هوش مصنوعی چیست؟ و چه کاربرد هایی دارد؟

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا AI به شبیه سازی هوش انسان در ماشین هایی گفته می شود که برنامه ریزی شده اند مانند انسان فکر کنند و اقدامات آنها را تقلید می کنند. این اصطلاح همچنین ممکن است در مورد هر ماشینی که از ویژگی های مرتبط با ذهن انسان مانند یادگیری و حل مسئله برخوردار است ، استفاده شود. بنابراین در AI به ساخت ماشین هایی هوشمند که رفتار و واکنش هایی مثل انسان دارند پرداخته می شود. با توسکانیک همراه باشید تا به انواع و کاربردهای هوش مصنوعی بپردازیم.

ویژگی ایده آل AI توانایی آن در منطقی سازی و انجام اقداماتی است که بیشترین شانس را برای دستیابی به یک هدف خاص دارند. زیرمجموعه AI یادگیری ماشینی است ، که به مفهومی اشاره دارد که برنامه های رایانه ای می توانند بطور خودکار از داده های جدید بیاموزند و با آنها سازگار شوند بدون اینکه توسط انسان کمک شوند.

AI در آینده ای نه چندان دور زندگی همه انسان ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. طبق تحقیقات دانشگاه آکسفورد که در سال 2013 صورت گرفته است، در سال 2030 حدود 47 درصد از کل جایگاه های شغلی ایالات متحده بدون حضور انسان و به شکل اتوماسیون انجام میگیرد.

درک هوش مصنوعی

خیلی از افراد هنگامیکه اصطلاح AI را می شنوند ، اولین چیزی که معمولاً به آن فکر می کنند ربات ها است. این به این دلیل است که فیلم ها و رمان های زیادی، داستان هایی در مورد ماشین آلات شبیه به انسان می بافند که ویرانگر زمین هستند.

AI بر این اصل استوار است که هوش انسان را می توان به گونه ای تعریف کرد که یک ماشین به راحتی از آن تقلید کرده و وظایفی را انجام دهد ، از ساده ترین کارها گرفته تا کارهای پیچیده تر. یکی از اهداف هوش مصنوعی تقلید از فعالیت شناختی انسان است. محققان و توسعه دهندگان در این زمینه در تقلید از فعالیتهایی مانند یادگیری ، استدلال و ادراک ، گامهای شگفت آور سریعی برداشته اند ، تا حدی که بتوان این موارد را به طور مشخص تعریف کرد.

با پیشرفت فناوری، معیارهای AI مدام در حال تغییر هستند و معیارهای قبلی منسوخ شده اند. به عنوان مثال، ماشینهایی که عملکردهای اساسی را محاسبه می کنند دیگر به عنوان مجسم هوش مصنوعی در نظر گرفته نمی شوند ، زیرا این عملکرد اکنون به عنوان یک عملکرد ذاتی رایانه پذیرفته شده است.

AI

انواع هوش مصنوعی

به طور کلی AI به دو دسته  ANI و AGI  تقسیم می‌شود.

هوش عمومی مصنوعی ANI

هوش مصنوعی ANI  که به هوش مصنوعی ضعیف هم معروف است برای عملکردهای محدود استفاده می شود. این نوع هوش مصنوعی تنها می‌تواند در یک حیطه‌ی محدودی از تخصص فعالیت کند. شاید تا به حال متوجه این موضوع نشده باشید، ولی همین حالا هم توسط هوش مصنوعی ANI محاصره شده‌ایم. ماشین‌هایی که عادات جستجوی شما در گوگل را ردگیری می‌کنند و بر اساس هزاران متغییر مختلف تبلیغات مناسب را برای شما به نمایش در می‌آورند، بر اساس ANI های ابتدایی ساخته شده‌اند که در طول زمان سلایق شما را یاد می‌گیرند.

هوش عمومی مصنوعی AGI

هوش عمومی مصنوعی AGI، توانایی ماشین است که می تواند همان وظایف فکری انسان را با همان استاندارد انسان انجام دهد. این خط هوش مصنوعی به عنوان “هوش مصنوعی قوی” یا “AI سطح انسانی” نیز شناخته می شود.

در مقایسه با هوش مصنوعی ANI ، AGI شامل توانایی های عمومی انسان است ، نه کارهای محدود خاص.

برای اینکه AI در سطح انسان باشد باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  1. توانایی استدلال ، حل مشکلات ، استفاده از استراتژی و تصمیم گیری تحت عدم اطمینان.
  2. توانایی برنامه ریزی.
  3. قابلیت یادگیری.
  4. توانایی برقراری ارتباط با یک زبان طبیعی.
  5. تمام موارد بالا را در جهت یک هدف مشترک ادغام کنید.

استیو وزنیاک ، بنیانگذار شرکت اپل ، یک آزمایش جالب برای تایید AGI ، با عنوان The Coffe Test ، انجام داده است.

“یک دستگاه برای ورود به یک خانه متوسط ​​آمریکایی و درک نحوه تهیه قهوه مورد نیاز است: دستگاه قهوه را پیدا کنید ، قهوه را پیدا کنید ، آب اضافه کنید ، لیوان پیدا کنید و با فشار دادن دکمه های مناسب قهوه را دم کنید.”

هوش مصنوعی

کاربردهای AI

هوش مصنوعی دارای کاربردهای بسیاری در زمینه های مختلف است. در این مقاله به چند مورد از این کاربرد ها می پردازیم.

1. AI در تجارت الکترونیکی

خرید شخصی

از فناوری AI برای ایجاد موتورهای پیشنهادی استفاده می شود که از طریق آنها می توانید ارتباط بهتری با مشتریان خود داشته باشید. این توصیه ها مطابق با تاریخچه مرور ، اولویت ها و علایق آنها ارائه می شود. این به بهبود رابطه شما با مشتریان و ذهنیت مثبت آن ها نسبت به برند شما کمک می کند.

دستیارهای مجهز به هوش مصنوعی

دستیارهای خرید مجازی و ربات های چت به بهبود تجربه کاربر هنگام خرید آنلاین کمک می کنند. پردازش زبان طبیعی برای ایجاد صدای مکالمه تا حد ممکن انسانی و شخصی استفاده می شود.

جلوگیری از کلاه برداری

کلاهبرداری با کارت های اعتباری و بررسی های جعلی دو مورد مهم هستند که شرکت های تجارت الکترونیکی با آن سر و کار دارند. با در نظر گرفتن الگوهای استفاده ، هوش مصنوعی می تواند به احتمال تقلب در کارت های اعتباری کمک کند.

2. AI در رباتیک

رباتیک زمینه دیگری است که معمولاً از کاربردهای AI در آن استفاده می شود. ربات های مجهز به هوش مصنوعی از بروزرسانی های بی درنگ برای درک موانع موجود در مسیر خود و برنامه ریزی سریع سفر خود استفاده می کنند.

می توان از آن ها در موارد زیر استفاده کرد:

  • حمل کالا در بیمارستان ها ، کارخانه ها و انبارها
  • نظافت دفاتر و تجهیزات بزرگ
  • مدیریت موجودی کالا

3. AI در بهداشت و درمان

AI کاربردهای متنوعی در بخش مراقبت های بهداشتی دارد. در مراقبت های بهداشتی برای ساخت ماشین آلات پیچیده ای که می تواند بیماری ها را تشخیص داده و سلول های سرطانی را شناسایی کند استفاده می شود. AI می تواند به تجزیه و تحلیل شرایط مزمن با آزمایشگاه و سایر داده های پزشکی برای اطمینان از تشخیص به موقع کمک کند. همچنین برای کشف داروهای جدید از ترکیب داده های تاریخی و هوش پزشکی استفاده می کند.

4. AI در کشاورزی

از هوش مصنوعی برای شناسایی نقص و کمبود عناصر غذایی در خاک استفاده می شود. این کار با استفاده از بینایی رایانه ای ، رباتیک و یادگیری ماشین انجام می شود ، هوش مصنوعی می تواند محل رشد علف های هرز را تجزیه و تحلیل کند. ربات های هوش مصنوعی می توانند به برداشت محصولات با حجم بالاتر و سرعت بالاتر از کارگران انسانی کمک کنند.

 

5. AI در بازی

بخش دیگری که برنامه های هوش مصنوعی در آن شهرت یافته اند ، بخش بازی است. هوش مصنوعی می تواند برای ایجاد NPC هوشمند و شبیه انسان برای تعامل با بازیکنان استفاده شود. همچنین می توان از آن برای پیش بینی رفتار انسان استفاده کرد که با استفاده از آن می توان طراحی و آزمایش بازی را بهبود بخشید.

6. AI در اتومبیل

از هوش مصنوعی برای ساخت وسایل نقلیه خودران استفاده می شود. AI را می توان همراه با دوربین خودرو ، رادار ، خدمات ابری ، GPS و سیگنال های کنترل برای کارکرد وسیله نقلیه استفاده کرد. هوش مصنوعی می تواند سیستم های اضافی مانند ترمز اضطراری ، نظارت بر نقاط کور و فرمان با کمک راننده را فراهم کند.

7. AI در رسانه های اجتماعی

اینستاگرام

در اینستاگرام ، AI علاقه های شما و حساب هایی را که دنبال می کنید در نظر می گیرد تا مشخص کند چه پست هایی در برگه کاوش خود نشان داده می شود.

فیس بوک

از AI به همراه ابزاری به نام DeepText نیز استفاده می شود. با استفاده از این ابزار ، فیس بوک می تواند مکالمات را بهتر درک کند. می تواند برای ترجمه خودکار پست ها از زبان های مختلف استفاده شود.

توییتر

هوش مصنوعی توسط Twitter برای شناسایی تقلب استفاده می شود. توییتر همچنین با توجه به نوع توییت هایی که کاربران  با آنها درگیر می شوند ، از AI برای پیشنهاد توییت هایی استفاده می کند تا کاربران از آن لذت ببرند.

8. AI در بازاریابی

برنامه های AI در حوزه بازاریابی نیز محبوب هستند. با استفاده از AI ، بازاریابان می توانند تبلیغات کاملاً هدفمند و شخصی را با کمک تجزیه و تحلیل رفتار ، شناخت الگو و غیره ارائه دهند. همچنین به شما در هدف گیری مجدد مخاطبان در زمان مناسب کمک می کند تا از نتایج بهتر و کاهش احساس بی اعتمادی و دلخوری استفاده کنید.

هوش مصنوعی می تواند به بازاریابی محتوا کمک کند به گونه ای که متناسب با سبک و صدای برند باشد. این می تواند برای مدیریت کارهای معمول مانند عملکرد ، گزارش کارزار و موارد دیگر استفاده شود.

 

آخرین مقالات

مقالات مرتبط