شناخت مواد مناسب برای ساخت بدنه ی ربات ها

با وجود این که ربات ها با اهداف مختلف ساخته می شوند اما تمام آن ها، چه ربات های ساده و چه پیچیده از عناصر سازنده ی مشترکی تشکیل شده اند که هر یک در عملکرد ربات تاثیرگذار می باشد. یکی از اصلی ترین این عناصر، بدنه ربات می باشد. اما نکته ی مهمی که در ساخت این عنصر اصلی وجود دارد شناخت مواد مناسب برای ساخت بدنه ی ربات ها می باشد. با توجه به این که بدنه ی ربات وظیفه ی نگهداری تمام اجزای آن را دارد لازم است که به جنس آن توجه ویژه ای شود. با توسکانیک همراه باشید تا با هم به بررسی مواد مناسب برای ساخت بدنه ی ربات ها بپردازیم.

بررسی وزن و حجم اجزای سازنده ربات

برای این که بتوان مواد مناسب برای ساخت بدنه ی رباتها را شناسایی کرد باید در قدم اول به بررسی وزن و حجم اجزای سازنده ربات پرداخت. بر اساس وزن و حجم ربات می توان از موادی همچون آلومینیوم، آهن، چوب، پلاستیک و … برای ساخت بدنه استفاده کرد. در ادامه به بررسی هر یک از این موارد و ویژگی های در نظر گرفته شده برای آن ها خواهیم پرداخت.

مواد مناسب برای ساخت بدنه ی ربات ها

1. آلومینیوم

هنگامی که صحبت از مواد مناسب برای ساخت بدنه ی رباتها می شود اولین موردی که به ذهن می رسد آلومینیوم می باشد. از جمله ویژگی های آلومینیوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استحکام: آلومینیوم نسبت به وزنی که دارد از استحکام بیشتری برخوردار است. در واقع برای جرم های مساوی از آلومینیوم و فولاد، آلومینیوم مقاومت بیشتری دارد. به همین دلیل است که می توان آن را یکی از مواد مناسب برای ساخت بدنه ی ربات ها معرفی کرد.

مقاومت در برابر خوردگی: آلومینیوم فلزی مقاوم در برابر زنگ زدگی می باشد. البته این فلز ممکن است که زنگ بزند اما زنگ موجود بر روی آن به عنوان یک لایه محافظ بر روی آن قرار گرفته و در واقع از اکسیداسیون دوباره ی آن جلوگیری می کند. به همین دلیل می توان گفت خوردگی در این فلز وجود ندارد.

وزن پایین: همان طور که می دانید آلومینیوم به عنوان یک فلز سبک شناخته می شود که در مقایسه با موارد دیگر مانند فولاد وزن کمتری دارد. به همین دلیل می توان از آن به عنوان نمونه ای مناسب برای ساخت بدنه ی ربات ها نام برد.

2. چوب

یکی دیگر از مواد مناسب برای ساخت بدنه ی رباتها چوب می باشد. از ویژگی های مهم چوب می توان به سهولت کار با آن، شکل پذیری بالا، عایق بودن آن، مقرون به صرفه بودن و … اشاره کرد. تنها نکته ی مهم این است که برای این کار از چوب کاج یا صنوبر استفاده نکنید و به جای آن از یک تخته ی چند لایه به عنوان بدنه استفاده نمایید.

3. پلاستیک

در انتخاب مواد مناسب برای ساخت بدنه ی ربات ها پلاستیک می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. این ماده قدرت بیشتری نسبت به فلزات دارد ولی کار کردن با آن به مراتب راحت تر است. از ویژگی های پلاستیک می توان به شکل دهی آسان آن، دریل کاری راحت و امکان چسب کاری اشاره کرد.

مواد مناسب برای ساخت بدنه ی ربات ها

 

آخرین مقالات

مقالات مرتبط