8 مینی کامپیوتر جایگزین رزبری پای در سال 2022

رزبری پای

رزبری پای یک برد کوچک و کم‌هزینه توسعه‌ یافته یا مینی کامپیوتری است که در خدمت محاسبات و یادگیری برنامه‌نویسی برای همه سنین است. این برد توسط مبتدیان، هکرها و هنرمندان برای پروژه های در مقیاس کوچک استفاده می شود و هم چنین می تواند به عنوان یک کامپیوتر رومیزی استفاده شود. می توانید اینترنت گردی کنید، ویدیوهای با کیفیت بالا تماشا کنید، بازی کنید، دستیارهای هوش مصنوعی (AI) ایجاد کنید یا با آن فیلم ضبط کنید.

رزبری پای شناخته شده ترین کامپیوتر تک بردی است، اما ممکن است یکی از گزینه های جایگزین Raspberry Pi برای انجام همان کار یا ایجاد پروژه های حتی بزرگتر استفاده شود. برخی از بردها دارای قابلیت یادگیری ماشین هستند. گزینه های جایگزین رزبری پای موارد متعددی هستند که شاید حتی نام آن ها را نیز نشنیده باشید.

 

بهترین جایگزین های رزبری پای

1- مینی کامپیوتر +Onion Omega2

Onion Omega2+ یکی از ارزان ترین کامپیوترهای تک برد IoT (اینترنت اشیا) با سیستم عامل لینوکس و وای فای داخلی است. این به گونه ای طراحی شده است که کاربران در تمام سطوح مهارت بتوانند پروژه های سخت افزاری خود را با آن بسازند.

این پردازنده مبتنی بر تراشه MT7688 با پردازنده مرکزی MIPS با فرکانس 580 مگاهرتز است و از WiFi IEEE 802.11 b/g/n با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و همچنین شبکه اترنت سیمی 10M/100M پشتیبانی می کند. این دستگاه با ولتاژ 3.3 ولت کار می کند و دارای 128 مگابایت رم DDR2، حافظه داخلی 32 مگابایت فلش، یک اسلات MicroSD، USB 2.0 و 12 پین GPIO است.

مینی کامپیوتر رزبری پای

2- مینی کامپیوتر Banana Pi M3

Banana Pi M3 دارای یک پردازنده هشت هسته ای با پردازنده گرافیکی PowerVR و 2 گیگابایت رم است. یک دستگاه پلت منبع باز برای افرادی که می خواهندبرانامه ها و پروژه های کاربردی بسازند ایده آل است. دارای میکروفون داخلی و گیرنده IR و دکمه های پاور و ریست می باشد.

دارای اترنت گیگابیت به همراه SATA، 2 USB، Wi-Fi، بلوتوث و اتصال HDMI است. بسیاری از سیستم عامل ها مانند اوبونتو، اندروید، لوبونتو، دبیان و راسپبین می توانند بر روی آن اجرا شوند. این بورد با 5 ولت، 2 آمپر کار می کند و دارای رابط دوربین CSI با رابط نمایشگر DSI است.

 

3- مینی کامپیوتر NanoPi NEO4

NanoPi NEO4 یک کامپیوتر تک برد شش هسته ای ارزان قیمت با اندازه 60×45 میلی متر و 1 گیگابایت رم DDR3-1866 است. مجهز به چیپست Rockchip RK3399، پردازنده های Cortex دو هسته ای و چهار هسته ای را با هم ترکیب می کند. اندازه کوچک به جاسازی آسان آن در پروژه های سخت افزاری کمک می کند و از سیستم عامل های متعددی مانند Android، Lubuntu، FriendlyCore، FriendlyDesktop و Armbian پشتیبانی می کند.

نانوپای شامل یک سوکت eMMC است و برد می تواند تا 128 گیگابایت کارت microSD را پشتیبانی کند. دارای چهار پورت USB، یک پورت HDMI و اترنت گیگابیتی. به منبع تغذیه 5V/3A نیاز دارد و برای یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، روبات‌ها، دوربین‌های صنعتی، کار با بلاک‌چین و غیره ایده‌آل است.

مینی کامپیوتر رزبری پای

4- مینی کامپیوتر Odroid XU4

Odroid XU4 دارای سخت افزار قدرتمند و کم مصرف با پردازنده هشت هسته ای ناهمگن چند پردازشی ARM و 2 گیگابایت رم پر سرعت است. این دستگاه حول یک SoC سامسونگ Exynos5422 ساخته شده است و دارای HDMI 1.4 با پشتیبانی از خروجی 1080p، 3 پورت USB، گیگابیت اترنت و هدر GPIO سی پایه است. این بورد می تواند نسخه کامل دسکتاپ اوبونتو را اجرا کند و از اندروید پشتیبانی می کند و دکمه پاور نیز در آن گنجانده شده است.

از ذخیره سازی eMMC 5.0 پشتیبانی می کند و شامل یک سیستم خنک کننده و همچنین یک آداپتور برق است. دارای اترنت سریع و عملکرد عالی با بوت شدن سریعتر است که به کاربران امکان می دهد وب سایت ها را مرور کنند، شبکه کنند و بازی های سه بعدی انجام دهند.

 

5- مینی کامپیوتر RockPi 4 Model C

RockPi 4 Model C دارای یک پردازنده شش هسته ای Rockchip RK3399 و حداکثر 4 گیگابایت رم LPDDR4 است و تا صفحه نمایش 4K با نرخ تازه سازی 60 هرتز را پشتیبانی می کند. دارای دو نمایشگر خارجی با پورت micro HDMI و mini DisplayPort. یک کارت microSD، یک NVMe SSD خارجی یا یک ماژول eMMC اختیاری برای ذخیره سازی وجود دارد. همچنین دارای جک صوتی 3.5 میلی متری، اترنت گیگابیتی و رابط 40 پین GPIO به همراه کانکتور MIPI-CSI2 برای دوربین است.

راکی پای دارای وای فای و دارای پورت بلوتوث و USB است. می توان از آن برای ایجاد آرکید شبیه سازی بازی یکپارچه سازی با سیستم عامل، ساخت پروژه های روباتیک و اجرای چارچوب های هوش مصنوعی برای تشخیص اشیا و یادگیری ماشین استفاده کرد.

مینی کامپیوتر رزبری پای

6- مینی کامپیوتر NVIDIA Jetson Nano Developer Kit

کیت توسعه‌دهنده NVIDIA Jetson Nano که برای هوش مصنوعی مدرن ایده‌آل است، دارای یک CPU چهار هسته‌ای ARM A57 با فرکانس ۱.۴۳ گیگاهرتز و ۱۲۸ هسته CUDA پردازنده گرافیکی Maxwell با حافظه ۴ گیگابایتی LPDDR4 است. دارای حافظه ذخیره سازی 16 GM eMMC و با منبع تغذیه 5 وات کار می کند. همچنین دارای 4 پورت USB و صفحه نمایش HDMI 2.0 است.

این بورد یک کامپیوتر کوچک و قدرتمند است که به اجرای چندین شبکه عصبی به صورت موازی مانند پردازش گفتار، پردازش تصویر، تشخیص اشیا و تقسیم‌بندی کمک می‌کند. این فریم ورک از بسیاری از فریم ورک های AI محبوب مانند PyTorch، TensorFlow، Caffe و MXNet پشتیبانی می کند.

 

7- مینی کامپیوتر ASUS Tinker Board S

Tinker Board S یک کامپیوتر تک بردی است که دوام، پایداری و تجربه کاربری عالی را برای پروژه های DIY و سایر اهداف ارائه می دهد. این پردازنده چهار هسته‌ای قدرتمند مبتنی بر ARM به نام Rockchip RK3288 دارد که عملکرد بهتری نسبت به سایر بردها ارائه می‌کند. از نظر ظاهری مشابه با Raspberry Pi، دارای 2 گیگابایت رم، 16 گیگابایت حافظه eMMC و اترنت یک گیگابیتی است.

دارای یک بلوک هدر با 40 پین GPIO است که با Raspberry Pi سازگار است. به همراه 4 پورت USB، پورت HDMI و بلوتوث دارای رابط CSI و DSI نیز می باشد. طراحی قدرتمند و کم مصرف از گرافیک های نسل بعدی پشتیبانی می کند و می تواند برای بازی، بینایی کامپیوتر، پخش ویدیو با کیفیت بالا، تشخیص حرکت، تثبیت کننده تصویر و پردازش و غیره استفاده شود.

 

8- مینی کامپیوتر Udoo Bolt V8

Udoo Bolt V8 یک ابرکامپیوتر قابل حمل است که به دلیل پردازنده AMD Ryzen Embedded V1000 می تواند تا 3.6 گیگاهرتز کار کند. برای پروژه های AR، VR و AI تقریباً دو برابر سریعتر از MacBook Pro 13 است. دارای یک سوکت 64 بیتی SO-DIMM دو کاناله 2x DDR4 با پشتیبانی از ECC تا 32 گیگابیت 2400 Mt/s به همراه یک درایو 32 گیگابایتی eMMC 5.0 با سرعت بالا.

می تواند تجربه بازی فوق العاده ای را ارائه دهد و دارای برنامه هایی مانند بازی AAA، استخراج ارز دیجیتال، واقعیت مجازی پیشرفته، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، تجزیه و تحلیل بیگ دیتای بر خط و غیره است.

 

نتیجه گیری

اگرچه بسیار محبوب است، اما رقابت سختی بین رزبری پای اصلی با جایگزین های متعدد آن همانطور که در این مقاله ارائه شده است وجود دارد. شرکت های مختلفی هر ساله کامپیوترهای تک بردی را تولید و منتشر می کنند که مزایای زیادی نسبت به Raspberry Pi دارند. با این حال، کاربر باید تمام مشخصات فنی هر کامپیوتر تک برد را بررسی کند و بر اساس استفاده از آنها تصمیم بگیرد.

 

گردآوری و ترجمه: مهندس سبحان جوان

منبع: www.upgrad.com

 

با وبلاگ آکادمی رباتیک توسکانیک از مطالب مهم رباتیک در جهان آگاه باشید!

آخرین مقالات

مقالات مرتبط