داده های CSV را استخراج و تجزیه و تحلیل کند. او می گوید: “این بسیار وقت گیر بود اما به اطلاعات جالبی منجر شد.

 

 

overload سنسور

تقریباً به محض اینکه ناظر زنبور عسل با موفقیت شروع به کار کرد. گلین متوجه شد که می خواهد داده ها را در اینترنت نیز بارگزاری کند. این به او امکان می دهد داده های کندوی زنبور عسل را از همه جا مشاهده کند و همچنین به دیگران اجازه می دهد بر این داده ها نظارت داشته باشند. او میگوید: “این زمانی است که رزبری پای به پروژه اضافه شد”.

او همچنین تصمیم گرفت سنسور رطوبت DHT22 را کنار بگذارد. “این سنسور برق زیادی مصرف می کرد و زنبورها آن را دوست نداشتند – آنها مدام سنسور را با موم می پوشاندند! به طرز عجیبی به نظر می رسد زنبورها حسگر دمای DS218B20 را نمیبینند. احتمالاً از آنجایی که این یک شیء فلزی گرد در مقایسه با مشبک پلاستیکی DHT22 است.”

پروژه ناظر زنبور عسل با پنل خورشیدی کامل می شود. زنبورهای Snowdonia سالانه 12 تا 15 کیلوگرم عسل تولید می کنند.

 

این سیستم هشت سال است که با حداقل اخلال کار می کند. و از باتری یک ماشین قدیمی و یک پنل PV خورشیدی کوچک تغذیه می کند. هزینه های جاری ناچیز است. گلین می گوید: “رزبری پای برای راه اندازی سریع و قابل اطمینان پروژه هایی مانند این با استفاده از مصرف انرژی بسیار کم مناسب است.” “چیزی که من را به سمت رزبری پای کشاند جامعه عظیم پشتیبانی آن بود، و همچنین قیمت رقابتی!” کل ست آپ این دستگاه حدود 50 پوند هزینه داشت.

گلین به ما می گوید که می توانیم یک مانیتور اصلی با استفاده از رزبری پای، یک سنسور دما DS28B20، یک باتری و یک پنل خورشیدی راه اندازی کنیم.

 

 

هر سه شنبه با مقالات رزبری پای همراه توسکانیک باشید

گردآوری و ترجمه:صبا علیزاده

منبع: The official Raspberry Pi Handbook

 

کتاب راهنمای رسمی شروع کار با رزبری پای

 

آخرین مقالات

مقالات مرتبط