آموزش لحیم کاری – قسمت نهم – جدا کردن قطعات الکترونیکی SMD از روی برد

قطعات الکترونیکی SMD

قطعات الکترونیکی با توجه به کاربرد آنها معمولا به دو صورت در بازار عرضه می شودند: DIP و SMD (البته مدل های دیگر نیز وجود دارند). قطعات الکترونیکی DIP یا DIL به مدلی از بسته بندی قطعات گفته می شود که در آن پایه های قطعه به صورت ردیفی در دو طرف آن قرار گرفته اند و به اندازه ای طول دارند که بتوان آن ها را از سوراخ های موجود در بورد مدار چاپی (PCB) رد کرده و لحیم کاری نمود. برای آشنایی با نحوه لحیم کاری قطعات DIP به قسمت دوم دوره رایگان لحیم کاری مراجعه کنید.

قطعات SMD نیز در اندازه های بسیار کوچک عرضه شده و در مقایسه با قطعات DIP مزیت ها و معایبی دارد. یکی از معایب این نوع بسته بندی قطعات دشوار بودن لحیم کاری آن ها است که نیاز به ادوات مخصوص و تجربه کافی دارد. آموزش لحیم کاری قطعات SMD با هیتر را می توانید در قسمت پنجم و آموزش لحیم کاری قطعات SMD بدون هیتر (با هویه) را نیز در قسمت هشتم مشاهده کنید.

برای خرید بسته لوازم لحیم کاری کلیک کنید

 

جدا کردن قطعات الکترونیکی SMD از روی برد

در صورتی که یکی از قطعات SMD مدار نیاز به تعویض داشته باشد باید آن را ابتدا از روی برد جدا کرده و سپس قطعه جدید را جایگزین کنیم. اما جدا کردن این قطعات از روی برد با استفاده از هویه کار چندان راحتی هم به نظر نمی رسد، هرچند غیر ممکن هم نیست. برای این کار بهتر است از هیتر استفاده شود، که هم کار را ساده تر می کند و هم امکان سوختن قطعات و خرابی آن ها را به حداقل می رساند. برای یادگیری نحوه جدا کردن قطعات SMD لحیم شده از روی برد ویدیوی زیر را تماشا کنید.

لیست پخش دوره رایگان آموزش لحیم کاری در کانال آپارات آکادمی رباتیک توسکانیک

 

سبحان جوان

آخرین مقالات

مقالات مرتبط